Dette er morobil fra uventet hold

Test Hyundai i30 N: En av de morsomste kompaktbilene.

Den ser rå ut og oppfører seg likedan. Hyundai har virkelig fått det til med i30 N. Bilder: Mats Brustad/Broom
Den ser rå ut og oppfører seg likedan. Hyundai har virkelig fått det til med i30 N. Bilder: Mats Brustad/Broom

Hyundai er kanskje ikke mest kjent for å levere spreke biler med høy entusiastfaktor.

Men så skjedde det virkelig store saker for ganske nøyaktig ett år siden. Hyundai lanserte nemlig i30 N – en sportslig utgave av kombikupeen i30.

Med på utviklingen av bilen har sørkoreanerne fått med seg Albert Biermann, tidligere sjef for BMWs anerkjente M-satsing.

Nå er altså M byttet ut med N, og sistnevnte står for Namyang, stedet Hyundai har sitt utviklingssenter. N hinter også til Nürburgring, en av de heftigste banene i verden hvor bilen er testet.

Forventingene er med andre ord til stede når vi entrer det heftigste Hyundai har å by på akkurat nå.

i30 N leveres med en rekke utstyr som standard. Det eneste du kan velge utenom er hvorvidt du ønsker panoramaglasstak og/eller metalliclakk.
i30 N leveres med en rekke utstyr som standard. Det eneste du kan velge utenom er hvorvidt du ønsker panoramaglasstak og/eller metalliclakk.

Hvordan er den å kjøre?

i30 N leveres i to utgaver, standard og performance. Vi kjører sistnevnte med 275 arbeidsvillige hester.

Etter bare noen minutter bak rattet skjønner vi at Hyundai har løst oppgaven sin skikkelig. For en lykkepille dette er! Bilen sitter klistret i svingene, og styringen oppleves direkte og godt vektet.

Vi merker også betydelig forskjell mellom de ulike kjøreprogrammene. Velger du sport på understellet, blir det nesten ubehagelig stivt. Heldigvis kan du tilpasse oppsettet selv. Normalmodus på understell og resten i sport er vårt valg.

Det inkluderer også at sportseksosen åpner ventilene bak, og tillater et lydbilde som minner om en viss RS 3 fra Tyskland. Vi snakker dyp rasping og høye smell. Ikke akkurat det du forventer av en Hyundai…

6-trinns manuell girkasse er tingen på en bil som dette.
6-trinns manuell girkasse er tingen på en bil som dette.

Småbilen du vil kjøre – bare for moro skyld

Finest utenpå eller inni?

Utover svært gode kjøreegenskaper liker vi også det øyet blir vitne til.

Eksteriørdesignet synes vi sitter som et skudd. Vi snakker velproporsjonerte linjer, sammen med stramme designdetaljer.

Hekken viser tydelig respekt, med en aldri så liten takspoiler og to solide enderør.

Ryddig er stikkordet her inne. Legg merke til de to blå knappene på rattet. Det er der du velger mellom de ulike N-innstillingene.
Ryddig er stikkordet her inne. Legg merke til de to blå knappene på rattet. Det er der du velger mellom de ulike N-innstillingene.

På innsiden er det ikke like spennende. Men interiøret oppleves ryddig og materialkvaliteten er helt grei. For å understreke at det er en N-modell du sitter i, har Hyundai markert både ratt og girkule med nettopp N.

Infotainment-skjermen har dessuten egen N-modus med effektmåling, rundetidtager og G-kraftmåler. Moro for unga, og enda morsommere for de voksne på bane.

Hyundai i20: Her får konkurrentene noe å bryne seg på

Hvordan er plassen?

i30 N konkurrerer med biler som Volkswagen Golf GTI og Ford Focus ST. I ytre mål er bilene også temmelig like. i30 måler 4,3 meter i lengderetning, mens bredden utgjør 1,79.

I front sitter to personer svært godt. Det er heller ikke noe problem å ta med to voksne i baksetet, så lenge de foran ikke nærmer seg to meter fra sokk til hodebunn.

I tillegg til å kjøre bra, er i30 N kanskje tøffest å se på i klassen.
I tillegg til å kjøre bra, er i30 N kanskje tøffest å se på i klassen.

34 år med moro – alt om Golf GTI

Går den bra?

Vi er fryktelig glad for at Hyundai også leverer en særdeles befriende kraftpakke under panseret. Den består av en 2-liters rekkefirer – med pustehjelp fra en turbo. Resultatet er 275 hk ved 6.000 omdreininger og 353 Nm.

Med sportseksos er det utvilsomt nyttårsaften året rundt. Herlig!
Med sportseksos er det utvilsomt nyttårsaften året rundt. Herlig!

Kreftene sendes til bakken via forhjulene, som for øvrig kontrolleres av en elektronisk differensialsperre. Aktiverer du launch control (noe du må prøve!) serveres 0-100 km/t på respektable 6,1 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250.

I en såpass kompakt bil, med et mildt sagt sportslig oppsett, oppnår vi så absolutt godfølelsen bak rattet. Noen ganger opplever vi spreke og slappe hestekrefter. Hyundai sine 275 er definitivt å betrakte som spreke.

Topp 10: Verdens raskeste biler

Konklusjon:

I dag står tusenvis av nordmenn i kø for å sikre seg elbilen Hyundai Kona Electric. Det er jo forsåvidt kult det.

Hyundai i30 N

  • Motor: 2-liter R4, turbobensin
  • Effekt: 275 hk / 3530 Nm
  • Forbruk: 0,78 l/mil
  • 0-100 km/t: 6,1 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Bagasjerom: 381 liter
  • Vekt: 1.504 kg
  • Pris fra: 560.900
  • Pris testbil: 576.800

Men hvorfor i alle dager står ikke flere folk i kø for en i30 N??

Javel, bilen er både dyrere i innkjøp og å drifte.Men kjøregleden du får i denne bilen er ikke Kona Electric i nærheten av, og det er jaggu verdt å betale litt ekstra for.

i30 N er helt klart blant de morsomste bilene vi har kjørt i denne klassen. Også ser den jo bra ut i tillegg.

Se flere bilder i karusellen under:

Hyundai i30: Denne stasjonsvogna blir tøff for konkurrentene