Forbrukerrådet er ikke fornøyd med måten bilimportørene håndhever nybilgarantien , de mener også at bransjen bør love mer enn de gjør i dag. Illustrasjonsfoto:
Forbrukerrådet er ikke fornøyd med måten bilimportørene håndhever nybilgarantien , de mener også at bransjen bør love mer enn de gjør i dag. Illustrasjonsfoto:

Forbrukerrådet: Bil-garantien er for dårlig

Advarer mot at kundene blir tilfeldig behandlet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilkjøp er for de fleste av oss en av de største investeringene vi kan gjøre. Og det handler ikke bare om å kjøpe bilen. Nei, det koster mye å eie bil også. 

For mange er garanti en viktig sikkerhet her. Siden 2011 har i praksis alle biler solgt nye i Norge hatt fem års garanti. Men hvor bra er egentlig denne garantien?

For dårlig informasjon

Forbrukerrådet ber nå bilimportørene om å bli flinkere til å holde det de lover. Og dessuten til å love enda mer.

Forbrukernes interesseorganisasjon har hatt garantiene fra bilbransjen under lupen i noen år, og har konkludert med at det er for vanskelig å få det du har krav på. Det skyldes to ting, opplyser Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice.

– Når du kjøper bil, får du generelt for dårlig informasjon. Den er uklar og tvetydig. Det betyr at det er vanskelig å "stå på krava" når verkstedet sier at denne reparasjonen går ikke på garantien, den må du betale selv, sier Flønes, i en pressemelding.

Dette er viktigst når vi har bilen på verksted

Må slå i bordet 

Flønes forteller at dette er grunnen til at Forbrukerrådet har utarbeidet en guide som viser hva garantien egentlig lover.

– Vi har spurt hver enkelt importør om hva slags reparasjoner de skal ta på sin regning. Ergo kan vi bileiere slå i bordet med det løftet når noe skjer. Skal du kjøpe ny bil, kan du enkelt se hvor mye trygghet de ulike merkene gir med sin garanti. Hele guiden burde imidlertid være unødvendig. Det skal være enkelt å forstå vilkår, og en selvfølge å få det du har krav på.

Forbrukerrådet frykter videre at heller ikke bilselgerne alltid kan vilkårene godt nok.

Så gode rettigheter har du – selv uten garanti

Berømmer Opel

–  Det fører til at bileierne ikke får rett, selv om de har rett. Derfor må importørene sørge for at de som møter kundene har god kunnskap om garantiene. Det hjelper ikke med gode vilkår, hvis de ikke innfris.

Ingeborg Flønes føyer til at det også har skjedd positive ting i den tiden Forbrukerrådet har fulgt særlig med på bilgarantiene.

–  En rekke merker har forbedret vilkårene sine – og det er gledelig å registrere. Vi vil imidlertid at de skal gå lengre. For eksempel at alle biler skal kalles inn til gratis kontroll like før garantien løper ut. Det er det kun Opel som gjør i dag. Det viser at de virkelig er innstilt på å holde egne løfter.

Skal være feilfri

Forbrukerrådet oppfordrer de merkene som har gjort forbedringer, om å la alle som har en gjeldende nybilgaranti få nyte godt av det. De understreker dette:

Når du kjøper en ny bil, skal den selvfølgelig være feilfri, og alt skal være som du er blitt lovet. I motsatt fall, kan du klage i fem år.

Særlig sterkt står du de seks første månedene etter handelen. Bilimportørene gir i tillegg en garanti som skal gi deg enda mer trygghet enn du får av forbrukerkjøpsloven. Gjør den ikke det, er det ikke lov å kalle den en garanti.

Nei – du bør ikke selge bilen din med garanti!