Nå bør BMW og Mercedes passe seg!
LC 500 er det nye flaggskipet som skal gi de europeiske rivalene hard konkurranse.
Noen ganger går ting faktisk i oppfyllelse, også når det gjelder noen av bilverdenens flotteste konseptbiler.
Problemet med konseptbiler er at de som oftest ender opp med aldri å bli til noe mer. Hvilket modellprogram kunne f.eks ikke Cadillac ha hatt hvis de hadde satt de flotteste konseptene sine i produksjon?
Ett annet merke som har vist mange nydelige konseptbiler, uten at det blir til så mye mer, er japanske Lexus. I 2012 viste de sitt konsept LF-LC, som vakte enorm oppmerksomhet. Proporsjonene var kanskje hakket for drøye, men grillens størrelse og utforming kom til å danne skole for Lexus-modeller de neste årene.
Med 5-liters V8
Men nå, fire år etter, har Lexus vist det som i realiteten er en ferdig produksjonsutgave av LF-LC, nemlig LC 500. Den har en 5-liters V8 uten ekstra pustehjelp, som yter 473 hk (her burde man selvsagt fått ut 17 hester ekstra, for å passe perfekt til navnet) og 527 Nm ut til bakhjulene.
Topp 5: Bilmerkene som øker mest i Norge
Girkassen er en automatkasse med 10 trinn, som Lexus sier kan måle seg mot konkurrentenes dobbel-clutch kasser hva gjelder reaksjonstider. Her vil ny software som måler bremsing, akselerasjon og G-krefter i sving, være med på å velge det rette giret, når det skal skiftes, og hvor fort det skal skiftes.
Ny luksus-plattform
Under ett vakkert ytre skjuler konsernets nye luksus-plattform seg, internt kalt GA-L, det vil flere nye modeller bli basert på de neste årene. I sportsbilen LC 500 betyr det at V8-motoren er plassert så langt bak og ned i motorrommet som det er fysisk mulig. Vektfordelingen er 52:48.
Du skal lete lenge etter en bedre familiebil
Innvendig har man ikke spart på noe, og LC 500 har et særdeles eksklusivt og velutført interiør. Her er både materialer og finish av ypperste klasse. Et godt eksempel er girhendlene bak rattet, som ikke er laget av plast, men av en magnesiumlegering. På plass er også konsernets nye multimedia-system, med et Pioneer-anlegg som standard, og Mark Levinson som tilvalg.
Mer GT enn sportsbil
Men det er designet som nok i størst grad vil vekke positiv oppmerksomhet. Her er det masser av skarpe, flotte detaljer, med den store og karakteristiske grillen på plass og flytende harmoniske linjer. Et glasstak er standard, mens et karbontak er tilvalg. Det samme er 21-toms felger (20-toms er standard).
Lexus sier selv at bilen er mer en GT-maskin enn en sportsbil, og har plass til fire personer. Naturlige konkurrenter vil være BMW M6 og Mercedes-AMG GT. Lexus oppgir ingen toppfart, men sier at 0-100 vil ta mindre enn 4,5 sekunder.
Pris er ikke kjent, men vil nok være i området for Mercedes-AMG GT. Lexus LC 500 vil dukke opp i salg i 2017. Her er det bare å glede seg!