Robin Page er engelskmannen som er sjef for alt av interiørdesign hos Volvo. Han har fått mye skryt for jobben han har gjort de siste årene.
Robin Page er engelskmannen som er sjef for alt av interiørdesign hos Volvo. Han har fått mye skryt for jobben han har gjort de siste årene.

Vil at du skal ha det bedre i bilen – enn i godstolen hjemme

GÖTEBORG (Broom / TV 2): Vi har møtt mannen som er sjef for alle Volvo-interiørene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Biler handler veldig mye om design. Ideelt sett skal dette vekke oppsikt, gjøre oss nysgjerrige, og ikke minst: Gi oss lyst til å kjøpe akkurat DEN bilen.

Men hvor viktig er det innvendige designet? Mer og mer viktig, mener bilbransjen selv. De bruker mye ressurser på å finne ut hvordan du og jeg helst vil ha det inne i bilen vår. Og ikke minst er det fokus på å gjøre interiørene mer personlige, mer påkostede. Mer fristende.

– Etter min mening er det innvendig designet like viktig som det utvendige. Du må treffe med begge deler. Bare da har du et fullverdig produkt som kan kan stå ut fra mengden. Så enkelt, men også så vanskelig.

Første "nye" Volvo

Robin Page står foran oss i en lagerhall ved Volvo-fabrikken utenfor Göteborg. 43-åringen er sjef for alt som har med interiørdesign hos Volvo å gjøre.

Brooms Knut Skogstad møtte Robin Page på Volvo-fabrikken utenfor Gøteborg.
Brooms Knut Skogstad møtte Robin Page på Volvo-fabrikken utenfor Gøteborg.

Han er entusiastisk og energisk, og han er ingen smågutt i denne bransjen. Nå er han inne i det som kanskje er den mest spennende fasen i karrieren så langt. Det han og teamet hans har jobbet med de siste årene, er på vei ut i markedet. Det er eksamen så det holder.

– Det er klart vi er spente! XC90 var første ”nye” Volvo. Vi var helt avhengige å treffe blinken med den. Og tror meg: Det var stor stemning på avdelingen vår da de første kommentarene begynte å komme. Folk likte det de så, det er den beste attesten vi kan få!

Årets beste bilinteriør – du gjetter kanskje hvilket?

Eierne skal være stolte 

Nå har Volvo akkurat vist oss oppfølgeren, V90. På mange måter en videreføring av XC90, med noen nye elementer. Med denne bilen er ambisjonen å løfte Volvo opp på nivå med de tyske premiummerkene. Da er interiøret svært viktig.

– Vi vet at kundene våre er opptatt av det. Bare se hvor mye penger folk bruker på hjemmene sine. På å pusse opp, kjøpe møber, gjøre det pent og funksjonelt rundt seg. For mange er også hjemmet en måte å speile personligheten på. Akkurat det samme ønsker vi å gjøre med interiørene i alle nye Volvoer. Eierne skal like det de ser, og de skal være stolte av hvordan bilene ser ut, både utenpå og inni. Og ideelt sett skal de føle at de har det enda bedre i bilen, enn i godstolen hjemme, hjemme, sier Robin som kom til Volvo fra luksusbil-produsenten Bentley.

Slik ser det ut i nye Volvo XC90. Interiøret er et solid brudd med det Volvo har gjort tidligere.
Slik ser det ut i nye Volvo XC90. Interiøret er et solid brudd med det Volvo har gjort tidligere.

Apropos Bentley: Dette skal bli verdens mest eksklusive

Perfekt tidspunkt 

Før han ble ansatt, kom det klare signaler fra Volvos eierselskap, kinesiske Geely – om at de ikke var fornøyd med Volvo-interiørene. De ville ha noe nytt, og de ville at Volvo skulle legge lista langt høyere. Robin som startet karrieren sin i Jaguar og også har jobbet med blant annet Rolls-Royce før han havnet i Bentley, ble headhuntet og fikk de ressursene som skulle til.

– Jeg kom til Volvo på et helt perfekt tidspunkt, sier han selv.

– Volvo hadde kommet til et punkt der de ville tenke nytt. For en designer er det en ganske unik mulighet. Du får starte med blanke ark og både gjøre en konseptjobb – og begynne å jobbe med konkrete løsninger.

Volvo interiørene skal i framtiden handle om materialer av høy kvalitet, enten det er skinn, treverk eller aluminium.
Volvo interiørene skal i framtiden handle om materialer av høy kvalitet, enten det er skinn, treverk eller aluminium.

Volvo-sjefen: Dette er ikke bra nok!

Intelligent design

– Ja, hvordan griper man egentlig an en slik prosess?

– Det er sikkert flere måter å gjøre det på. For oss var det tre ting vi konsentrerte oss om. Det første var å se tilbake på røttene, finne elementer og detaljer vi burde ta med oss inn i framtiden. Så brukte vi også mye tid på å definere hva som gjør Volvo unikt. Det skandinaviske designet, materialene, lyset, livsstilen i denne delen av verden. Og så hentet vi naturligvis inspirasjon fra trendene i markedet, det som skjer rundt oss, hva de flinkeste konkurrentene gjør. Slik startet prosessen, så var det bare å begynne å jobbe med detaljene, forteller Robin.

– Hva slags forhold hadde du til Volvo før du begynte i selskapet?

– Volvo er et av merkene jeg har hatt sans for, helt siden jeg var liten gutt. De har alltid hatt en sterk posisjon i England. Volvo har blitt sett på som et merke med premiumfaktor, det skandinaviske står sterkt i hele Storbritannia. Volvo har også vært veldig flinke på det jeg kaller intelligent design. At designet har et formål, løser utfordringer, gir gode løsninger. Det er ikke design bare for designets skyld, det er viktig for meg.

