Plutselig er Volvo hot blant de unge

Her har det skjedd mye på kort tid.

XC40 er en av modellene fra Volvo som appellerer til yngre kjøpere.
XC40 er en av modellene fra Volvo som appellerer til yngre kjøpere.

Vi skal ikke mange år tilbake i tid før Volvo i hovedsak ble ansett som et ganske traust og kanskje litt kjedelig bilmerke.

Gode seter, sikkerhet, firkantet design og mye plass – det var blant kjerneverdiene.

Eller som det ofte ble oppsummert: "Volvo, villa og vovvov". Da var man som person solid plassert i bås.

Men så har det altså skjedd ting, og det har skjedd fort:

Årets høydehopper ...

Det ser vi blant annet i en ny, stor undersøkelse utført av YouGov BrandIndex. De har sett på hvilke merkevarer som er de største og mest positive word-of-mouth, (WOM). Enkelt oversatt: En "snakkis" blant unge mennesker i alderen 18-34 år.

To bilmerker topper rangeringen over merkevarene med de største økningene i WOM-scoren blant de unge. Volvo har forbedret sin WOM-score med 9,1 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper blant de unge.

Volvo har bevisst jobbet for å nå yngre kjøpegrupper. Nå høster de frukter fra den satsningen.
Volvo har bevisst jobbet for å nå yngre kjøpegrupper. Nå høster de frukter fra den satsningen.

Tesla er den andre klatreren på dette års ranking, de har forbedret sin score med 7,5 prosentpoeng, tett fulgt av YouTube som har tredje høyeste forbedring med 7,1 prosentpoeng.

YouTube er også en av de unges favoritter og inntar femteplassen på de unges topp 10. Her har årets klatrer et stykke igjen å gå før de inntar topp 10-listen, de ligger foreløpig på 32. plass.

Dette er verdens mest berømte Volvo

Faksimile fra YouGov BrandIndex
Faksimile fra YouGov BrandIndex

Best – uansett bransje

Tesla presterer best av bilmerkene, men Volvo klatrer desidert mest av alle merkevarer, uansett bransje.

Tar man utgangspunkt i hvor Volvo var for bare noen få år siden som merkevare, er det interessant å se hvor mye de har klart å flytte seg.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag, de skal være representative for den generelle befolkningen. Disse blir spurt om sine holdninger til forskjellige merkevarer.

Man kommer frem til WOM-scoren ved å spørre respondentene hvilke merkevarer de har snakket med venner, familie eller andre om i løpet av de to siste ukene (enten ansikt til ansikt, online eller gjennom sosiale medier).

Alt er nytt på denne Volvoen – bare ikke navnet

Dette er et originalt reklamebilde som Volvo brukte fra lanseringen av Amazon. Verden har endret seg noe på de 60 årene som har gått.
Dette er et originalt reklamebilde som Volvo brukte fra lanseringen av Amazon. Verden har endret seg noe på de 60 årene som har gått.

Fornøyde kunder

– Det er nok flere grunner til at unge opplever Volvo som attraktivt. Vi har fornyet alle modellene våre, med et moderne designspråk som har blitt godt mottatt. Vi har avanserte teknologiske løsninger og satser på bærekraft. Det vet vi fra andre undersøkelser at driver merkevare-preferanse, spesielt blant millennials og generasjon Z. I tillegg tror vi det er mange som har fått med seg at vi har Norges mest fornøyde kunder og at det bidrar til positivt snakk om Volvo-merkevaren.

Det sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway
Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway

Han tror ikke at det er bare én modell som kan ta æren for utviklingen.

– Nei, men det startet med Volvo XC90. Den sparket i gang den fornyelsen vi ser i dag og som mange liker. XC40, som henvender seg til yngre kunder, er også en viktig modell og var den første vi tilbød gjennom abonnement-tjenesten Care by Volvo. At vi var tidlig ute med å lansere et utradisjonelt bilhold, tilrettelagt for den som ikke ønsker eller kan forplikte seg til å eie en bil, tror vi bidrar til å gjøre merkevaren spennende og attraktiv, forteller Trosby videre.

Dette er bruktbilen for deg som ikke skal på IKEA

Gir seg ikke med dette

Han trekker også delvis sløret av Volvo-framtiden ved å fortelle oss hvordan de vil fortsette jobben med å gjøre merkevaren attraktiv for de litt yngre kundene.

– Vi satser tungt på elektrifisering, bærekraft, oppkoblede biler, sikkerhet og selvkjørende teknologi. I tillegg vil vi fortsette å satse på utradisjonelle eie- og delingsformer rundt bilhold. Volvo kommer til å gå fra å «bare» være en bilprodusent, til å bli en leverandør av mobilitetstjenester. I sum tror vi at dette treffer morgendagens kunder godt. I tillegg vil en stor del av merkevarekommunikasjonen vår fortsatt være rettet mot en yngre målgruppe, forklarer kommunikasjonsjefen.

– Vi tror oppkoblet teknologi vil fortsette å forandre bransjen i et heftig tempo og at det vil være viktig å ligge langt framme på dette for å treffe markedet. Teknologien åpner for at vi kan utvikle nye og veldig spennende tjenester som gjør oss relevante for en generasjon som er født med telefonen i hånda, sier Trosby til slutt.

Les også: For Marianne (24) er det kun Volvo som gjelder

Video: Sjekk ut dette framtids-studiet fra Volvo