Snart blir den langt mer aktuell for norske kjøpere

Ladbar premium-SUV mange ikke kjenner til. Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er flere bilmerker som har egne "undermerker", for å etablere seg i et segment de tradisjonelt ikke har vært inne i.

Renault har for eksempel Dacia, som er deres lavprismerke. Andre går motsatt vei – fra å være et folkelig merke til å ville konkurrere i premiumsegmentet. Toyota gjør det med Lexus – og Citröen gjør det med DS.

Sistnevnte har bare vært et eget merke noen få år. De har ikke så mange modeller ennå, men nå er det ting på gang.

Toppmodellen deres foreløpig heter DS 7 Crossback. Det er en SUV. Neste år blir den ekstra aktuell for norske kjøpere, ettersom den blir tilgjengelig som ladbar hybrid.

Denne skal bli starten på en storoffensiv

4x4

DS 7 Crossback ble lansert tidligere i år, den ladbare hybriden vises for første gang på bilutstillingen i Paris denne uken – og er på plass i Norge sommeren 2019.

SUV-en har totalt 300 hestekrefter, 450 newtonmeter og en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Rekkevidden er målt etter den nye og strengere målemetoden WLTP (Worldwide harmonised Light Vehicle Test Procedure), som har erstattet den gamle NEDC. Sistnevnte ga en urealistisk høy rekkevidde.

Dette er starten på elektrifiseringen av DS. Fra og med DS 7 Crossback E-Tense 4x4 vil alle nye DS-modeller finnes i en ladbar versjon – elektrisk, ladbar hybrid, eller begge deler.

Selv om den får tre motorer og en batteripakke, har DS klart å sørge for at bagasjerommet i DS 7 er like stort som i varianten med diesel- eller bensinmotor.
Selv om den får tre motorer og en batteripakke, har DS klart å sørge for at bagasjerommet i DS 7 er like stort som i varianten med diesel- eller bensinmotor.

Tre motorer

E-Tense vil være DS sin plattform for ladbare biler, både helelektriske, og ladbare hybrider.

DS 7 Crossback E-Tense har tre motorer. De sørger blant annet for lang elektrisk rekkevidde og mulighet for å kjøre helelektrisk firehjulsdrift.

Bensinmotoren yter 200 hestekrefter og har følge av en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en tilsvarende elektrisk motor bak, til sammen utgjør dette en samlet systemeffekt på 300 hestekrefter.

Gode nyheter: Denne kommer til Europa

DS sørger for at det er premiumfølelse og særpreg på interiøret.
DS sørger for at det er premiumfølelse og særpreg på interiøret.

Av med Citroën-logoene, DS ble eget merke

6,5 sekunder

Ladbare DS 7 har en ny 8-trinns automatgirkasse, gjør 0 til 100 km/t på 6,5 sekunder – og har et oppgitt forbruk på 0,22 liter per mil, tilsvarende 49 gram CO2/km.

Et eget kjøreprogram gjør det mulig å "spare" elektrisk rekkevidde. Du kan for eksempel stille inn at du vil bruke opptil hele den elektriske rekkevidden senere. For eksempel når du kommer til et sted med mye småkjøring. På den måten kan man sikre elektrisk rekkevidde der det gir mest gevinst.

Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

Bagasjerommet

Batteripakken går ikke utover størrelsen på bagasjerommet. Det betyr at du får like mye plass som i den konvensjonelle varianten, 555 liter.

I tillegg kommer den med mulighet for hengerfeste. Det er nok et viktig argument for mange bilkjøpere i dette segmentet.

Ladbare DS 7 blir vist fram på bilutstillingen i Paris akkurat nå – sammen med flere nyheter på PSA-gruppen. Deriblant den helt nye elbilen DS 3 Crossback – som over 1.000 nordmenn bestilte på én dag. Se klippet under:

Du kan gjøre et kupp på sjelden bruktbil