Det startet med et enkelt og primitivt militærkjøretøy. Nå har den originale Jeepen forlengst blitt ikonisk – og til et eget merke med en rekke modeller.

I dag er Jeep verdens største SUV-produsent og svært viktig for eierselskapet FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Jeep står for en stor del av overskuddet til konsernet ,som også har merker som Fiat, Chrysler, Alfa Romeo og Maserati.

Er for lik

Jeep-designet har inspirert en rekke konkurrenter opp gjennom årene og gjør fortsatt det. Noen ganger mer enn Jeep selv setter pris på.

Det får vi et nytt bevis på nå. Jeep har nemlig akkurat klaget inn den indiske bilprodusenten Mahindra til amerikanske International Trade Commission.

De vil ha stoppet salget av Mahindra-modellen Roxor i USA, begrunnelsen er at utseendet er for likt den originale Jeepen.

Denne indiske bilen var faktisk ganske vanlig i Norge

Bildesign blir ikke mye mer legendarisk enn dette, Jeep startet som et enkelt og primitivt militærkjøretøy.
Bildesign blir ikke mye mer legendarisk enn dette, Jeep startet som et enkelt og primitivt militærkjøretøy.

Etablerte seg i USA

Jeep tar for seg flere deler av designet, blant annet de vertikale sidene. Det er heller ikke vanskelig å finne likheter i fronten, både plasseringen av lyktene og utformingen av grillen.

Jeep anfører at dette vil kunne skade FCA, både goodwill- og forretningsmessig.

For Mahindra kan dette gi betydelige utfordringer. Selskapet etablerte en egen avdeling i Michigan i USA i fjor. Planene deres er blant annet å sette sammen Roxor-modellen i USA, basert deler som skipes over fra India. På den måten vil de kunne utnytte det lave kostnadsnivået hjemme i India, samtidig som bilene faktisk er produsert i USA.

En av verdens tøffeste biler blir ny

Slik ser Jeep Wrangler ut i dag, her er inspirasjonen fra røttene fortsatt tydelige, selv om bilen har vokst seg større og blitt både mer avansert og påkostet.
Slik ser Jeep Wrangler ut i dag, her er inspirasjonen fra røttene fortsatt tydelige, selv om bilen har vokst seg større og blitt både mer avansert og påkostet.

Billig bil

Ifølge Bloomberg avviser Mahindra Jeeps påstander. De anfører også at de har hatt lisensavtaler med Jeep fra helt tilbake i 1940-årene. Senest i 2009 undertegnet de en avtale med daværende Chrysler Group LLC.

Dette kan dermed bli en intrikat affære, med mye mat for juristene på begge sider.

Det hører med til saken at Roxor har potensiale til å bli en av de billigste bilene på det amerikanske markedet. Med lengde på bare 3,75 meter er den betydelig mindre enn dagens Jeep Wrangler. Den er også en langt enklere konstruksjon enn Wrangler, som med årene både har vokst i størrelse og blitt mer eksklusiv.

Jo, dette er faktisk en helt ny bil

Se video: Litt glemt i Norge, men denne er tøff