Hva skjer når du lar noen av verdens beste bilingeniører kombinere superbil med SUV? Jo, du får selvfølgelig en super-SUV, eller Urus som Lamborghini har valgt å kalle den.

Bilen ble første gang vist som konsept i Beijing tilbake i 2012. Nå, seks år senere, er den ferdige produksjonsmodellen endelig klar.

Dette er en bil det er knyttet store forventninger til. Både hos Lamborghini selv, og ikke minst for tusenvis av sultne kunder – verden over.

Selv i lille Norge har over 20 bestilt verdens raskeste SUV – med en startpris på 3 millioner kroner.

Nå har vi i Broom fått æren av å teste råskapen, og vi kan med glede fastslå at dette noe av det heftigste og morsomste vi noen gang har kjørt.

Hvordan er den å kjøre?

Man skulle virkelig ikke tro at Urus bygger på samme plattform som Volkswagen Touareg og Audi Q7, men det gjør den altså.

På veien merkes det imidlertid at Lamborghini har tatt grepene som trengs. Dette er utvilsomt den beste SUV-en i klassen hva gjelder kjøreegenskaper og glede. Utenom de fysiske målene, er det ingenting som får oss til å tenke på slektningene fra Tyskland. Urus stiller helt klart i en egen klasse.

Du skjønner at Lamborghini mener alvor når du ser denne hekken.
Du skjønner at Lamborghini mener alvor når du ser denne hekken.

Tross sine 2,2 tonn, ligger SUV-en imponerende godt på veien. Understellet responderer lynraskt, og tilbakemeldingene gjennom rattet er storveis. Styringen er direkte og godt vektet.

I tillegg til et godt avstemt understell, gjør ikke akkurat bredden på gummien (325/35-22!) veigrepet noe dårligere heller...

Måten du kan jage beistet gjennom svingene er bare herlig, spesielt i verstingmodusen Corsa. Da jekkes bilen over i helspenn, og leverer fantastiske kjøreegenskaper tilbake. Gliset du får er nesten verdt 3 millioner i seg selv.

Topp 5: De heftigste fra Lamborghini

Finest utenpå eller inni?

Det er liten tvil om at eksteriøret gjenspeiler råskapen som bor i bilen. Urus med det stealth-inspirerte designet er en blikkmagnet av rang! Frontpartiet med de enorme luftinntakene minner litt om en sulten hvithai, klar for angrep.

Ingen må tro at du er diskré bak rattet i denne. Selv ikke om du velger en småkjedelig gråfarge som testbilen har. Skal du først ha Urus, kan du like gjerne klinke til med noe som virkelig synes, det fortjener både bilen og omgivelsene rundt.

Du glemmer fort skjermer og andre duppedingser bak rattet i Urus. Her skal det kjøres!
Du glemmer fort skjermer og andre duppedingser bak rattet i Urus. Her skal det kjøres!

Lamborghini følger opp et nokså spektakulært design på innsiden også. Snakk om cockpit-følelse! Bilen er blant annet utstyrt med tre spaker. De to minste lar deg velge ulike kjøreprogram, og minner litt om de vi ser i et fly.

Hvis du lurer på hva den største spaken i midten er, så har den en eneste oppgave. Nemlig å sette bilen i revers, hvis du skulle trenge det. Alternativt velger du bare «Terra-mode» og klatrer over eventuelle hindringer.

Materialkvaliteten er som vi forventer av en bil til tre millioner; svært god. Du sitter også godt til rette i sportssetene, som i testbilen er like synlig som leppestiften til Unni Lindell, de er knall røde...

Det er ikke alle biler du fyller tanken med glede...
Det er ikke alle biler du fyller tanken med glede...

Lamborghini har vært flinke til å koste på designdetaljer få andre biler i dette segmentet kan skilte med. Men ser du litt bort i fra det, må vi innrømme at deler av interiøret minner oss veldig om en viss slektning fra Ingolstadt. Da tenker vi spesielt på skjermene, som i praksis fungerer helt likt som hos Audi sine nyeste modeller.

