Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Biler som selger godt som nye er også etterspurt på bruktmarkedet. Slik har det alltid vært, og slik er det fortsatt.

Det gjelder ikke minst for Nissan Leaf.

Den kom i helt ny utgave i februar i år og det skal vel et lite under til om den ikke blir Norges mest solgte bil dette året. Så langt har mer enn 9.600 blitt eier av en ny Leaf og flere blir det hver eneste dag.

Når den nye selger så godt – da skulle man kanskje tro det hopet seg opp med brukte eksemplarer av den gamle?

Lettsolgt

Det er faktisk motsatt. Etterspørselen etter brukte Nissan Leaf er skyhøy, prisene holder seg godt og bilene kommer knapt inn i bruktbilhallen, før de er solgt.

– Ja, brukte Leaf er veldig lettsolgte og det er svært kurant vare for våre forhandlere som får slike biler i innbytte, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos den norske Nissan-importøren.

Knut Arne Marcussen er sjef for kommunikasjon hos Nissan i Norge.
Knut Arne Marcussen er sjef for kommunikasjon hos Nissan i Norge.

Dette var jo bilen som på mange måter gjorde elbilen alminnelig i Norge. Da den kom sent i 2010, var den første bil som hadde grei rekkevidde (etter datidens standard) og ikke minst som bød på normal plass i en elbil.

Suksessen uteble da heller ikke. Leaf har solgt svært godt gjennom mange år.

Se hva de som faktisk eier en Nissan Leaf mener om bilen sin

Fra 70.000 kroner

Nå får man de eldste bilene til ca 70.000 kroner. Da 2011-modeller, som var første årsmodell i Norge, med noe over 100.000 kilometer klokket inn på telleverket. Men de selges altså raskt. Omtrent som nystekte hveteboller.

– Det koker ganske godt i ebilmarkedet om dagen – også for de brukte. Det virker som flere og flere bruktbilkjøpere får øynene opp for disse, sier Marcussen.

Han legger til:

– Det er egentlig ganske logisk. Bruktmarkedet har hengt litt etter, rett og slett for at det har tatt noen år å bygge opp en bruktbilportefølje. Biltypen er jo relativt ny og de første eierne har dem jo gjerne i noen år, før de blir til salgs igjen. I mellomtiden har miljøskruen blitt strammet ytterligere til og det ser ut til å bli mer utfordrende for mange, med flere bommer, høyere drivstoffpriser.

– Derfor er vi i Nissan svært glade for å ha et godt elbil-alternativ til de som ikke ønsker å kjøpe helt ny bil eller har anledning til å bruke veldig mye penger på bil. Samtidig vet vi mange føler seg usikre på hva de skal se etter på en brukt elbil. Til dem har Nissan utarbeidet et eget bruktbilprogram kalt Cared4, som blant annet garanterer bilens historikk, status på batteri, ekstra garanti. Skal man bruke 100.000 kroner eller deromkring, så får man en fin, brukt Leaf, forklarer Marcussen.

– Denne brukte elbilen stiger faktisk i verdi

Hadde ventet prisnedgang

At disse er populære vises også på statistikken over bruktimporterte biler. Altså bruktbiler som importeres hit fra utlandet. Den statistikken toppes også av Nissan Leaf.

Denne populariteten gjør i sin tur noe med prisene, naturlig nok. Også på de eldre bilene.

– Ja, vi hadde nok ventet en liten nedgang på første generasjon, da generasjon to ble faset inn for et drøyt halvår siden. Det er liksom normalen det, men slik ble det ikke denne gangen. Snarere tvert i mot. Prisene har holdt seg veldig stabile, avslutter en tydelig fornøyd kommunikasjonsjef.

Er du på jakt etter brukt Nissan Leaf, er det enkelte ting du bør ha i tankene. Særlig i forhold til en del av de bruktimporterte bilene som nå er i sirkulasjon.

En del mangler viktig utstyr som de norsk-solgte har. Slik som oppvarmet batteri, som har mye å si for rekkevidden på vinteren. Mange av disse bilene mangler også oppvarmede seter og ratt. For raskt å avsløre om en bil er bruktimportert, kan du sjekke om den har lyktespylere. Ha den det, har den trolig også det andre viktige utstyret.

Les mer om Nissan Leaf i vår bruktbilguide her:

Video: Denne elbilen har kjørt langt