Hoppsjefen: – Vi er den desidert mest populære vinteridretten

Mener skiforbundet bør prioritere hopp høyest.

BISCHOFSHOFEN/TOBLACH (TV 2): Hoppuka ble en formidabel suksess med publikumsrekorder på arenaene, og de høyeste TV-tallene i Tyskland siden Sven Hannawald herjet rundt milleniumsskiftet.

Hopp er også den suverent mest sette vinteridretten internasjonalt gjennom hele sesongen.

Med over dobbelt så mange seere som langrenn. Bare i hoppuka så 30 millioner tv-seere duellen mellom Kenneth Gangnes, Severin Freund, og Peter Prevc.

Til sammen var det utsolgt, og over 120.000 tilskuere til stede på de fire arenaene.

– Det er veldig gledelig, sier sportssjefen i hopp, Clas Brede Bråthen til TV 2 Sporten.

– Jobb å gjøre
Men den norske hoppsjefen misliker at virkeligheten ser annerledes ut i Norge, der langrenn stjeler nesten all oppmerksomhet. Og mener det også gjenspeiler seg internt i skiforbundet.

– Det er ikke noen nyhet at jeg mener det, svarer Bråthen.

– På hvilken måte?

– Hopp er det største kommersielle produktet, og da har vi også en jobb å gjøre med at det også blir behandlet sånn - både i det internasjonale skiforbundet, og i det nasjonale skiforbundet.

– Andrefiolin
I motsetning til hopp har TV-seerne sviktet langrenn de siste tre årene. Tysk TV har riktignok hatt samme seertall under årets Tour de Ski som i fjor - og seerne har sett lenger i snitt.

Men i det internasjonale skiforbundet er man fortsatt bekymret for utviklingen.

– Det er trist for langrenn sin del, men samtidig synes jeg det er trist fordi det totale mediabildet blir veldig, veldig skeivt i forhold til hvor stort ting er, sier Clas Brede Bråthen.

– Jeg skulle ønske at det norske publikummet hadde blitt mer informert om forskjellene på disse idrettene. Vi er her nede i den desidert mest populære vinteridretten, og vi spiller andrefiolin, og innimellom tredje også, sier han videre.

I en rask rundspørring blant publikum i Bischofshofen, var det ingen av tilskuerne som hadde hørt om Petter Northug.

Landslagssjef Alexander Stöckl er kanskje et godt eksempel.

– Nei, svarer Stöckl kontant på spørsmål om han hadde hørt om Northug eller Sundby før du ble ansatt i Norge.

– Stebarn
Bråthen har ingen god forklaring på at hopp ikke er større enn langrenn hjemme i Norge.

– Det er sikkert mange sin skyld, men det går ikke an å skylde på at resultatene våre ikke er gode nok, sier han.

– Føler skihopperne seg som stebarn i Norges skiforbund?

– Jeg tror ikke hopperne tenker så mye på det, for de har ikke så mye med den organisasjonen å gjøre. Jeg tror de føler at de er store stjerner i et stort sirkus her nede.

Alexander Stöckl forklarer det på denne måten.

– Kenneth Gangnes er nok større stjerne i Polen, enn i Norge. Der har guttene mange fans. Men jeg tror vi kan skape stjerner også i Norge med gode resultater over tid, sier Stöckl.

Taus president
Skipresident Erik Røste har lest uttalelsene til Bråthen på mail, men avslo til slutt å kommentere dem.

Røste var heller ikke til stede på årets hoppuke, men TV 2 observerte flere fra forbundets arrangementsavdeling under hoppuka.

– Presidenten var her i fjor, og det er vi glade for. Så får vi håpe at flere besøker oss oftere sånn at de får se hva hoppsporten egentlig er. For det er dessverre sånn at det får du ikke se på Lillehammer, sier Bråthen, som også tar en god dose selvkritikk på at hopperne har større apell i utlandet, enn i Norge.

– Vi i hopp har et ansvar for at folk skal forstå hva vi egentlig driver med, og det prøver vi på hele tida, men har tilsynelatende ikke lyktes bra ennå.

– Tradisjoner
Sportssjef i langrenn, Vidar Løfshus, er klar på hvorfor langrenn er mer populært enn hopp i Norge.

– Det har med tradisjoner å gjøre. Det er nok lettere for folk å ta på seg langrennsskoene å komme seg ut, enn å ta på seg hoppskoene, sier Vidar Løfshus, som understreker at han synes Clas Brede Bråthen og hopp-avdelingen i skiforbundet gjør en meget god jobb.

– De har jo også en internasjonal sponsor, noe som gjenspeiler at de er større internasjonalt.

Men:

– Vi kommer til å jobbe hardt for at langrenn fortsatt skal være den mest populære idretten, og den idretten som stjeler de største overskriftene, sier Løfshus.

Clas Brede Bråthen på sin side understreker at han ikke fryder seg over at hopp er langt mer populært enn langrenn utenfor landets grenser.

– Jeg har ingen ønsker om å hovere overfor langrenn, og det er også en svakhet for oss fordi vi er sammen med langrenn i noen konkurranser, og spesielt VM i nordiske grener som er en viktig konkurranse. Ingen av oss lever godt med at to av idrettene der er i en negativ utvikling, sier Bråthen.

FAKTA: 

Siste TV-tall Tyskland:

Hopp:
Oberstdorf/Garmisch: 17 millioner seere
Innsbruck/Bischofshofen: 12,5 millioner seere

Langrenn:
Så langt i Tour de Ski 2016: ca 2,5 millioner i snitt per renn.

– Målinger viser at seerne ser over lengre tid enn i fjor, men antallet er det samme.

Kilde: Jürg Capol, markedsansvarlig FIS (Det internasjonale skiforbundet)