Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen ganger vises konseptbiler som gjør at folk blir positive og entusiastiske. Hvis det da er snakk om et realistisk konsept, så bør veien til produksjonsbil være opplagt for alle involverte.

Verden fungerer dessverre ikke alltid slik, men noen ganger skjer det man håper på. Noen lesere husker kanskje at Lincoln (som er luksusmerket hos Ford) viste et vakkert konsept til neste generasjon Continental for omtrent ett år siden.

Bentley reagerte med harme

Bilen ble svært godt mottatt, og de fleste mente dette ville være den rette bilen for å kunne ta opp kampen mot modeller fra Cadillac og tyske premiummerker. Unntaket var Bentley, som reagerte med krass kritikk i all offentlighet, da de mente designet var en ren Bentley-kopi. Det var ikke resten av verden helt enige i, så Ford fortsatte videre med å skape den første Continental, siden niende generasjon avgikk med døden i 2002.

Denne skal mange norske familier drømme om

Resultatet er nå klart, i form av den produksjonsferdige 2017 Lincoln Continental, som vil gå i salg fra høsten 2016. Lincoln selv sier at Continental-navnet lenge har vært assosiert med det ultimate innen Lincoln-skjønnhet og luksus, og at de nå mer skreddersyr opplevelser for sine klienter, såkalt «stille luksus».

Continental har nødvendig særpreg, også sett skrått bakfra.
Continental har nødvendig særpreg, også sett skrått bakfra.

Lyssekvens for eieren

Videre sier konsernet at sedanen skal appellere til kulturelle progressive klienter, som definerer luksus ut fra sine egne vilkår. Eieren vil bli møtt av en helt spesiell lyssekvens som er eksklusiv for Lincoln, idet han går til bilen.

LED-lys våkner til live foran og bak, før hovedlysene våkner i en flytende bevegelse. Så lyses området rundt framdørene opp, slik at sjåføren kan se hundebæsj eller landminer som uheldigvis skulle ligge på bakken. Et lite utvalg interiørlys tar så og lyser opp førerkabinen i en dus belysning. Med et lett trykk på en knapp åpner døren seg, og sjåføren kan stige inn i herligheten.

Interiøret holder høy standard, noe det må gjøre i dette segmentet.
Interiøret holder høy standard, noe det må gjøre i dette segmentet.

Forbrukerrådet: Bilgarantien er for dårlig

400 hk som standard

Over seg har han eller hun et panorama-soltak som dekker nesten hele taket, og gir ekstra romfølelse for de opptil fem passasjerene i bilen. Motoren er i første omgang en 3-liters V6 med doble turboer, som gir 400 hk, og fås også sammen med firehjulstrekk.

Sikkerhet er høyt prioritert og Continental får alt fra pre-krasj systemer for fotgjengere som stopper bilen helt i en nødsituasjon, til adaptiv cruisekontroll som også stopper bilen helt i kø.

Baksetepassasjerene skal også ha det svært så komfortabelt.
Baksetepassasjerene skal også ha det svært så komfortabelt.

Justeres på 30 ulike måter

Setene er såkalte Perfect Position Seats, og er inspirert av setene man finner i privatjeter. De kan justeres på opp til 30 ulike måter. Det er også lagt vekt på støyisolering, slik at alle i bilen skal få det så komfortabelt som mulig. Man kan velge mellom tre ulike Lincoln Black Label design-temaer, Chalet, Thoroughbred og Rhapsody.

Skal Lincoln klare å komme ordentlig tilbake som det luksusmerket det engang var, må nye Continental treffe riktig, og det betyr at alt fra finish til materialvalg, må være minst like bra som på de importerte rivalene. Her får man tro Ford har gjort sin hjemmelekse, slik at tiende generasjon Continental kan få den suksess dens linjer fortjener.

Designet bygger videre på konseptet, så spørs det hvor blide Bentley blir.
Designet bygger videre på konseptet, så spørs det hvor blide Bentley blir.

Slik utnytter biltyvene vinterkulden