Dette skjer med elbil-batteriet når bilen skrotes

FREDRIKSTAD (TV 2): Den eksplosive økningen i salget av elbiler og hybridbiler gir nye utfordringer for bransjen.

BATTERI PÅ 400 KILO: Slik ser batteripakken på en elektrisk VW Golf ut. Elbilbatterier inneholder dødelig høy spenning og stiller helt andre krav til håndtering enn vanlige blybatterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl / TV 2
BATTERI PÅ 400 KILO: Slik ser batteripakken på en elektrisk VW Golf ut. Elbilbatterier inneholder dødelig høy spenning og stiller helt andre krav til håndtering enn vanlige blybatterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl / TV 2

Hver eneste bil som tas inn på det norske markedet, skal før eller siden skrotes. I Norge er det selskapet Autoretur, som drives av norske bilimportører, som sørger for at bilen din behandles forsvarlig etter at den har trillet sin siste mil.Nå er bil-landskapet i ferd med å endres. Etterspørselen etter vanlige, fossile biler stuper. Dermed vil det om noen år være andre typer biler som ender opp hos landets biloppsamlere.Under halvparten «vanlige» biler