DÅRLIG NETTSIDE: SAS Norge risikerer å få dagsbøter på 150.000 kroner dersom de ikke bedrer tilgjengeligheten på nettsidene deres.
DÅRLIG NETTSIDE: SAS Norge risikerer å få dagsbøter på 150.000 kroner dersom de ikke bedrer tilgjengeligheten på nettsidene deres. Foto: Johan Nilsson

SAS kan få dagbøter på 150.000 kroner for dårlig nettside

SAS Norge vil få dagbøter på 150.000 kroner dersom de ikke forbedrer tilgjengeligheten på egne nettsider innen ti dager.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) varsler tvangsmulkten fordi flyselskapet ikke har utbedret nettsiden etter en kontroll i fjor høst.

Tilsynet i Difi er ikke fornøyd med fremgangen i å rette opp det som ble påpekt under kontrollen.

I en pressemelding skriver direktoratet at SAS bryter likestillings- og diskrimineringsloven og ikke sikrer at nettsiden for billettbestilling er tilgjengelig for alle.

Eksempel på feil er blant annet at brukere som ønsker opplesningsverktøy eller har andre skrive- og lesevansker, ikke har de nødvendige, fungerende verktøyene for å kunne bestille billetter.

– Mange med nedsatt syn vil ha problemer med å gjennomføre billettbestilling uten hjelp, og feilen er til direkte hinder for likeverdig samfunnsdeltakelse, skriver Difi i en pressemelding.

I juni var en tredel av feilene ikke rettet, og nesten 20 prosent var fortsatt ikke rettet for en uke siden.

Ti dager på seg

Tilsynet skriver at de mener det er alvorlig at SAS forsatt ikke har rettet 35 av 182 enkeltfeil som ble avdekket under tilsynet høsten 2017.

– SAS har hatt lang tid på seg til å rette, og feilene som står igjen, får store konsekvenser for dem som bruker nettsidene til SAS. Nå får SAS ti virkedager på seg til å ordne opp. Hvis ikke, blir det dagbøter, sier tilsynsdirektør Malin Rygg.

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS tror selskapet vil unngå bøtene.

– Vi forventer å være i mål innen fristen. Det er et stort arbeid som er gjort siden vi la om IT-plattformen i fjor, og vi har jobbet med ulike grupper funksjonshemmede, sier Johansen til NTB.

– Universell utforming har vært ledestjernen for oss hele veien. Det er bra for oss, og vi ønsker å være best i klassen.

NTB