Fra mars neste år er det slutt på at elbiler kan kjøre inn til Oslo uten å betale. I Bergen blir det også innført betaling for elbiler, mens debatten raser i Kristiansand. Her bomringen på E18 i Bærum ved Lysaker. Foto: NTB scanpix
Fra mars neste år er det slutt på at elbiler kan kjøre inn til Oslo uten å betale. I Bergen blir det også innført betaling for elbiler, mens debatten raser i Kristiansand. Her bomringen på E18 i Bærum ved Lysaker. Foto: NTB scanpix

Snart må også elbil-eierne punge ut

Men ikke alle storbyene vil gå for samme løsning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de viktigste fordelene knyttet til det å eie elbil, er for mange at man slipper å betale i bomringene.

Akkurat nå innføres en omfattende og kontroversiell bomveistruktur i Stavanger og Sandnes (Bypakke Nord-Jæren). Her kommer det 38 (!) nye bomstasjoner.

I fjor betalte bilistene i Norge 10,2 milliarder kroner i bomveier. Det er en rekordhøy sum. Ifølge Statens vegvesen vil tallet øke ytterligere, til 10,7 milliarder i 2018.

De som kjører elbil, slipper unna å betale. Slik er det også i Oslo, Kristiansand, Bergen og Trondheim. Enn så lenge.

Slik prøver de å lure bomstasjonen

Må betale i 2019

Men siden andelen elbiler øker raskt, er det begrenset hvor lenge det kan fortsette.

Allerede neste år er det slutt på fullt fritak i Oslo og Bergen. I Oslo skal elbilistene betale mellom 5 og 10 kroner per bompassering fra 1. mars 2019.

Hvilken pris det blir, avhenger av når på døgnet man passerer. I rushtiden blir prisen 10 kroner.

Det blir også lagt opp til avgift både på vei ut- og inn av hovedstaden. Tidligere betalte du bare for å kjøre inn.

Øker i 2020

Og det stopper ikke der. I 2020 skal satsene dobles i Oslo i rushtiden, mens de øker med 50 prosent i tiden utenom.

De eneste som slipper å betale noe i det hele tatt, er hydrogenbiler. Men disse utgjør også en særdeles liten andel av bilparken.

Uansett blir det altså mye dyrere for bensin- og dieselbiler. For disse vil det koste det henholdsvis 52 og 58 kroner tur/retur (kjøretøy under 3,5 tonn) fra mars 2019.

Snart må også elbilene betale

Følger etter

Situasjonen ser ikke mye lysere ut i Bergen og Kristiansand. I Bergen var bomveiinntektene 100 millioner kroner lavere enn budsjett både i 2016 og 2017, skriver Motor.

Løsningen er flere bomstasjoner i 2018 og innføring av betaling også for elbiler fra våren av.

I Kristiansand vurderer man også å innføre betaling for elbiler. Les mer om dette på hjemmesidene til Motor her.

– Måtte komme

Redaktør i Broom, Knut Skogstad, er ikke overrasket over utviklingen.

– Elbil-fordelene gir visse utfordringer. Derfor er det ikke overraskende at også disse bilene må betale. Situasjonen i både Oslo og Bergen vil fortsatt være slik at det lønner seg med elbil. Men helt gratis blir det ikke. Og den utviklingen vil vi nok se i de andre byene etterhvert også, sier han.

NAF advarer: Bompenger skviser ut de som ikke har noe valg

Fortsatt gunstig

– Den bomvei-utviklingen vi ser i Norge nå, er det mange som er uenige i. Litt av forklaringen på frustrasjonen blant folk flest, er nok at politikerne forsøker å redusere bilbruken i bykjernene – uten at det legges fram gode alternativer. Offentlig transport er fortsatt et godt stykke unna å kunne erstatte bilen.

– Og når det koster flere hundre kroner å komme til og fra jobb bare i bompenger, går det naturligvis hardt ut over privatøkonomien, understreker Broom-redaktøren.

Hva synes du om bomring-utviklingen i Norge? Bruk kommentarfeltet under:

Vil femdoble bompengene på enkelte dager