Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har lagt bak oss et meget bra år for bilsalget her til lands. 2015 går inn i historiebøkene som det beste salgsåret siden jappetiden var på topp i 1986.

Til sammen ble det registrert 150.686 nye biler i Norge i fjor. Blant disse er det én bilmodell som står i en særstilling og som solgte mye mer enn konkurrentene.

Vi snakker om Volkswagen Golf, som satte salgsrekord i fjor.

Mer enn alle Toyota-modeller

16.388 nordmenn ble eiere av en helt ny Golf 2015. Det er nesten fire ganger så mange som for bil nummer to på lista, Toyota Auris. 

Golf solgte også mer enn alle andre Volkswagen-modeller tilsammen i fjor. Det totale VW-salget endte på 26.344 eksemplarer. 

Og ikke minst interessant: Hvis Golf hadde vært et eget bilmerke, ville det faktisk vært Norges mest solgte i 2015. 16.338 Golfer er nemlig mer enn Toyota på andreplass klarte tilsammen for alle sine modeller. 

Toyota endte på 16.016 biler totalt.

Apropos Toyota, dette ble bestselgeren deres i fjor

Snobbe opp – og ned

Hva er det så som gjør at Golf så til de grader dominerer bilsalget i Norge? Broom-redaktør Knut Skogstad er blant dem som følger bilmarkedet tett, her er hans teori:

– Golf har skaffet seg en ganske unik posisjon i det norske markedet, ved at dette er en litt klasseløs bil. Den eies av alle samfunnslag og passer inn overalt. Den kjøres både av folk som ønsker å snobbe litt ned – og de som gjerne vil snobbe litt opp. Denne posisjonen har den skaffet seg over mange år. Golf oppfattes av mange som hakket mer ekslusiv enn de mer folkelige modellene i klassen, og den stjeler helt klart også salg fra premiummerkene.

– Dessuten er utvalget enormt. Golf finnes i flere karosserivarianter og med en rekke drivlinjer. Prisene varierer fra billig til temmelig dyrt. Her er det noe for enhver smak,sier Knut.

Sju generasjoner Golf har vært en eneste lang opptur for VW.
Sju generasjoner Golf har vært en eneste lang opptur for VW.

LES OGSÅ: Bil for millionærer som virkelig vil snobbe ned

Lange ventelister

– Men det er vel ikke hele forklaringen på salget i fjor?

– Nei, det er riktig. Salget økte med nesten 70 prosent i fjor, og det skyldes i hovesak to ting: Nemlig at Golf kom i to nye utgaver som vi nordmenn kastet oss over. Først kom den elektriske e-Golfen som er Norges mest solgte elbil, og har hatt lange ventelister. VW var absolutt ikke først ute i denne klassen, men med e-Golf traff de markedet så til de grader. 

– Oppskriften er ganske enkel. Der mange konkurrenter lager elbiler som vektlegger å skille seg ut blant annet på design, er e-Golf en helt vanlig Golf, bortsett fra at den går på strøm. Og det har vist seg å være et veldig smart trekk, forteller Knut.

e-Golf er Norges mest solgte elbil og bidrar sterkt til suksessen.
e-Golf er Norges mest solgte elbil og bidrar sterkt til suksessen.

Rett og slett dømt til å bli en suksess

Full fart også i 2016

– VW nøyde seg imidlertid ikke med den. De lanserte også en ladbar hybrid-Golf, den heter Golf GTE. Også her traff de markedet perfekt, akkurat i det de ladbare hybridene begynte å ta av. Dette er en bil med nesten sportsbil-prestasjoner, du kan kjøre den som en elbil over kortere avstander, men den har altså ingen av elbilens rekkevidde-utfordringer. Her ble det ventelister med en gang, sier Knut.

– Hva med 2016, kan dette fortsette?

– Det er et godt spørsmål! Det skal jo nesten ikke være mulig at én bilmodell dominerer markedet så til de grader. Golf får det helt klart tøffere etter hvert som en rekke nye konkurrenter ruller inn. Men det er all grunn til å vente et knallsterkt 2016 også. VW har fortsatt etterslep i leveringene, og vi venter full fart både for elbilene og de ladbare hybridene i 2016. Jeg er helt overbevist om at Golf troner på toppen som årets mest solgte bil også når vi skal oppsummere året som såvidt er i gang. Så blir det spennende å se om den faktisk kan klare å toppe resultatet fra 2015 også, avslutter Knut Skogstad.

Kjøpefest på nybil, se hva vi valgte!

GTE betyr at Golfen har både bensin- og elektromotor. Den kan kjøres som ren elbil over kortere avstander.
GTE betyr at Golfen har både bensin- og elektromotor. Den kan kjøres som ren elbil over kortere avstander.

34 år med moro – alt om Golf GTI