Når det er sagt, får vi ikke noen Audi-følelse altså. Ikke på langt nær. Og det handler nettopp om at Lamborghini vet å sette sitt preg på modellene sine. Bare for å understreke at du ratter en Lambo, finner du logoen godt synlig rett over hanskerommet også.

15 nordmenn har bestilt verdens råeste SUV

Hvordan er plassen?

Plass er vanligvis ikke noe å snakke om på en Lamborghini. Men hos Urus er det tross alt et av salgssargumentene. Her får du en stor SUV med masse plass. Bilen er over 5,1 meter lang og drøye to meter bred.

I bagasjerommet kan du dessuten frakte 616 liter, noe som betyr at Urus er en riktig så praktisk bil. Rett og slett snusfornuftig!

Urus er kanskje mer brutal enn vakker å se på.
Urus er kanskje mer brutal enn vakker å se på.

Eiriks Lamborghini ble slukt av flammene

Går den bra?

Det er med en viss spenning vi tramper høyrepedalen i bunn for første gang. Rett og slett fordi vi er spent på om den nye V8-eren på 4 liter, leverer samme Lambofølelse som de fantastiske V-motorene med 10 eller 12 sylindre.

Yes! Det er godt å kjenne at åtteren ikke skuffer, på noen måte. Noe av den selvpustende V10-karakteren er riktignok ikke der, men fyy som dette går unna! På 6.000 omdreininger spytter motoren ut 650 illsinte hestekrefter.

Lamborghini har ikke spart på mye i Urus, som kommer til å bli en svært viktig modell for superbil-produsenten.
Lamborghini har ikke spart på mye i Urus, som kommer til å bli en svært viktig modell for superbil-produsenten.

Nesten enda mer imponerende er dreiemomentet. 850 Nm allerede fra 2.250 omdreininger. Å få servert en så brutal mengde krefter, i en SUV på 2,2 tonn er bare ellevilt. Under de drøyeste pådragene mister vi nesten pusten. Så deilig og så brutalt er det.

0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder, mens toppfarten er 305 km/t – derav verdens raskeste SUV.

Om bilen går bra? Noe så sinnssykt. Hatten av for italiensk kunst.

Her er Lamborghinis nye super-SUV!

...og hva er konklusjonen?

Å kombinere superbilytelser med SUV-egenskaper er en vanskelig øvelse. Det blir litt som å be Siv Jensen og Audun Lysbakken samarbeide om statsbudsjettet. Det skal egentlig ikke gå an, men Lamborghini har jaggu fått det til!

Kjøreegenskaper, motorkraft, design og lyd er egentlig Urus sine høydepunkter kort oppsummert. Med andre ord: Bilen har hele pakken. Til og med en høy prislapp. Moroa begynner på tre millioner kroner hjemme i Norge, men de fleste havner nok på 3,5.

Om det er fornuftig? Selvfølgelig. Bil handler om mer enn å frakte seg fra A til B. Det handler om følelser og lidenskap. På disse områdene leverer Lamborghini Urus så til de grader. Tenk å konvertere en stor og ruvende SUV til en eneste stor lykkepille.

Det er ikke annet enn veldig godt jobbet.

Lamborghini Urus

Motor: 4 liter V8 Effekt: 650 hk / 850 Nm 0-100 km/t: 3,6 sek. Toppfart: 305 km/t Bagasjerom: 616 liter Vekt: 2.200 kg Lengde x bredde x høyde: 511 x 201 x163 Pris: Fra 2.990.000 kroner Pris testbil: Cirka 3,5 millioner kroner

Bilen er lånt av Autoxo. Se full videoreportasje av bilen under:

Flere og flere nordmenn realiserer bildrømmen sin

Se flere bilder og smakebiter på vår Instagram-konto: