Norske Cecilie (25) sees av millioner på YouTube

Nå har 25-åringen fulltidsjobb med å lage sminkevideoer inspirert av Disney-prinsesser.

YouTube-stjernene har blitt de nye bloggerne, med blant andre PrebzOgDennis og PelleK i spissen.

Og blant de nye stjernene er det også flere sminkeeksperter. Blant dem finner vi norske Cecilie Alstad Olsen (25) fra Trøndelag. Til sammen har hun blitt sett av 56 millioner mennesker.

Disney-prinsesser

Under kallenavnet GlitterGirlC har Cecilie lagt ut flere hundre sminkevideoer.

– Det begynte for fem år siden da jeg så egne sminkevideoer på YouTube og ble skikkelig interessert. Jeg prøvde meg fram og la ut bilder på ulike sminkesider. Folk begynte å spørre hvordan jeg gjorde det, og til slutt endte jeg med egen YouTube-konto.

Etterhvert spesialiserte 25-åringen seg på sminke som er inspirert av Disney-prinsesser. Det har gitt henne følgere fra hele verden. Fredag besøkte Cecilie God morgen Norge, og da var det Elsa fra filmen Frost som var inspirasjonen. Den originale sminkevideoen hvor Cecilie viser Elsa-sminken, er sett av hele 14 millioner mennesker.

– Jeg gjør ikke sminken som hun har på seg, men jeg gjør en look som er inspirert av henne. Så det er mye blått og snøkrystaller, sier hun.

Fulltidsjobb

Og sminken er ikke lagt i en fei. De ulike stilene tar lang tid å planlegge, og enda lengre tid å gjennomføre.

– Det tar noen timer. I dag har jeg brukt bare fire timer, så det er ikke perfekt. Vanligvis bruker jeg 10-15 timer på å lage en video. Man bygger på fargen litt etter litt. Jeg er veldig perfeksjonist, så jeg sitter med speilet helt opp i fjeset, forklarer Cecilie.

Og perfeksjon er viktig når flere millioner ser videoene hun legger ut. Likevel synes hun at det er vanskelig å forstå hvor mange de faktisk er.

– Jeg merker det ikke så veldig. Jeg har ikke så mange norske følgere. Men jeg får veldig mange kommentarer i kommentarfeltet på Instagram og YouTube.

Nå bor trønderjenta på Gjøvik, og hobbyen har blitt en fulltidsjobb.

– Jeg gikk egentlig andre året på økonomi og ledelse, men jeg gikk der bare fordi det var trygt. Så fant jeg ut at jeg faktisk kunne leve av YouTube. Jeg må alltid gå inn med hundre prosent når jeg gjør noe. Så jeg måtte velge, og da ble det YouTube.

Se resten av intervjuet her: