I år fyller denne 30 – og blir veteran

Kanskje er det nå du skal kjøpe Opel-klassikeren?

Opel Omega ble Årets Bil da den kom på markedet, den solgte godt også i Norge.
Opel Omega ble Årets Bil da den kom på markedet, den solgte godt også i Norge.

Hæ!?! Er det mulig?. Opel Omega som årets bil?!? Er ikke Omega omtrent en blåkopi av en gammel Opel Rekord, da? Jeg skjønte virkelig ingenting...

Året er 1987. Undertegnede er både slank og langhåret og livnærer meg som mekaniker av Peugeot, Talbot og Mercedes. Jeg fulgte nok ikke så nøye med et merke som Opel.

Men Opel Omega kåres altsåtil årets bil i Europa. En kåring jeg alltid har fulgt nøye og vært fascinert av. En gang kunne jeg alle vinnerne utenat...Men denne kåringen skuffet meg.

Dette er snart 30 år siden. Til høsten fyller Opel Omega 30 år og går over i veteranenes rekker. 

Helt ny men konservativ

Men la oss ta det fra begynnelsen: Opel har lange tradisjoner med å lage store, romslige familiebiler, til en hyggelig pris.

Slik sett bød ikke Omega på de helt store overraskelsene da den kom i salg på høstparten i det herrens år 1986.

Den bygget videre på solide Opel-tradisjoner etter årtier med Rekord, som den overtok stafettpinnen fra.

Utseende minnet om bilen den erstattet. Teknikken like så, med motorene foran og drivhjulene bak. Plassen var raus og den kom som firedørs sedan og stasjonsvogn – eller "Caravan" som det da kaltes på Opel-språket.

Men det klassiske og tradisjonelle til tross – Opel hadde aldri investert så mye penger i en ny modell noensinne. Utviklingskostnadene var på mer enn 2,5 milliarder tyske mark.

Bilen var da også en svært viktig modell for Opel. De skulle med denne vinne tilbake viktige markedsandeler i den øvre middelklasse. Konkurrentene var blant annet nye Ford Scorpio som kom året før, Peugeot 505 som hadde fått en real facelift og Volvo 240 som også fikk en del mindre endringer i 1986.

Nå kan du sikre deg en helt unik Opel

Innovasjoner

Noe av det Opel hadde brukt mye penger på med nykommeren var reduksjon av luftmotstand. Mer enn 1400 timer ble brukt i vindtunnel hos Pininfarina i Italia og det tekniske universitetet i Stuttgart . Resultatet ble en Cw-verdi på bare 0,28, klart best i klassen.

Frykt for energikrise, stigende drivstoffpriser og dermed økt fokus på forbruk var bakgrunnen for aerodynamikk-jobben. Resultatet var en bil så å si uten tradisjonell grill. Den hadde også lavtliggende vindusviskere og en slett og glatt overflate.

Sammenlignet med Rekord fikk Omega mange moderne teknologiske fremskritt, Vi kan jo nevne elektronisk motorstyring, ABS-bremser, avansert kjørecomputer (som blant annet viste nøyaktig drivstofforbruk der og da), aircondition som gjorde at hanskerommet kunne fungere som kjøleskap, og LCD instrumentpanel (tilgjengelig på CD-versjonen fra 1987, utgikk allerede i 1991).

Omega kom også med et diagnose-system (som nå forlengst er standard-funksjon i dagens biler), som kunne leses av hos verksteder. Data-alderen var på vei inn i bilindustrien ...

Mange varianter. 

For resultatet av jobben ble Opel Omega altså kåret til Årets Bil i Europa i 1987. Bilen var nok mer innovativ enn det noe trauste ytret viste. 

Den ble da også populær her hjemme. Først som fornuftig familiebil og firmabil. Siden som ungdomsbil.

Som vanlig fra Opel var det mange motorer å velge i. Fra 1,8-liters bensin, via diesel og sekssylindrede maskiner. Mens modellutvalget innbefattet LS (billigste) via GL og GLS opp til CD som var "Top of the line". 

Aller råest var Opel Lotus Omega. Den var i sin tid verdens raskeste sedan med sin 3,6-liters rekkesekser på hele 377 hk. Som navnet sladrer om, var den utviklet i samarbeid med den legendariske engelske sportsbilprodusenten Lotus.

Veteranbil Opel Ascona C: – Drømmedama forsvant ...

Hva koster den nå?

Du får biler fra vrakpant og oppover. For en noenlunde hel og grei bruksbil må du regne med å bla opp rundt 25.000 kroner.

De dyreste – om vi hoder spesialutgaver utenfor – ligger på ca 60.000 kroner og er da fine, velholdte originalbiler av Omega B. Det vil si etter faceliften som kom i 1994.

Benny mener:

En av fordelene ved Opel er at de er enkle å skru på, deletilgangen er for det meste god og at delene, i alle fall alminnelige slitedeler, er billige i innkjøp. Mekker man litt selv, kan en Opel Omega gi et rimelig bihold, samtidig som bilen, selv etter så mange år, oppleves som både komfortabel og romslig.

Helt feilfrie er de derimot ikke. Og har aldri vært det. De første årsmodellene var plaget med en del små-rusk. Men etter 30 år bør barnesykdommene være borte. Det er alderdomstegnene man bør sjekke.

Sjekk nøye alt av slitedeler. Clutch, forstilling, hjuloppheng og bremser, dekk og eksosanlegg generelt. Og bærebruer, hjullagre, bærekuler, bremserør, bremseskiver spesielt.

Sjekk også registerreim (noen har kjede også) og vannpumpe. Oljelekkasjer fra motor og gir forekommer. Det samme gjør defekte topp-pakninger og ulyd fra differensialen bak på biler som har gått langt.

Rust kommer gjerne i nedkant på dører / bakluke og i hjulbuene først. Sjekk dette litt nøye også.

Sjekk også at plastfangere ikke er sprekt. Defekte tåkelys er en gjengangerfeil og en litt nøye sjekk av alt det elektriske hører med.

Arne gir bort den sjeldne Opel–klassikeren!

Visste du at:

– Opel Omega på grunn av nye produksjonsmetoder var billigere å bygge enn Opel Rekord.
– Omega var første Opel med vannbasert lakk. Den inneholdt bare fem prosent løsemiddel.
– Første årsmodell var tilgjengelig i 17 forskjellige lakkfarger? Fra 1987 var dette redusert til 14.
– Utviklingen av Omega startet i 1981 og het "Prosjekt 23100".

Topp 10: De råeste fra Opel