Aircondition-anlegget inneholder kjølegass. Når den skal byttes ut, gjelder det å få riktig gass på anlegget. Falsk kjølegass kan forårsake skader som gir kostbare reparasjoner. Illustrasjonsfoto.
Aircondition-anlegget inneholder kjølegass. Når den skal byttes ut, gjelder det å få riktig gass på anlegget. Falsk kjølegass kan forårsake skader som gir kostbare reparasjoner. Illustrasjonsfoto.

Jukse-gass kan gi store skader på bilen din

Dette anlegget bør ha service annet hvert år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag har alle nye biler air condition-anlegg (AC). Som resten av bilen, trenger også AC-anlegget regelmessig vedlikehold for å fungere prikkfritt. Her kan du som bileier lett gå i en felle som kan bli rådyr.

– Bruk av falsk kjølegass kan forårsake kostbare reparasjoner, og er et voksende problem, forteller Ole Fredrik Havaska, daglig leder av Elektro Partner i Lier ved Drammen

– Det er en god del juks på dette markedet, og problemet er økende, forteller han videre.

– I USA har dette vært et kjent fenomen i flere tiår allerede. Her hjemme behøver vi ikke gå lenger tilbake enn åtte år før vi begynte å oppdage at det ble distribuert falsk kjølegass på markedet. Den falske gassen har den uheldige egenskapen at den ødelegger vitale komponenter i AC-anlegget, noe som kan føre til kostbare reparasjoner, sier Havaska.

Gode råd når bilen ikke blir kald

Kan koste opptil 40.000

Det er spesielt kompressor og tørkefilter som er skadeutsatt ved bruk av feil gass. Er man riktig uheldig, må kanskje også ekspansjonsventilen kastes – og da må som regel hele dashbordet ut.

– Hvor kostbar kan en slik reparasjon bli?

– En kompressor koster gjerne fra 3.000 – 4.000 kroner til 15.000 – 20.000 på de mest eksklusive modellene. I tillegg kommer arbeidspenger. Hele anlegget må spyles og vaskes skikkelig innvendig, og en slik jobb kan ta alt fra 2-3 timer til en hel arbeidsdag.

– Falsk kjølegass kan gi kostbare skader på AC-anlegget, forteller Ole Fredrik Havaska i Elektro Partner.
– Falsk kjølegass kan gi kostbare skader på AC-anlegget, forteller Ole Fredrik Havaska i Elektro Partner.

Da snakker vi i verste fall om en regning som lett kommer opp i 30.000 – 40.000 kroner, understreker Havaska.

Snart vil mange oppdage at dette ikke er i orden

Fra 134A til 1234YF

– Falsk kjølegass, som stadig oftere dukker opp, kunne ofte spores tilbake til Kina, der man jo har vært flinke til å kopiere. I dette tilfellet blandet man flere gasskomponenter sammen. Dette ble så markedsført som rett produkt under kopien av en seriøs logo.

På gassflaska satte man altså 134A, som var den godkjente kjølegassen alle bilprodusenter brukte frem til 2017. Deretter skulle alle nye biler opp til 3,5 tonn totalvekt gå over til 1234 YF, som altså er den gassen som brukes i nye biler i dag.

Alle kjøretøy over 3,5 tonn kan fortsatt bruke 134A, men det er i øyeblikket uvisst hvor lenge, forteller Havaska videre.

Kan ikke konverteres

– Hvorfor trengte man en ny type gass?

– Det var på grunn av den globale oppvarmingen. DuPont og Honeywell utviklet og patenterte derfor den mer miljøriktige gassen 1234YF, som dermed ble bilprodusentenes nye alternativ som kjølegass.

– Kan et AC-anlegg for 134A også bruke 1234YF?

– Nei, det går ikke. Et 134A-system må fortsatt bruke 134A kjølegass.

– Hvordan møter man problemet med falsk kjølegass?

– Da falsk kjølegass dukket opp for alvor, stilte seriøse bilprodusenter krav om en gassgjenkjenningskomponent i AC-servicestasjonen. Kravet var imidlertid kun basert på ja eller nei. Med to så generelle alternativer fikk man fortsatt ikke noe svar på hva som var feil. Dette løser man nå med et bærbart måleapparat som gir eksakt svar på hvilke gasser som finnes i systemet.

– Hvor stort er dette problemet i dag?

– Det er definitivt økende. Ett av flere tegn på en uheldig utvikling, er at vi ser stadig flere aktører som opererer mobilt langs hovedveiene uten å ha nødvendige godkjenninger, og som bruker ikke-godkjent gass.

Klimaanlegg: Slik unngår du vond lukt

Falsk gass kan fungere – en tid

Lav pris er ofte nok til å lokke kunder, i et marked der størsteparten av bilparken nå har AC-anlegg som altså trenger vedlikehold regelmessig.

Det finnes også flere juksemakere på markedet, ikke minst enkelte «svarte» verksteder, legger Ole Fredrik Havaska til.

– Hva er så galt med feil gass?

– Feil gass kan tilsynelatende fungere fint, og kan nok kjøle en tid, men før eller senere vil anlegget stoppe helt. Dette er foreløpig lite kjent i bilbransjen.

Nesten som å spre virus

– Hvordan kan man gardere seg mot slike skader?

– Det sikreste er rett og slett å la merkeforhandleren, eller annet godkjent verksted, ta service på AC-anlegget hvert andre eller hvert tredje år, sier han videre.

– Selv begynte jeg for alvor å snakke om dette for drøyt ett års tid siden, og mange skjønte ikke hvorfor dette var noe problem. Noe av det som er skummelt her, er at dersom man har fått falsk gass inn i AC-servicestasjonen sin ved sjekk av et anlegg med feil, så vil neste bil – som kanskje har riktig gass – kunne få tilført falsk blanding fra AC-stasjonen. Det blir nesten som å spre virus, understreker Havaska.

Aircondition: Når dette svikter - da kan det bli varmt

Se video: Her snakker vi ekte bobil-luksus