Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bugatti har allerede gitt oss Chiron – oppfølgeren til det som lenge var verden raskeste bil: Bugatti Veyron.

Men de stopper ikke der. Mye vil ha mer. Nå har de også løftet duken av sin nyeste kreasjon: Divo.

Dette er den råeste og villeste bilen den tradisjonsrike bilprodusenten noen gang har hostet fram.

Riktignok er motoren den samme som i Chiron. Men så er jo ikke 16 sylindre og 1.500 hk noe å ta lett på. Toppfarten er forøvrig redusert i forhold til Chiron, slik at Divo "bare" klarer 380 km/t (sperret).

Likevel hevdes det at sistnevnte er raskere enn Chiron på bane.

Her er den: Verdens raskeste superbil

Åtte sekunder

Bugatti har gode argumenter for å komme med en slik påstand. Divo har nemlig danset rundt Nardo-racerbanen i Italia hele åtte sekunder raskere enn Chiron. Åtte sekunder høres kanskje ikke mye ut, men i en slik sammenheng er det rene evigheten. Banen er bare 6,2 kilometer lang.

Hvordan de har klart dette? Ganske "enkelt" ved å bygge om nesten hele bilen.

Har du over 40 biler og to fly, da tar Bugatti kontakt

Lettere

For det første har man gjort mye rundt aerodynamikk – i tillegg er understell og chassis fintunet. Vekten er redusert med 35 kg, og i tillegg er det 90 kg mer marktrykk. Det hjelper bilen å bite seg fast i svingene.

Kort sagt: Divo er rene racerbilen – men den er altså godkjent for kjøring på vanlig vei. Akkurat norske veier er imidlertid ikke de mest egnede for en slik bil.

Totalt skal det kun bygges 40 eksemplarer av Divo. Mens Chiron blir rent dagligdags i forhold, med 500 produserte.

Dette er Broom de første i verden som gjør

Ikke lett å få kjøpt

Om du lever i den villfarelsen av det skulle være nok å ha 50 millioner kroner på bok for å få hendene på et eksemplar, tar du grundig feil.

Denne bilen var kun tilgjengelig for kunder som ble anbefalt av en Bugatti-forhandler. Og skulle du i det hele tatt være med i finalerunden, måtte du ha en Chiron stående i garasjen fra før.

Men alt dette slipper du altså å tenke noe på, siden den ble utsolgt på et øyeblikk. Du kan imidlertid nyte bildene og se bilen i aksjon. Ikke verst, det heller.

Denne detaljen har ført til hundrevis av ulykker

^

Ny superbil koster like mye som 150 (!) VW Golf