Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den britiske klesbutikk-kjeden Marks & Spencer sin nyeste kolleksjon, «Easy Dressing», er tilpasset barn med spesielle behov på flere måter.

Knappeløse bukser, trøyer med borrelås og jakker som kan åpnes i flere deler er bare noen av eksemplene på hvordan Marks & Spencers nye kleskolleksjon skal gjøre det mindre stressende for barn og deres foreldre å kle på seg.

Ifølge produsenten selv er det rundt 1,5 millioner barn i Storbritannia som sliter med en eller annen form for utviklingshemning.

– Så etter å ha pratet med foreldre og eksperter har vi utviklet en kolleksjon for barn som skal være morsom og enkle å ha på seg. Designet er det samme som våre standardkolleksjoner, så barna har valget om å bruke de samme kule klærne som sine venner eller søsken, skriver de videre.

På nettsidene sine har produsenten brukt barn med Downs syndrom, cerebral parese og hofteleddsdysplasi for å vise fram den nye kolleksjonen.

– Vil endre livet til mange foreldre

Overfor The Independent forteller en av designerne bak kolleksjonen, Rebecca Garner, om hvordan arbeidet med prosjektet har vært.

– Vi er stolte over at hvert produkt startet med å lytte til mammaer og pappaer. Lidenskapelig fortalte foreldre oss at deres funksjonshemninger ikke definerer barna deres, og derfor er alle klærne våre designet så likt hovedkolleksjonen vår som mulig, sier Garner.

Barnelegen John Chang var med og konsulterte da kolleksjonen ble utviklet. Han mener at denne kleskolleksjonen kan gjøre en stor forskjell i hverdagen for mange.

– Som lege kan jeg hjelpe foreldre med en rekke komplekse problemer, men ofte er det små ting – som å finne klær barnet ditt faktisk vil bruke – som kan gjøre den største forskjellen. Jeg vet at dette vil endre livet for mange foreldre, sier Chang til Independent.

Hylles

Ikke uventet blir Marks & Spencer rost opp i skyene på Twitter etter det inkluderende designgrepet.

– Genuint imponert av Marks & Spencer med denne nye kolleksjonen – håper flere følger etter, skriver en bruker.

– Hjertet mitt!!!!!! Dette gjør meg så glad. En liten gest, men kan gjøre en stor forskjell, skriver en annen.

– Hvor genialt er ikke dette?! Ikke bare har Marks & Spencer brukt barn med forskjellige funksjonshemninger i reklamekampanjen, de har slått på stortromma og laget en egen kolleksjon til dem også.