Auto-funksjonen sørger for at nærlys og baklys alltid er på når du er ute og kjører, lysene går av når du stopper bilen.
Auto-funksjonen sørger for at nærlys og baklys alltid er på når du er ute og kjører, lysene går av når du stopper bilen.

Dette kan være løsningen på et kjedelig problem

Mange kjører rundt med for lite lys.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mange år var vi vant til at bilene her hjemme skulle ha lys både foran og bak. «Baklyset skal lyse sammen med kjørelyset», het det i den norske kjøretøyforskriften. Men så kom et EU-direktiv som overstyrer dette.

I EU er det nemlig tilstrekkelig med kjørelys foran på bilen. De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran.

Nå går Statens vegvesen ut og advarer mot for dårlig lys i høstmørket:

Skru på manuelt

– Mange nye biler har i dag egne LED-kjørelys foran. Disse er designet for å gjøre bilen synlig for andre trafikanter i dagslys, men disse lysene gir svært lite lys for sjåføren og er ikke egnet for bruk i mørket, sier Espen Andersson, i kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen.

I tillegg kommer altså utfordringen med baklysene. På biler som har slike egne LED-kjørelys, er vanligvis ikke baklysene tent samtidig.

Løsningen i disse tilfellene er å skru på nærlysene manuelt, da vil også baklys og skiltlys tenne.

Mange kjører rundt uten baklys – uten å vite det selv

Mange nyere biler kjører rundt uten å ha baklysene på. Det er grunn til å tro at eierne i mange tilfeller ikke tenker over dette. Foto: Scanpix.
Mange nyere biler kjører rundt uten å ha baklysene på. Det er grunn til å tro at eierne i mange tilfeller ikke tenker over dette. Foto: Scanpix.

Ser svært lite

Mange biler har dessuten en «Autofunksjon» på lysbryteren. Har bilen din en slik funksjon, kan bryteren stå på «Auto» hele tiden.

Med bryteren i denne posisjonen vil en sensor i bilen tenne nærlys og baklys når det blir mørkt. Lysene vil slukke når man skrur av tenningen.

Hvis lysbryteren står i «0» vil kun kjørelysene foran være tent. Da ser du som sjåfør svært lite, og andre trafikanter som kommer bak deg vil ikke se deg.

Feil på lysene kan koste deg dyrt

Sjekk i et butikkvindu

– Alle sjåfører har et ansvar for å lære seg hvordan lysbryteren fungerer på sin egen bil. Et tips er å parkere foran et butikkvindu, og prøve bryteren i de forskjellige funksjonene. Da ser du også om det er noen pærer som ikke virker. Det er viktig å både se og bli sett i trafikken, sier Andersson, i en pressemelding.

Med nærlysene tent foran synes du godt for andre trafikanter, og du lyser opp vegen du kjører på. Baklysene er alltid tent sammen med nærlysene.

Politiet advarer mot ulovlige lys

Se video: Stoppet TV-reklame – men er den egentlig for drøy?