Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med den indiske eieren Tata i ryggen, er det utvikling som aldri før i Jaguar-leiren. Fra å være et heller smalt og nisjepreget merke, jobbes det nå knallhardt med å få opp volumet.

I det arbeidet er den splitter nye- og  foreløpige innstegsmodellen, XE, en viktig brikke. En bil som blant annet konkurrerer med BMW 3-serie og Audi A4.

Nylig oppdaget Morten Haugerud (26), fra Dokka, et følge av blant annet to XE-modeller og en Land Rover Discovery Sport på tur i Namsskogan, i Nord Trøndelag. Land Rover er også under Tata-paraplyen.

– Bilene var merket med et 6-sifret beløp i frontruta, og alle bilene hadde nødstoppbryter, forteller Haugerud.

Han er selv er ihuga bilentusiast, med en Opel Kadett C Caravan og en GMC Jimmy i garasjen.

Les også: Jaugar: Ikke lenger bare for de rikeste

Firehjulsdrift

Hva som er forklaringen på at disse kjørte i flokk så langt nord, er trolig at de skulle testes en siste gang før XE med firehjulsdrift kommer på markedet til våren.

AWD-modellen blir inntil videre kun tilgjengelig med automatgir og 180 hesters dieselmotor. Her kan du regne med 0-100 km/t på rundt 8 sekunder.

Når Jaguar først kommer på banen med 4x4, er det med nyttig, teknisk drahjelp fra nettopp Land Rover. De er kjent for sine svært gode offroad-egenskaper, og nå skal Jaguar nyte godt av deres erfaring.

Det er ingen tvil om at XE er en Jaguar. Designet er sportslig og aggressivt – særlig R-Sport-utgaven.
Det er ingen tvil om at XE er en Jaguar. Designet er sportslig og aggressivt – særlig R-Sport-utgaven.

Les også: Verdens dyreste piknik-stoler

Fra 538.000 kroner

Blant nyhetene på XE AWD blir det som kalles Adaptive Surface Response (AdSR). Dette systemet sørger for å tilpasse drivlinjen etter forholdene.

Produksjonen av XE med AWD skal foregår i Solihull i England, sammen med Jaguars først SUV – F-Pace.

XE AWD blir tilgjenglig for det norske markedet i til våren. Prisene med AWD starter på 538.000 kroner, og går opp til 593.900 kroner for topputgaven Portfolio.

Les også: Nå får du splitter ny Jaguar til under 400.000 kroner

Økte med over 100 prosent

Allerede før lanseringen av XE med firehjulsdrift, har Jaguar fått et betydelig bedre fotfeste i Norge. I fjor økte de salget med over 100 prosent, sammenlignet med 2014. Selv om det er lave tall, i underkant av 100 biler i 2015, er det likevel et viktig steg i riktig retning.

– Med XE er Jaguar plutselig åpnet opp for en mye større kundegruppe, og her skal vi ta vår rettmessige andel. Når du nå kan få en fullverdig XE fiks ferdig for rundt 470.000 kroner, er det plutselig en del mennesker som kan putte Jaguar på vurderingslisten når det skal handles bil, fortalte Country Manager for Jaguar Land Rover Norge, Nils-Henrik Holmen til Broom før nyttår.

SUV

Han tror Jaguar vil sette seg ytterligere på kartet  her hjemme i 2016. XF, som konkurrerer mot blant andre BMW 5-serie og Audi A6, blir nemlig også tilgjengelig med 4x4. 

Mens det er ventet at de med best råd, har tenkt å signere på kontrakten for Jaguars første SUV - F-Pace. Også denne med lansering før sommeren.

Når Jaguar endelig kommer med en SUV, F-Pace, er det mange som gleder seg.
Når Jaguar endelig kommer med en SUV, F-Pace, er det mange som gleder seg.

Jaguar tar mål av seg å la F-Pace konkurrere med Porsche Macan når det gjelder sportslige kjøreegenskaper, og BMW X5 når det gjelder plass og praktiske egenskaper.

Les også: Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi