PÅFYLL: Mangel på ladepunkter bremser salget av elbiler, mener Elbilforeningen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
PÅFYLL: Mangel på ladepunkter bremser salget av elbiler, mener Elbilforeningen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Derfor vil ikke flere kjøpe elbil

Manglende mulighet til lading gjør at folk nøler med å investere i elbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Lademulighet er åpenbart en av de større barrierene for å oppnå større elbilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

– Vi har tall som viser at andelen elbiler i indre Oslo er lavere enn lenger ut fra sentrum. Det er ikke fordi folk i indre Oslo ikke vil kjøpe elbil, men fordi det ikke er tilgang til lading, sier Bu.

By-problem

Om man ikke har mulighet til å lade bilen mens man er hjemme, kan det føre til at man vegrer seg for å investere i en ladbar bil. Bor man i en enebolig, kan man sette opp en ladeboks uten større problemer. Men i byene bor folk flest i leiligheter.

Mange baserer seg på gateparkering eller har plass i et felles parkeringsanlegg uten ladeanlegg. Da kan de ikke stole på at de får ladet bilen når de er hjemme.

Du kan nemlig ikke bare plugge bilen til første og beste stikkontakt eller trekke en skjøteledning gjennom kjøkkenvinduet. Det stilles krav til det elektriske anlegget der man lader bilen på fast basis.

Trenger egen kurs

Om man skal lade fra en vanlig stikkontakt, må kontakten være jordet og forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Det betyr at det ikke skal være koblet noen andre forbrukere til kursen, som for eksempel et taklys.

Kursen skal også være beskyttet av egen jordfeilbryter. Det er ikke lov å bruke skjøteledning når man lader bilen.

IKKE SLIK: En vanlig stikkontakt er ikke konstruert for å tåle belastningen det innebærer å lade en elbil. Det kan føre til varmgang og brann. Foto: DSB
IKKE SLIK: En vanlig stikkontakt er ikke konstruert for å tåle belastningen det innebærer å lade en elbil. Det kan føre til varmgang og brann. Foto: DSB

En vanlig kontakt på en 16A kurs vil ikke tåle belastningen det medfører å lade en bil, skriver Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) på sine nettsider. Høy belastning over lang tid kan føre til at ledninger smelter og skaper en brann.

«DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner», skriver DSB.

Både forsikringsselskapene og DSB anbefaler at folk som eier en ladbar bil, installerer en vegglader. En ladeboks som er skrudd fast på veggen er sikrere, lader raskere og gir bedre fleksibilitet.

STRØM TIL ALLE: Gamlelinja borettslag har infrastruktur til 88 ladeplasser. Anlegget kan utvides om behovet melder seg. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
STRØM TIL ALLE: Gamlelinja borettslag har infrastruktur til 88 ladeplasser. Anlegget kan utvides om behovet melder seg. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Lading til alle

I Gamlelinja borettslag på Holmlia i Oslo har de tatt folks ladebehov på alvor. Her er det lademulighet til alle som ønsker det.

– Vi har infrastruktur til 88 plasser. Så langt er det installert 35 ladebokser, sier styremedlem og elbilentusiast Niclas W. Thoresen.

Thoresen forteller at han fikk den siste av seks tilgjengelige ladeplasser i 2014. Da begynte folk å spørre om hvordan de skulle håndtere videre etterspørsel etter ladekapasitet.

Borettslaget nedsatte en egen elbilgruppe, og saken ble behandlet i flere generalforsamlinger. Thoresen er ganske stolt av anlegget som nå er på plass.

FORNØYD: Niclas W. Thoresen har vært en pådriver for å få på plass anlegget i Gamlelinja borettslag. Selv mener han at han er blitt mer miljøbevisst i prosessen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
FORNØYD: Niclas W. Thoresen har vært en pådriver for å få på plass anlegget i Gamlelinja borettslag. Selv mener han at han er blitt mer miljøbevisst i prosessen. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

– Fra 2014 og fram til nå er det noe som har skjedd. Folk er nysgjerrige, de har skjønt at elbil er noe som går an å bruke. Interessen er stadig økende, forteller han.

Savner ikke fossilbilen

Å bygge ut et slikt anlegg er dyrt, men Gamlelinja borettslag fikk støtte fra Oslo kommune og fra OBOS. Borettslaget har betalt for infrastrukturen, og så er det beboerne som selv må kjøpe ladebokser. Et eget firma drifter systemet og registrerer strømforbruk.

Niclas Thoresen er ikke i tvil om at manglende mulighet til å lade hjemme kan virke avskrekkende på folk som vurderer elbil.

– Nå får man jo biler som går over 30 mil på en lading, så man må jo ikke lade hjemme. Men det er en stor fordel. Selv kommer jeg aldri til å gå tilbake til fossilbil, sier elektrikeren.

Mulig å få støtte

Flere steder i landet, blant annet i Oslo, Bærum og Trondheim, er det etablert tilskuddsordninger for boligselskaper som vil legge til rette for etablering av ladestasjoner. Oslo kommune gir inntil 1 million kroner til borettslag som investerer i ladeanlegg.

Elbilforeningen opplever stor pågang fra boligselskaper som søker råd om hvordan de skal installere ladeanlegg.

– Før var det sånn at de kanskje ønsker å opprette ti ladeplasser. Nå er det ofte slik at hvis det dreier seg om 300 parkeringsplasser, vil de ha lademulighet på alle plassene, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Ettertraktet

Selv om det kan kreve betydelige investeringer å få på plass en ladeløsning, opplever mange at verdien på leiligheten øker om den selges med en parkeringsplass med lademulighet.

E24 skrev i sommer at verdien på en parkeringsplass i et borettslag i Oslo økte med over 300.000 kroner etter at det ble installert ladeanlegg.

Elbilforeningen har tatt til orde for at det opprettes en nasjonal støtteordning for boligselskaper som vil bygge ladeanlegg.

– Lading og tilgang på biler er det som bremser salget av elbiler. Stortingets mål om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025 er innenfor rekkevidde, men da trenger man ladeinfrastruktur og bedre tilgang på biler, sier Christina Bu.