Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den er mørk, den er stor, den er massiv og den er fryktinngytende der den myser glupsk på deg med sine LED-lys-øyne.

Det er Audi helt nye luksus-SUV Q8 vi snakker om. En bil som nettopp har ankommet Norge, omtrent samtidig med sitt halvsøsken, Lamborghini Urus.

Massiv grill og coupe-aktig taklinje preger Audis nye Sports-SUV Q8.
Massiv grill og coupe-aktig taklinje preger Audis nye Sports-SUV Q8.

Sport-SUV

Nye Q8 er det Audi selv kaller en Sport-SUV. Foruten mektig motorisering betyr det understell og kjøreegenskaper som heller mer mot det sporty enn noe som tar deg gjennom myrhøl og over steinrøyser. Bare hjulene på 22-tommerne sladrer jo om nettopp det.

Naturlig nok preger dette også bilens design. I tillegg til de store hjulene har taket her fått et coupe-aktig preg. Audis kjennemerke – den store singelframe-grillen er større enn noen gang, lyktene er smale og høyt plassert og gir som nevnt et ganske brutalt oppsyn når man ser bilen forfra.

Q8 er den første SUV-modellen designet av Audis nye designsjef, Marc Lichte, og han vil med Q8 introdusere et nytt designspråk for Audi. Grillen er større, med både vertikale og horisontale lameller, og karakterlinjene til Q8 er inspirert av Audi Quattro, den legendariske Gruppe B rallybilen fra 1980-tallet.

Les også: Mer enn 5.000 nordmenn venter på Audis nye el-SUV

Q8 er den nye top-of-the-line SUV-en til Audi.
Q8 er den nye top-of-the-line SUV-en til Audi.

Komfortabel og sporty

Q8 har som første SUV noensinne full-laser frontlykter og baklamper. Interiøret er, som seg hør og bør i en slik bil eksklusivt, med mye glass og pianolakk. Den har det nye knappe-betjente MMI-systemet, flere berørings-skjermer og en forstørret virtuell cockpit.

Også innvendig kombinerer Audi det eksklusive og luksuriøse med det sporty, på en fin og god måte.

Rent kjøremsseig heller den store og tunge bilen kanskje mer mot det komfortable, enn det sporty, men den er absolutt ikke uten en litt sporty snert der på kjøreegenskapene heller. Understellet er fast satt opp, men allikevel med god fjæringskomfort, styringen er presis. Men bilens fysiske størrelse merkes. Så klart har motoriseringen også en del å si.

Men at Q8 er både god og behagelig å kjøre levnes det liten tvil om. Og om noen skulle være i tvil – den er mer enn stor nok for hele familien, med svært god plass i baksetet og stort bagasjerom.

Flere og flere nordmenn realiserer bildrømmen sin

Interiøret er eksklusivt, men hinter også mot det sporty.
Interiøret er eksklusivt, men hinter også mot det sporty.

Hemmelig suksess

Men som så ofte før. Smaker det, så koster det. Drøyt 1.1 millon kroner må du ut med for en ny Q8. Og det før du har satt ett eneste kryss i utstyrslista som er både lang og omfattende. Ikke minst kan det bli en svært kostbar affære om man går bananas her. På en annen side – i dette snobbe-segmentet er det viktig å ha en riktig utstyrt bil. Regn derfor med å bruke minst ytterligere hundre tusen kroner før du er i "mål" her.

Den norske Audi-importøren sier at bilen har vært en enorm suksess så langt, men de vil ikke fortelle hverken om antall salg – eller salgsmål for SUV-nykommeren.

Audi Q8 har BMW X6 og Mercedes GLE Coupe som sine nærmeste konkurrenter. Audi Q8 er nok også den kuleste SUV-en du kan parkere utenfor hytta nå i høstferien.

Vi kommer tilbake med en mer utfyllende test av Q8 her på broom.no om kun kort tid.

Les også: Dette er Audis viktigste bil gjennom tidene

Video: Denne SUV-nyheten har bare vært på Norgesbesøk – ennå.