De 5 tregeste nybilene

Men alle klarer faktisk å bryte fartsgrensen.

I denne versjonen av Citroën C1 kan du få luft i luggen, men særlig fort går det ikke.
I denne versjonen av Citroën C1 kan du få luft i luggen, men særlig fort går det ikke.

Samtidig som bilene har blitt mer avanserte og fått mye mer utstyr de siste par tiårene, har de jevnt over også blitt betydelig raskere.

Større og mer effektive motorer er den viktigste årsaken. Nå kan du for eksempel kjøpe digre og praktiske stasjonsvogner som er like raske som fullblods sportsbiler.

Vi skal ikke langt tilbake i tid før en bil var ganske sprek hvis den klarte 0-100 km/t på under 10 sekunder. Nå blir det ansett som nokså middelmådig.

Men hvis hurtighet og akselerasjon overhodet ikke er viktig for deg, hvilke biler skal du se på da?

Jo, da skal du ta en titt på denne lille oversikten. Vi har nemlig dykket ned i de offisielle personbiltallene til Opplysningsrådet for Veitrafikken, med følgende utgangspunkt: Hva er Norges tregeste nybiler akkurat nå? Vi har begrenset dette til biler som er konstruert som personbiler i utgangspunktet, og ikke tatt med de som er basert på varebiler.

Her er bilene for deg som absolutt ikke har hastverk!

1. Citroën C1 – 17,1 sekunder

Citroen C1 har et særpreget design, særlig i fronten. Men spesielt rask er den ikke...
Citroen C1 har et særpreget design, særlig i fronten. Men spesielt rask er den ikke...

Citroën C1 er ikke bare en av de minste og billigste bilene du kan kjøpe – den tar seg også svært god tid fra 0 til 100 km/t. Nærmere bestemt bruker den 17,1 sekunder på øvelsen.

Da er den utstyrt med en halvautomatisk ETG-automatkasse som i praksis gjør bilen betydelig tregere enn om du velger den med manuelt gir. Dette er også en girkasse som krever litt tilvenning, i praksis blir den av mange oppfattet som litt slitsom.

Motoren er en 1-liters bensin på 72 hestekrefter. Toppfarten er for øvrig på 160 km/t, den er det neppe mange av eierne som tester ut veldig ofte.

Les mer: De kuttet prisen med 23.000 kroner

2. Skoda Citigo / VW up! – 16,7 sekunder

Lille Skoda Citigo og tvilingen VW e-up! tar seg god tid opp til 100 km/t, særlig når du velger dem med automatgir.
Lille Skoda Citigo og tvilingen VW e-up! tar seg god tid opp til 100 km/t, særlig når du velger dem med automatgir.

Disse to tvillingene er heller ingen racere når du kjøper dem med 1-liters motor på 60 hestekrefter og automatgir. Også her er det en automaten som påvirker 0-100-tiden en god del. Vi ender på 16,7 sekunder, da skal du ikke akkurat ta mål av deg å vinne noen lyskryssdueller.

Kjøper du i stedet en av disse med manuell girkasse, klarer de øvelsen på 14,4 sekunder. Ikke kjempefort det heller... Citigo og up! takker forresten for seg når speedometeret viser 162 km/t.

Les testen: Så enkelt kan det gjøres

4. Nissan Micra – 16,4 sekunder

Nissans småbil Micra tar fjerdeplassen i denne lille oversikten.
Nissans småbil Micra tar fjerdeplassen i denne lille oversikten.

Nissans småbil ser betraktelig mer sporty ut enn tidligere, den fikk et skikkelig designløft med sin siste generasjon. Men prestasjonene kan vi ikke kalle særlig sporty, særlig ikke på innstegsmodellen 1,0 Visia.

Også her er det en 1-liters motor under panseret. Den yter 70 hestekrefter, men har ingen hast opp til 100 km/t. Det tar nemlig 16,4 sekunder fra stillestående.

Toppfarten er faktisk lavere enn på både Citroënen og Skodaen over. Her stopper det på 159 km/t.

5. Mitsubishi i-MiEV / Citroën C-Zero / Peugeot iOn– 15,9 sekunder

Mitsubishi var svært tidlig ute med elbil. Denne har solgt bra i Norge. Men rask er den ikke!
Mitsubishi var svært tidlig ute med elbil. Denne har solgt bra i Norge. Men rask er den ikke!

Det er slett ikke tilfeldig at tre biler deler femteplassen i denne lille oversikten. Dette er nemlig i praksis samme bil: Mitsubishi I-MiEV. Ettersom både Citroën og Peugeot manglet elbil, gikk de i kompaniskap med den japanske produsenten og har fått egne versjoner av den.

i-MiEV var bilen som for alvor startet elbilrevolusjonen i Norge. Alle disse tre solgte veldig bra for noen år siden. Nå har det kommet mange nye konkurrenter inn og de kan strengt tatt bare selges på én ting: Nemlig lav pris.

Spesielt spreke er de altså heller ikke. 15,9 sekunder bruker trekløveret fra 0-100 km/t. Da presser du maksimalt på, noe som naturligvis ikke er spesielt smart med tanke på rekkevidden (som er ganske begrenset fra før). Men det er faktisk mulig å bryte fartsgrensen også på motorvei med disse tre. Offisiell toppfart er nemlig oppgitt til 130 km/t.

Les mer: Ny utgave av bilen som kjører etter Wirkola

Se video: Nybil mot bruktbil, slik går det