Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har nettopp startet på 2016. Det er den tiden på året hvor vi tar et tilbakeblikk og en opptelling på hvordan fjoråret ble.

En av overraskelsene sto Isuzu for. Tilbake i 2007 lanserte de sin D-Max pickup på det norske markedet. Bilen har solgt godt. Svært godt, til og med.

Nesten hver fjerde pickup solgt i Norge har siden vært en Isuzu D-Max, i tøft og trangt segment som har vært ledet av nærmest uslåelige Toyota Hilux. 

Mest solgte pickup i 2015

I fjor ble Isuzu Norges mest solgte pickup,  med totalt 984 solgte biler. Den vippet dermed en gammel helt ned av tronen. 

Toyota Hilux ble Norges mest solgte i fjor, foran VW Amarok, den var mest solgt året før der, året før der, og året før der igjen. Ja nesten så langt tilbake som noen kan huske...

Det er rett og slett en legende D-Max nå har klart å snike seg foran. Det er bare å gratulere!

Hilux sikret andreplassen sammen med  erkerival Volkswagen Amarok begge med 949 leverte biler i fjor. Ford Ranger, Mitsubishi L200 og Nissan Navara fulgte på de neste plassene. 

Pickup-markedet vokser i Norge. I 2015 økte salget med hele 17 prosent i forhold til året før.Totalt ble det registrert 3.975 pickuper i 2015.

Isuzu ble altså den store vinneren med en salgsøkning på hele 56 prosent i forhold til fjoråret.  

Vi har kjørt den - les mer her: 

Ikke bare firmakunder

Pickup med firehjulsdrift har lenge vært forbeholdt de firmaene som har behov for ekstra lastekapasitet i kombinasjon med fremkommelighet.

Norske pickup-kjøpere har lagt sin elsk på D-Max.
Norske pickup-kjøpere har lagt sin elsk på D-Max.

Importøren RSA, ser en trend med at også privatmarkedet har fått øynene opp for pickup. Det kan være som hyttebil, for de med en aktiv livsstil eller som en tøff og barsk nummer to-bil. 

Her kan du både jobbe - og ha det moro

Kan bli et tøft 2016.

Det skal derfor bli spennende å følge merket i 2016. Klarer de å gjenta bragden med å bli Norges mest solgte en gang til? 

Erkerival Toyota har nemlig en helt en Hilux på gang. Og VW er neppe helt fornøyd med tredjeplassen heller...

Den tøffeste konkurrenten blir ny:  

 

Her ser vi hvordan utviklingen av Isuzu pickup har vært de siste tiårene og fram til dagens salgsvinner.
Her ser vi hvordan utviklingen av Isuzu pickup har vært de siste tiårene og fram til dagens salgsvinner.