En gang et vanlig syn på norske veier, men det begynner å bli lenge siden! Datsunen har stått i denne garasjen siden 1985, nå skal den endelig komme ut igjen. Faksimile fra www.finn.no.
En gang et vanlig syn på norske veier, men det begynner å bli lenge siden! Datsunen har stått i denne garasjen siden 1985, nå skal den endelig komme ut igjen. Faksimile fra www.finn.no.

Bjarne kjøpte garasje – se hva han fant inni den!

Her har bil-klenodiet stått siden 1985.

Bjarne Notland (37) fra Mosterhamn skulle egentlig bare kjøpe en liten skogteig. Men i skogteigen var det en garasje og inne i garasjen så sto det en bil. En ganske sjelden en, også.

Nærmere bestemt en Datsun Bluebird fra 1967. Altså av den gamle, gode sorten.

Datsun ville nemlig lage en moderne og fin bil som de skulle bruke under sommer OL i Tokyo i 1964. Det var da de tok fram denne modellen, som for øvrig har italiensk design fra selveste Pininfarina, men ellers er en ganske tradisjonell 60-talls konstruksjon.

Bilen ble produsert fram til 1967. Eksemplaret i garasjen er altså siste årsmodellen av denne typen Bluebird.

En av de eldste i Norge?

Selv om Datsun var det første japanske bilmerket i Norge, så finnes det nok ikke veldig mange Datsun igjen som er eldre enn nettopp denne.

Dette gjør oss såpass nysgjerrige at vi må ringe selgeren for å høre litt mer om dette.

– Ring, ring…

– Hei det er Bjarne.

– Heisann. Det er Broom som ringer. Spennende bil du har! Fått noe respons eller?

– Hei, hei … Ja, noe. Men den er ikke solgt ennå. Det var en som ringte og ville bytte i moped. Den tar jo litt mindre plass enn bilen, men var vel allikevel ikke helt det jeg hadde tenkt meg ...

Se hele annonsen og bildene her: 

Dette er trolig en av de eldste Datsunene som finnes igjen i Norge. Faksimile fra finn.no
Dette er trolig en av de eldste Datsunene som finnes igjen i Norge. Faksimile fra finn.no

Trenger plassen

– Så det er plassbehov som gjør at du selger?

– Ja, du skjønner. Jeg kjøpte noe skog og garasjen og bilen fulgte med. Garasjen tenker jeg å bruke til lagring av ved. Men den må settes litt i stand først, og da må bilen ut, bort og vekk.

– Du tar ikke vare på den selv da, dette har jo blitt samlerobjekter ...

– Ja bilen er morsom den – for all del. Men det er både litt utenfor mitt interessefelt og som vanlig så skorter det litt på tid.

– Må forresten få fortelle deg at fatter'n hadde en Lloyd Alexander TS i mange, mange år da jeg var mindre. Det var en skikkelig snål bil altså. Datsun har jeg liksom ikke samme forhold til.

Nå lages Datsun igjen, som en verdens billigste biler: 

Stått siden 1985

– Vet du hvor lange den har stått i garasjen?

– Lenge. Helt siden 1985, tror jeg. Dette ligger ved kysten på Bømlo, mellom Bergen og Haugesund. Det er relativt høyt saltinnhold i lufta her, så det har kommet noe rust. Det sier seg selv etter så lang lagring, ja så trenger den en del jobb. 

– Men den skal ha ikke gått mer enn 81.000 kilometer. Så det hadde vært veldig hyggelig om noen forbarmet seg over den. 

Datsun: Derfor forsvant dette bilmerket

Kan ende hos "høgger`n"

– Og hvis ikke?

– Det er egentlig bare så vidt jeg tør si det, men ettersom jeg ikke har anledning til å ta hånd om den selv, ja da er nok veien til fyllinga ganske kort, avslutter den hyggelige selgeren.

Så med det går selvfølgelig oppfordringen videre til alle som er glad i gamle, japanske biler: Her er det et lite stykke norsk motorhistorie som bør reddes. Til 5.000 kroner er det heller ikke noe som helst å si på prisen.

LES OGSÅ: Husker du disse Datsun-modellene?

Omtrent slik så bilen ut da den var ny i 1967. Illustrasjonsbilde.
Omtrent slik så bilen ut da den var ny i 1967. Illustrasjonsbilde.