Mange sliter med lading – dette er verstingbyene

Andelen elbiler i den norske bilparken vokser stadig, og i 2025 har Stortinget som mål at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge. Men antallet ladestasjoner følger ikke med i utviklingen.

TRENGER STRØM: Elbiler er blitt stadig mer populære i Norge. Men fortsatt er det mange som vegrer seg for å kjøpe elbil, blant annet fordi de frykter at de ikke har god nok tilgang på lading. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
TRENGER STRØM: Elbiler er blitt stadig mer populære i Norge. Men fortsatt er det mange som vegrer seg for å kjøpe elbil, blant annet fordi de frykter at de ikke har god nok tilgang på lading. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

De største norske byene trues av forurensning, og man har derfor satt i gang et omfattende forsøk på å få flere til å kjøpe elbil.Stortinget har satt et svært ambisiøst mål om at alle nye biler som selges i Norge innen 2025 skal være nullutslippsbiler. Incentiver er innført for at flere skal velge elbil, og effekten er tydelig.I Oslo har elbilbestanden det siste året økt fra 21.094 til 31.420, som er en økning fra 6,9 til 10,1 prosent av den totale personbilparken i hovedstaden.