Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2015 skriver seg inn i historiebøkene til VW på godt og vondt. Det tyske merket legger bak seg et fantastisk år, med tanke på salg og omsetning. Men det ble også en dyp ripe i lakken, da det i september ble avslørt at de hadde jukset med utslippsdataene på bilene sine.

Dieselgate, som media raskt døpte saken, regnes av mange som den største skandalen i bilbransjen i nyere tid. Vi har fortsatt ikke sett de endelige konsekvensene den medfører. Det siste nå, er at den amerikanske staten vil saksøke VW for jukset. Det kan medføre en milliardutbetaling på flere hundre milliarder (!) kroner.

I tillegg må det gjennomføres en omfattende tilbakekalling av rundt 11 millioner biler på verdensbasis. 150.000 av disse, fordelt på VW, Audi og Skoda, finnes i Norge.

De berørte modellene skal modifiseres, slik at de leverer så lave utslipp som oppgitt.

I Norgehar det imidlertid ikke vært noen tegn på at kundene snur ryggen til VW som resultat av avsløringene.

Les også: Kjøpsfest på nybil – se hva vi kjøpte

Kundene ikke skremt

En ting er nybilsalget, som ikke er nevneverdig berørt så langt. Vi har imidlertid også sjekket hvordan interessen er for brukte VW-modeller. En henvedelse til finn.no, som er den desidert største markedsplassen for bruktbiler i Norge, avslørte at det heller ikke her har det skjedd en merkbar endring i søkerutinene.

Resultatet er at VW legger bak seg et rekordår, både med tanke på antall solgte biler og markedsandel. Totalt ble det registrert hele 26.344 VW i fjor, noe som sørget for en markedsandel på skyhøye 17,5 prosent.

– Høy lojalitet

– 2015 har vært et veldig bra år for oss. Vi opplever at vi har høy lojalitet hos kundene våre og vi har dyktige forhandlere som har bidratt til dette. Noe av forklaringen er et veldig bra salg av våre ladbare biler, samtidig som vi har flere nye modeller på markedet, som Passat Alltrack, nye Touran og attraktive kombinasjoner med firehjulsdrift, sier informasjonssjef hos VW i Norge, Anita Svanes.

Andre generasjon VW Tiguan kommer i 2016 – og ventes å bli en storselger. Dessuten kommer den etterhvert som ladbar hybrid – GTE. Den vil naturligvis bli ekstra aktuell for norske kjøpere.
Andre generasjon VW Tiguan kommer i 2016 – og ventes å bli en storselger. Dessuten kommer den etterhvert som ladbar hybrid – GTE. Den vil naturligvis bli ekstra aktuell for norske kjøpere.

Ordreinngangen for 2016 er også sterk.

Tiguan viktig 

En av de helt nye modellene som kanskje er mest aktuell for det norske markedet i år, er andre generasjon av crossoveren Tiguan. Den lanseres i mai.

2016-modellen er blitt betydelig større, og er nå omtrent som en fullvoksen SUV å regne. Bagasjerom og bakseteplass er betydelig større. Designet er også mer sportslig og maskulint enn utgående generasjon.

Det er også en ladbar hybrid på vei, selv om det er diesel- og bensin-varianter som blir lansert først.

Les også: Derfor er dieseljukset skadelig for miljøet

Ikke dårligere effekt eller ytelser

– Hvilken effekt tror dere dieselgate vil ha på sikt?

– Det er vanskelig å forutsi, for vi har jo aldri vært borti en sånn sak før. Vi håper, ved å gjøre det vi kan for kundene våre og de som er berørt, at vi opprettholder tilliten. Retteløsningene er utarbeidet av fabrikken, godkjent av tyske veimyndigheter og verifisert av typegodkjenningsinstansene.

– Fabrikkens klare mål er at oppgraderingene ikke skal påvirke effekt, forbruk eller utslipp. Interne tester viser dette, og tyske veimyndigheter (KBA), vil gjøre egne målinger, understreker Svanes.

Oppgraderingene starter i løpet av første kvartal. I Norge skal de første bilene inn i uke 9. Prosessen vil pågå gjennom året.

Mer enn programvareoppdatering

De berørte motorene er produserte fra 2007-2015, og er utviklet som Euro 4-motorer, men klargjort Euro 5-kravene. Det er 2-liters-, 1,6-liters- og 1,2-liters dieselmotorer som er berørt. 

2- og 1,2-literne vil i hovedsak kun ha behov for en programvareoppdatering. Dette skal ta rundt 30 minutter.

1,6-literen trenger trolig både programvareoppdateringen og delebytte. Dette er beregnet til å ta en knapp time.

Det er 2,0 TDI som blir kalt inn først (uke 9), deretter 1,2 TDI (uke 22) og til slutt 1,6 TDI (uke 39).

Les også: VW får uventet støtte av Top Gear-Clarkson