Volvo har alltid dyrket det svenske, og de gjør det enda mer etter at de fikk en kinesisk eier. Her er det lite eksempel, det svenske flagget på skinnsetene.
Volvo har alltid dyrket det svenske, og de gjør det enda mer etter at de fikk en kinesisk eier. Her er det lite eksempel, det svenske flagget på skinnsetene.

Svenske bilklassikere slik du aldri har sett dem før

– Hva er kundene vant til?

– Er det stor forskjell fra å jobbe med Bentley?

– Både og. Mange av de grunnleggende problemstillingene i jobben er like. Den største forskjellen er nok at vi i Volvo er nødt til å ha et mer bevisst forhold til kostnader. Vi kan ikke alltid velge de dyreste alternativene. Samtidig trigger det til å finne smarte løsninger, tenke kreativt. Det liker jeg.

En ting nye Volvo XC90 har fått mye skryt for, er den store infotainmentskjermen i midtkonsollen, og måten den betjenes på. Volvo har klart å fjerne det aller meste av knapper og brytere, likevel er systemet enkelt og intuitivt å bruke.

– Vi startet med å spørre oss selv hva kundene er vant til. Jo, de aller fleste har iPad eller et annet nettbrett. OK, tenkte vi. Da vil det føles naturlig for dem å bruke noe som ligner på et nettbrett også i bilen. De trenger ikke å sette seg ned og lære noe nytt. Det skal være enkelt, intuitivt og smart. Skjermen bør være stor, men heller ikke FOR stor. Det er viktig å kunne holde blikket høyt når man kjører bil. Så begrenset vi antall brytere til åtte. Mer er ikke nødvendig. Her handler det også om å gjøre ting enkelt. Less is more, det gjelder i høy grad også i et bil-interiør.

Det er ikke vanskelig å se hva som er inspirasjonen til infotainmentskjermen i XC90: Det er et helt alminnelig nettbrett.
Det er ikke vanskelig å se hva som er inspirasjonen til infotainmentskjermen i XC90: Det er et helt alminnelig nettbrett.

Denne bilen skal bestille service selv

Ikke for mange detaljer

Girstangkulen i krystall fra Orrefos er en av detaljene i XC90-interiøret som Volvo har fått mye skryt for. Robin er opptatt av naturlige materialer, og mener det er noe som bør kjennetegne en Volvo.

– Treverk, skinn av høy kvalitet, aluminium, tykke tepper, krystall som på girspaken vår. Det skal se bra ut, og det skal kjennes godt å ta på. Samtidig er jeg opptatt av at det ikke skal bli for mye. For mange detaljer gjør fort at de drukner i hverandre. Det skal være lyst, luftig og enkelt. Og så noen stopp-punkter, elementer som skal få skinne. Det er et viktig utgangspunkt for hvordan vi tenker.

– Hva er det vanskeligste med jobben din?

– Det er kanskje at man alltid har en eller annen utfordring som surrer og går oppe i hodet. Å designe bilinteriører handler også om kompromisser. Vi må tilpasse løsninger til det ingeniørene og de andre som er med og utvikler bilene kommer opp med. Det er viktig å være perfeksjonist i denne jobben, men noen ganger kan man nok også ta det for langt.

Girkule i krystall er en av detaljene i XC90-interiøret.
Girkule i krystall er en av detaljene i XC90-interiøret.

Elsker bilutstillinger 

– Hvor henter du inspirasjon?

– Overalt! For meg er det helt avgjørende at jeg bor her på Sveriges vestkyst. Det er her Volvo kommer fra. Lyset er spesielt, naturen er åpen og stor. Mange har også en aktiv livsstil. Vi forsøker å tenke på hva de ønsker seg fra en bil, gjerne ting de aldri har tenkt på selv.

— Og så elsker jeg bilutstillinger. Å kunne gå fra bil til bil, sjekke detaljer, se hvordan andre har tenkt og hva de har gjort. Noen ganger får jeg også noen aha-opplevelser, og lar meg inspirere.

Dette er verdens mest eksklusive bilutstilling

Får snart ny bil

Volvo står nå midt i det som kan kalles en klassereise. I mange år har de hatt en posisjon litt midt mellom de folkelige bilmerkene, og de som selger på premiumfaktor. Nå er målsetningen klar: Volvo skal opp på nivå med Audi, BMW og Mercedes. XC90 er første bil ut i denne offensiven, mange flere er på gang.

Robin Page kom til Volvo fra Bentley, det ble sett på som et skikkelig scoop for svenskene.
Robin Page kom til Volvo fra Bentley, det ble sett på som et skikkelig scoop for svenskene.

– Hvorfor tror du dere vil klare dette?

– Mange ting! Vi har en solid og langsiktig eier. Vi har utrolig mange flinke medarbeidere og vi har en sterk merkevare. Vi har alle muligheter, og vi er sultne på å lykkes. Samtidig er det klart vi er ydmyke overfor oppgaven. Konkurransen i denne bransjen er beinhard, du må hele tiden være på tå hev og levere bedre enn du gjorde i går. Det skal vi også gjøre.

– Helt til slutt, hva kjører du selv?

– Akkurat nå har jeg en XC60, men jeg har bestilt en XC90. Den får jeg snart.

– Gleder du deg?

– Gjett om jeg gjør! Jeg gleder meg stort til å få den bilen!

Vi dro på tur med XC90: Den beste svenskehandelen du kan gjøre

XC90 er første bil fra
XC90 er første bil fra "nye" Volvo, mange flere er på vei.

Verdens-premiere: Her avduker de den nye Volvoen