Hybridbilene økte markedsandelen sin i Norge kraftig i fjor, Toyota har alene 51 prosent av alt hybridsalg her hjemme. Slik ser det ut inne i nye RAV4 Hybrid.
Hybridbilene økte markedsandelen sin i Norge kraftig i fjor, Toyota har alene 51 prosent av alt hybridsalg her hjemme. Slik ser det ut inne i nye RAV4 Hybrid.

Nesten 20.000 kjøpte en bil som dette i fjor

Og ett merke stakk av med 51 prosent av salget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veldig mye handlet om elbiler i det norske bilmarkedet i 2015. Men også hybridene kom for fullt. 

Hybrid-markedsandelen økte fra 8,1 prosent i 2014, til 12,4 prosent i 2015.

Til sammen ble 18.711 nordmenn eiere av en ny hybridbil i fjor. Det er rekord, en rekord som neppe blir stående lenger enn til utgangen av 2016. For denne biltypen er virkelig hot om dagen, med en rekke nye modeller på vei inn.

Unik posisjon

Mye har handlet om ladbare hybrider her. De fikk sitt endelige gjennombrudd i året vi nå har lagt bak oss. Men på salgsstatistikkene er det ikke de som dominerer. Nei, det er fortsatt "tradisjonelle" hybrider som står for størstedelen av salget.

Toyota har her en ganske unik posisjon på dette området, og den videreførte de i fjor. De solgte nemlig flere hybrider enn alle andre merker til sammen.

Totalt registrerte Toyota 9450 hybrider i 2015 ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Dette utgjør 59 prosent av eget personbilsalg.

Toyota Prius er den store pioneren på hybrid-fronten. I år kommer den i helt ny utgave.
Toyota Prius er den store pioneren på hybrid-fronten. I år kommer den i helt ny utgave.

Knallår i fjor: Se hva vi valgte

Norges mest solgte

– Vi er trolig den Toyota-organisasjonen i verden som har høyest hybridandel i 2015, noe vi er svært fornøyd med, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Espen Olsen er informasjonssjef for Toyota i Norge.
Espen Olsen er informasjonssjef for Toyota i Norge.

Auris er Norges mest solgte hybridbil, og hybridvarianten utgjorde 95 prosent av det totale Auris-salget. Modellen tok andreplassen på modellstatistikken, med 4.890 biler.

Yaris fortsetter å dominere småbilsegmentet, og utgjorde nær 30 prosent av det såkalte B-segmentet. For Yaris velger 90 prosent av kundene hybrid drivlinje. Med 4.214 registrerte biler plasserte Yaris seg på fjerdeplass over Norges mest populære biler, uansett bilklasse.

En av de viktigste trendene i bilmarkedet nå

Mindre diesel

Totalt sett endte Toyota på en markedsandel innenfor hybrider på 51 prosent.

Samtidig ligger de i forkant av en annen trend vi har sett de siste årene, nemlig at andelen dieselbiler av totalsalget synker. 

Andelen nye Toyotaer med dieselmotor gikk fra 23,3 prosent i 2014, til 16,9 prosent i 2015, mens nybilmarkedet totalt har 40,9 prosent dieselbiler.

Nykommere på vei

– Gjennom flere år har vi kommunisert at hybrid er klart bedre enn diesel når det gjelder lokale utslipp av NOx, som kan være helseskadelig i tettbygde strøk. Salg av hybridbiler er derfor vårt viktigste bidrag til bedre byluft og samtidig lavere klimautslipp, sier Espen Olsen.

Han legger til: 

– Vi ser at stadig flere merker kommer etter med hybridbiler. Dette er positivt for oppmerksomheten rundt biltypen. Med lansering av ny RAV4 hybrid i januar og ny Prius i mars har vi ambisjon om å holde lederposisjonen innen hybridbiler også i 2016.

Luksus-SUV med hybrid: Denne har blitt mye billigere

Mitsubishi Outlander PHEV har kjørt opp løypa for de ladbare hybridene i Norge, i fjor fikk den en oppgradering.
Mitsubishi Outlander PHEV har kjørt opp løypa for de ladbare hybridene i Norge, i fjor fikk den en oppgradering.

Klassikeren er som en hytte uten vann og strøm