Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Før nettene blir lange og kulda setter inn, er det ekstra viktig å pleie bilen sin…

Det er bare forordene når bilforhandleren Autoxo inviterer til Driveout. Det skjer tre ganger i året. Vår, sommer og høst.

Nå har vi altså kommet frem til årets siste Driveout, hvor over 200 bilinteresserte samles for å kjøre sin sports-, luksus- eller superbil i vakker kolonne. Avreise er som vanlig fra Autoxo på Høvik, rett utenfor Oslo.

Denne gangen går turen til vakre Norefjell, og vi i Broom takket høflig ja til å bli med på tur. Eller høstens vakreste eventyr, for det er det definitivt!

Italiensk råskinn

For en hver som har et snev av bilinteresse, er det en stor opplevelse bare å se på samlingen av biler før avreise. Her finner vi alt fra grisedyre luksusbiler til noen av de råeste superbilene det er mulig å oppdrive.

Dette er bilen vi kjører første etappe med, en 2017 modell Maserati Quattroporte GranSport S Q4.
Dette er bilen vi kjører første etappe med, en 2017 modell Maserati Quattroporte GranSport S Q4.

Samtidig er det en god blanding av mer jordnære biler også. Så sant det er lov å kalle en standard BMW M4 for jordnær…

Uansett, vi i Broom skal begynne dagen med å teste Maserati Quattroporte GranSport S Q4. En bil som er litt glemt etter Ghibli og Levantes inntog, og det til tross for at modellen har vært med oss helt siden 60-tallet.

Her kjøper Norges rikeste bilene sine

Bare begynnelsen…

Vårt bekjentskap til firedørs sedanen er et hyggelig bekjentskap. På vei mot Vikersund møter vi både på svingete landeveier og strake sletter på motorveien. Bilen liker begge deler veldig godt.

Mannen bak Autoxo, Olav Medhus, har mange hyggelige dager på jobb. Dette er én av dem.
Mannen bak Autoxo, Olav Medhus, har mange hyggelige dager på jobb. Dette er én av dem.

Men aller mest er det en herlig cruiser – med masse krefter. Under panseret bor nemlig en V6-er på tre liter. Den leverer 430 hestekrefter og 580 Nm, nok til å skyve bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,8 sekunder. Herlig!

Det er også bilen å se på. Særlig frontpartiet, som oser italiensk aggressivitet.

På plass i verdens størst hoppbakke i Vikersund er det klart for bilbytte. Nå skal vi for første gang prøve nye Ferrari Portofino.

270 av Norges råeste biler samlet

Wow!

Dette er etterfølgeren til California T, og den følger samme oppskrift. Det vil si en fireseteres GT-bil, med mulighet for å kjøre takløst. I vakker høstsol velger vi naturligvis sistnevnte. Med nøkkelen i lomma, trykker vi på den ikoniske startknappen. WOFF – og dyret våkner til live.

Åpen bil, 600 hk og bakhjulsdrift betyr MYE moro.
Åpen bil, 600 hk og bakhjulsdrift betyr MYE moro.

Det er noe med Ferrari og lyd, altså… Turboåtteren maler som en voksen katt på tomgang og brøler som en hissig løve ved pådrag. Wow!

Koster minst 3 millioner – regner med å selge 20 i Norge

Er det noe som kan toppe dette?

Det er lenge siden vi har kjørt en bil som er såpass direkte på styringen, her blir det nesten i overkant. Samtidig innbyr det til godt driv gjennom de svingete fjellveiene. Sylskarpe kjøreegenskaper og et vanvittig skyv får oss til å lure om noen bil virkelig kan toppe dette i løpet av dagen.

Vi snakker tross alt om 600 hk og et dreiemoment på ville 760 Nm! 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder – og alt skjer med naturen tett innpå deg.

Porsche er også godt representert på Autoxo sin Driveout, og er blant merkene som selger best.
Porsche er også godt representert på Autoxo sin Driveout, og er blant merkene som selger best.

På de siste strekkene opp mot Norefjell tar vi følge med Lamborghini Urus, slett ikke noe trist skue det heller. Det er nå det går opp for oss hvilket fantastisk følge som er på tur. Foran oss ser vi altså Urus, mens bakspeilet viser en god blanding av andre superbiler.

Det er rett og slett deilig å se (og høre!) så mye lidenskap samlet på én og samme veistrekning.

Slik reagerte Siv Jensen da hun fikk sitte på i Lamborghini Huracan

Høydepunktet fra England

Etter en nødvendig lunsjpause på toppen av Norefjell åpner det seg en mulighet for å teste en bil vi ikke har kjørt før. Nemlig McLaren 570 S. Bilen har mindre effekt enn Ferrarien vi akkurat har parkert, men det skal vise seg at superbilen fra England blir et eneste stort høydepunkt.

Vi kjører bilen fra Norefjell og tilbake til Høvik og Autoxo. Dette er kort oppsummert en tur vi ikke kommer til å glemme med det første.

Ingen tvil! Engelskmennene kan bygge bil.
Ingen tvil! Engelskmennene kan bygge bil.

570S er noe av det beste vi har kjørt noen gang. Derfor kommer vi tilbake med full test av bilen litt senere her på Broom.

I mellomtiden kan du ta en titt på bildeserien nederst i saken. Her står høydepunktene nemlig i kø.

Nå kan kulda sette inn…

Etter en dag fylt av fart, eksos og glede er det nesten litt trist å tenke på at årets «superbil-sesong» er over for de fleste. Mange gjør som bjørnen, og setter bilen i dvale, gjennom vintersesongen.

Samtidig betyr kulde, vinter og snø høysesong for de litt røffere bilene. Autoxo arrangerer nemlig også en årlig vinter Driveout på isbane. Da er det kun én ting som gjelder. ESP off. Kong vinter, velkommen skal du være, men vent helst et par måneder til…

Flere og flere nordmenn realiserer bildrømmen sin

^