Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford er vanligvis ikke bilmerket vi forbinder med eksklusive superbiler.

Men ett unntak finnes: Da Ford for to år siden lanserte sin nye GT, gjorde de det på en temmelig utradisjonell måte.

Med produksjonsantall begrenset til 250 per år, blir den ikke noe vanlig syn i trafikken. Og her er det ikke bare å stikke til nærmeste forhandler å bestille heller.

Må bruke bilen

Nei, her må du rett og slett søke om å få kjøpe bilen! Ford ønsker nemlig å unngå at spekulanter skal snappe opp GT-ene. Derfor kjører de en meget spesiell bestillingsprosess.

Kjøperne må blant annet signere en kontrakt på at de forplikter seg til å beholde bilen en viss tid. Dessuten at den skal brukes, ikke parkeres i en garasje eller på et museum.

Det teller i positiv retning om man har en eller flere Forder i garasjen fra før. Da snakker vi naturligvis mer sjeldne utgaver, Mondeo eller S-Max er neppe mye å slå i bordet med her!

Rikingene står i kø for å kjøpe denne

Fargen er ganske diskret, men det er ikke vanskelig å se at dette er en bil helt utenom det vanlige. Foto: Privat.
Fargen er ganske diskret, men det er ikke vanskelig å se at dette er en bil helt utenom det vanlige. Foto: Privat.

Kjøre rundt i Stavanger

Hele 6.506 personer søkte om å få kjøpe en av de første 500 bilene som ble lagt ut for salg. En av dem var milliardæren Kjell Inge Røkke som så langt har vært eneste Ford GT-eier her til lands. Med norske avgifter kommer bilen på rundt 6,5 millioner.

Men nå får han selskap. GT nummer to har nemlig kommet til landet, nærmere bestemt til Ford-forhandleren Kverneland Bil i Sandnes.

– Denne bilen kommer til å kjøre rundt i Stavanger. Når man søker om å få kjøpe, signerer man også på kriteriene som går på at bilen skal bli sett, hørt og kjørt! Man får ikke lov til å gjemme den bort, forteller Martin Hovland (27) som er selger hos Kverneland Bil.

Denne gamle Forden satte auksjonsrekord

Dette interiøret er det ikke så mange som får oppleve...
Dette interiøret er det ikke så mange som får oppleve...

Fulltidsjobb med å levere ut GT

– Det betyr at det er en lokal kunde som har kjøpt den?

– Det er riktig, men ut over det kan jeg dessverre ikke si noe om kjøperen. Vedkommende ønsker å være anonym. Men jeg kan vel si så mye som at han har et godt øye for biler, smiler Hovland.

Den super-eksklusive bilen kom med båt fra fabrikken i Canada. Så ble den fraktet på lukket henger til Sandnes.

– Kjøper er til stede under hele leveringsprosessen og det er hovedsaklig kun kjøper som har lov å flytte på den, med mindre andre får tillatelse til å gjøre det. I forbindelse med utlevering, sender også Ford Motor Company en egen person som har fulltidsjobb med å levere ut Ford GT! Snakker om drømmejobb, sier Hovland.

Ikke akkurat npe dagligdags syn utenfor en Ford-forhandler... Bilen skal gå i Stavanger og et kriterium for å få kjøpe er at den skal brukes. Foto: Privat.
Ikke akkurat npe dagligdags syn utenfor en Ford-forhandler... Bilen skal gå i Stavanger og et kriterium for å få kjøpe er at den skal brukes. Foto: Privat.

Ikke innbytte...

– Men når man kjøper bil til 6,5 millioner – hva leverer man da i innbytte?

– He, he, det kan du jo lure på! Nei, i dette tilfellet var det nok ikke snakk om noe innbytte, avslutter Hovland.

PS: Kjell Inge Røkke så den opprinnelige Ford GT i en film med Steve McQueen i Molde i 1971, og har hatt et forhold til den siden. Selv har han ikke sagt noe om bilen etter at han kjøpte den, men Røkke ga følgende uttalelse i fjor, via sin pressetalsmann Rolf Nereng:

– Jeg synes det er veldig hyggelig at jeg nå få muligheten til å kjøpe en slik unik bil. De krav og forutsetninger som Ford har satt til bruk av bilen er også greit for meg. Det er jo umulig å gjemme seg bort i en slik bil.

LES MER: Ble saksøkt fordi han solgte sin egen bil

Se video: Denne norske taxien har blitt verdensberømt