Dette er bilmerkene som tapte mest i fjor

Nedgang, der mange økte.

Det ble en kjøpefest på nybil i Norge i fjor, men hos noen bremset det ganske kraftig. Her er tre av dem. Fra venstre Peugeot, Volvo og Citroën.
Det ble en kjøpefest på nybil i Norge i fjor, men hos noen bremset det ganske kraftig. Her er tre av dem. Fra venstre Peugeot, Volvo og Citroën.

Nybilsalget ble rekordhøyt i Norge i fjor. Over 150.000 nybiler ble registrert, vi må helt tilbake til 1986 for å finne et høyere tall.

En rekke merker kunne notere seg for plusstall, der Volkswagen på førsteplass også ble den store vinneren. VW økte salget med hele 21,6 prosent i Norge i fjor, og endte på rekordhøy markedsandel: Hele 17,5 prosent.

Flere faktorer 

Men ikke alle merkene var med på festen. Vi har sett nærmere på statistikken for volummerkene på det norske markedet. Og her der det flere som nok er glade for at 2015 er over!

Verst gikk det for Fiat som vel knapt kan kalles et volummerke her hjemme etter det de leverte i fjor. Fiat endte nemlig på bare 264 personbiler, det er ned 30,7 prosent fra året før. Her er det flere faktorer som spiller inn. Tynt modellutvalg er én. En annen er at Fiat skiftet importør fra 1. januar 2016. Med andre ord var importøren på oppsigelse i fjor. Det er ikke akkurat noe godt utgangspunkt for å få til høyt salg.

Fiat endte til slutt på 26. plass på registreringsstatistikken.

Store ambisjoner: Nå skal Fiat mangedoble salget

Fransk nedgang

Det handler om ny importør også hos merket med nest størst nedgang i fjor. Etter å ha vært styrt fra fabrikken i Frankrike i en årrekke, fikk Citroën ny importør i fjor. De var i gang fra rundt sommeren, men fikk en tung jobb i starten.

Personbilsalget til Citroën falt med hele 23 prosent i fjor. Det ga dem til slutt 21. plassen blant de mest solgte bilmerke i Norge.

Bertel O. Steen er nå ny importør av Citroën og de er i full gang med å gjennomføre en grundig snuoperasjon. Den ser vi sannsynligvis resultater av i 2016.

... det mangler ikke på ambisjoner hos Citroën heller!

Årets Bil 

Det er ikke bare Citroën av de franske merkene som sliter. Også Peugeot hadde et tungt 2015 i Norge. Salget bremset med hele 15,5 prosent, det gjorde at Peugeot til slutt endte på 12. plass i Norge.

Peugeot hadde Årets Bil med sin 308, og fikk også en etterlengtet stasjonsvogn inn her. Det var likevel ikke nok til å få noe særlig med vind i seilene. I stedet falt altså salget ganske betydelig.

Stille før Volvo-stormen 

Så skal vi faktisk helt opp til tredjeplassen på salgsstatistikkene for å finne merket med fjerde størst tilbakegang. Da snakker vi om Volvo, som holdt merker som BMW, Ford og Nissan bak seg, til tross for en nedgang i salget på 11,9 prosent.

Hos Volvo er det nå på mange måter litt stille før stormen. De fikk riktignok en helt ny XC90 i fjor, men volummodellene begynner å bli gamle. Her er det også en rekke nyheter på gang, først ut er den store sedanen S90. Så følger en rekke nye biler etter de kommende årene.

XC90-salget har gått over all forventning og vil helt sikkert være sterkt også i 2016. Men for Volvo kan nok fort 2016 bli et aldri så lite hvileskjær, før man trøkker til igjen.

Les også: Broom var det på S90-premieren

Mini fortsatt liten 

Mini jubler nok heller ikke for 2015-resultatet sitt her hjemme. De rygget tilbake med 10,5 prosent, og endte til slutt på 841 solgte biler.

Med det er Mini nummer 23 på registreringsstatistikken. Men også her er det nok god grunn til å vente økning i 2016. Mini er i ferd med å rydde opp i modellutvalget sitt, og rendyrke modeller med større salgspotensiale.

Stasjonsvogna Clubman har blitt helt ny, og er en mye mer anvendelig bil enn første generasjon. Den opprinnelige, nye Minien har nå også fått fem dører. Det gjør den interessant for langt bredere kundegrupper enn tidligere. 

Les mer om nye Clubman: Den skal sørge for rekordsalg

Kjøpefest i bilmarkedet: Les hva vi valgte