Bilselskapet Sandven AS har tradisjonelt solgt kraftige, dyre biler som går på tradisjonelt drivstoff.

Men nå har de vært gjennom en omfattende omstilling.

– Jeg var vel litt av den gamle skolen og hadde ikke stor tro på elbilene. Der tok jeg feil, innrømmer konserndirektør i Sandven Gruppen, Trond Sandven.

– Økonomisk motivert

Varelageret er nesten fullstendig byttet ut, og nå går det nesten utelukkende i el- og hybridbiler.

– Hvis du tar juli måned, så kom 93 prosent av omsetningen vår fra biler med ledning. Hadde vi ikke gjort denne endringen, ville ikke bedriften vår hatt livets rett, sier Sandven.

Han er ikke i tvil om årsaken til at folk vil ha elbil. Bilselgeren sier nemlig at de aller fleste velger bort tradisjonelt drivstoff på grunn av pengene de kan spare.

– Det er kun økonomisk motivert. Man sparer bompenger og forsikring. Ytterst få gjør dette på grunn av miljø.

Bestselger

Bestselgeren hos Sandven er nå en Jaguar I-pace. Han kaller bilens salgstall for eventyrlige.

– Vi har solgt 350 biler til en snittpris på 700 000. Og det er en bil som først kommer i september, sier Sandven.

Det er ikke mange år siden dieselbilene stod for nesten 80 prosent av bilsalget i Norge. Nå rømmer norske bilkunder fra dieselen, og i august er salget av dieselbiler helt nede i 18,1 prosent av alle nye biler som selges.

Denne nedgangen kommer nok også bare til å fortsette, om man skal tro direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen.

– Nedgangen har akselerert de siste 4-5 årene. Når andelen av solgte dieselbiler er på 18,1 prosent, står det ganske i kontrast til 76 prosent slik det var i 2011, sier Thorsen.

Dieselbiler fortsatt populært utenfor byene

Folk kjøper mindre dieselbiler, og prøver også å bli kvitt dieselbilene de eier fra før. Produktdirektør i FINN Motor, Eirik Håstein, sier 2017 og 2018 har vært rekordår i antall annonser med dieselbiler til salgs.

– Vi har sett en markant økning av dieselbiler til salgs. Det har økt veldig fra 2015, 2016 og inn i 2017. Og vi ser at tendensen fortsetter inn i år, sier Hårstein.

Og dieselbilene er heller ikke enkle å selge, ifølge FINN.no. Det tar faktisk dobbelt så lang tid å selge en dieselbil, som en elbil.

I storbyene er elbilen favoritten, mens dieselbilen fortsatt står sterkt utenfor byene.

– Vi ser at i fylker som Hedmark, Troms og Finnmark, så har dieselbilen fortsatt en stor markedsandel. Det er fordi den er fortsatt best egnet, enn så lenge, sier Thorsen.