Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå på vinteren, og særlig med kulden vi har nå, er det ikke lett å få utnyttet kapasiteten på elbilene fullt ut. 

Batteriene blir påvirket av lav temperatur, og det bidrar til at rekkevidden blir betydelig lavere.

Men hva er det egentlig som skjer, hvordan kan en begrense problemene – og hvilke biler er best rustet til å takle kulden?

Vi har snakket med Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening, og fått svarene.

Les også: Føler seg lurt etter elbil-kjøp

Halvering av rekkevidden

Frydenlund legger ikke skjul på at elbilene får rekkevidden redusert når det er kaldt:

– Nei, det er det ingen tvil om. Tommelfingerregelen er en halvering av rekkevidden man er vant til å ha sommerstid, men merk at dette varierer fra elbil til elbil. Enkeltmodeller taper vesentlig mindre, og dette bildet blir stadig bedre.

– Samtidig har elbilen en stor fordel, sammenlignet med bensin- og dieselbiler: Den får praktisk talt aldri startproblemer i kulda. Men vi er starten av en rivende rekkeviddeutvikling nå. Denne utfordringen vil reduseres løpende.

Les også: Klaget på elbilen – tapte på alle punkter

Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening kjører selv Tesla Model S.
Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening kjører selv Tesla Model S.

Tar ikke imot regenerering

– Hva er det som gjør at elbilen ikke kan kjøre like langt i kulda?

– Hvis batteripakken er kald før du skal på tur, må den bruke egen energi på å nå driftstemperatur. Samtidig klarer ikke et kaldt batteri å ta i mot strøm, såkalt regenerering. Det krever at batteriet er tilstrekkelig varmt.

– De fleste ønsker selvsagt også behagelig innetemperatur. Begge deler går utover rekkevidden. Økt rullemotstand, på grunn av snø, is eller våt veibane, i tillegg til at vinterdekkene ruller tyngre enn sommerdekkene, bidrar også. Sistnevnte gjelder selvsagt alle biler.

Les også: Tesla Model S: 2.000 kilometer i elbilsensasjonen

Økt komfort – og smart

Det finnes imidlertid flere tiltak elbileiere kan gjøre, for å minske problemene. 

– Lading og forvarming utgjør mye av nøkkelen til en komfortabel elbilopplevelse gjennom vinteren. De fleste moderne elbiler kan forvarmes via app på smarttelefonen. Forvarming bør skje når elbilen er tilkoblet strømnettet, for ikke å stjele rekkevidde, forklarer Frydenlund.

En hyggelig bieffekt av dette er naturligvis at en øker komfortnivået, siden en slipper å skrape is av rutene og kommer til varm bil, men det aller viktigste er at batteriet oppnår driftstemperatur (eller så høy temperatur som mulig som mulig) før kjøreturen.

– Dermed blir rekkevidden best mulig. Sånn ellers er det selvsagt lurt å kjøre jevnt. Unngå brå akselerasjoner og regenerer, framfor å bruke den fysiske bremsen.

Tesla Model S er en populær elbil i Norge. Den fungerer godt også på vinteren, men rekkevidden blir lavere enn når det er varmt og snøfritt.
Tesla Model S er en populær elbil i Norge. Den fungerer godt også på vinteren, men rekkevidden blir lavere enn når det er varmt og snøfritt.

Tesla går lengst

Det er forskjell på hvordan ulike elbiler håndterer kulden også. Alle er ikke like.

Moderne elbiler med batteripakker som er utstyrt med aktive oppvarmingssystemer og/eller effektive varmepumper som reduserer energiforbruket, er de som er best.

Tesla Model S er naturligvis den bilen med lengst rekkevidde i utgangspunktet. Den er også blant de bilene som taper minst i kulden. I en test gjort at TV 2 Hjelper deg, i samarbeid med Elbilforeningen, klarte den over 350 kilometer med den største batteripakken.

De fleste andre elbilene la seg mellom 75 og 150 kilometer i rekkevidde på vinteren. Her kan du lese mer om testen av elbilene, som ble gjort i fjor.

Har du elbil? Hvilke erfaringer har du med den på vinteren? Bruk kommentarfeltet under:

Les også: Dette er den beste elbilen i kulda