Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er tidlig på 80-tallet. To kompiser og jeg står inne på Mobil-stasjonen i Lillehammer og blar i et utenlandsk bilblad som ingen av oss har råd til å kjøpe. Så får vi se den!

Bildene av en helt ny Volvo. Liten, nett, rund i formene og med forhjulstrekk og tverrstilt motor. Bilen er en konseptskisse på det som etter hvert blir til Volvo 480.

Vi titter ut på våre egne biler. En svart, blodtrimmet Volvo Amazon, med scoop på panseret og bortplukket støtfanger foran og breifelger, en flaskegrønn Volvo 164 E og min egen Volvo 242 GT.

480 var veldig atypisk Volvo da den ble vist i 1985.
480 var veldig atypisk Volvo da den ble vist i 1985.

Liten tro på nykommeren

Trioen som står ved bladhylla er skjønt enige om at dette konseptet har vi liten tro på. Makan til ræl skulle man vel aldri sett ved høylys dag.

Dette er nå godt over 30 år siden. Men tenk deg hvor oppsiktsvekkende denne var den gangen. Volvo var jo på den tiden stort sett uslitelige, tanks-lignende farkoster, med design omtrent som en lecablokk og så solide at du ikke fikk gjort kål på dem - uten bomber og håndgranater.

Slik sett fikk vi tre med våre konservative og typiske ungdoms-Volvoer rett. Men ikke helt.
Volvo 480 var noe ræl - i alle fall de første, men allikevel en viss suksess. Enda viktigere en både suksessen og noen kvalitetsproblemer er det at bilen representerte en helt ny Volvo-framtid.

Dette er italienske Bertones designforslag som var med helt til"finalen", denne fullskala modellen ble bygget.
Dette er italienske Bertones designforslag som var med helt til "finalen", denne fullskala modellen ble bygget.

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Aller første Volvo med forhjulstrekk

Dette var den aller første Volvo med tverrstilt motor og forhjulstrekk. Og med det en spydspiss inn i Volvo-framtiden den gangen. Ikke helt ulikt nye Volvo XC90 som ble lansert i fjor, men uten sammenlikning for øvrig.

480 ble vist først gang i 1985, men første årsmodell er 1986. Det betyr at bilen nå er veteran etter 30-års regelen. Modellen er på mange måter litt glemt og har aldri nådd samme samler-status som andre, mer tradisjonelle Volvoer fra samme periode. Litt rart egentlig.

Tidlige skisser av Volvo G13, som etter hvert ble til 480.
Tidlige skisser av Volvo G13, som etter hvert ble til 480.

På en annen side betyr det at bilene er billige om du skulle finne på å kjøpe en. Nettopp det er kanskje ikke så dumt. Det er neppe farlig å spå at disse bilene også vil øke i popularitet og at de sannsynligvis er på prisbunnen akkurat nå. Herfra kan det bare gå én vei.

Den gangen jeg sto og kikket på skissene syntes jeg bare at den var teit, stygg og rar. Det var liksom ikke slik Volvo skulle være - den gangen.

Nå derimot, synes jeg at den er sjarmerende, annerledes og morsom. Den har definitivt noe for seg som samlerbil eller hobbybil også.

Litt annerledes og småfrekk bakfra, med typisk 80-talls design.
Litt annerledes og småfrekk bakfra, med typisk 80-talls design.

Volvo Duett: Starten på stasjonsvogneventyret

USA var viktig

Arbeidet med som skulle bli Volvo 480 startet i 1980. Forutsetningene var at den skulle være en sporty og praktisk bil, med lavt forbruk og  lengde på under fire meter.

Over 80 designskisser ble laget, etter hard utvelgelse gikk fire videre til "finalen". To svenske, ett fra italienske Bertone og det som etter hvert ble bilen - nemlig det nederlandske forslaget fra John de Vries.

USA ble ansett som det viktigste markedet og det ble lagt stor vekt på at den skulle klare amerikanske krav til kollisjon og ha lyktehøyde som også tilfredstilte USA-kravene. Derav vippe-lyktene.

Bilen skulle føre videre stolte tradisjoner fra legendariske Volvo P1800 ES. 480 har jo også bakluke av glass og heter ES til etternavn...

Plassen var heller ikke helt slik vi forventet i en Volvo. Det sporty bleprioritert.
Plassen var heller ikke helt slik vi forventet i en Volvo. Det sporty ble prioritert.

Har gått lengst av alle i hele verden

Tittet på Ferrari, fikk hjelp av Porsche

Grillen voldte mye besvær. Det var et krav fra Volvo-ledelsen (Med Per G. Gyllenhammer i spissen) om at den kjente skrålisten med Volvo-logoen MÅTTE på plass. Slik den var hos alt fra busser, lastebiler, anleggsmaskiner og samtlige personbiler. Løsningen fant man til slutt hos Ferrari - som også hadde grillen under støtfangeren.

1,7-liters motoren stammer opprinnelig fra Renault, men Volvo fikk selveste Porsche til å modifisere og fintune den, slik at den klarte 0-100 km/t på under 10 sekunder og hadde en toppfart på 190 km/t. Senere kom den også med 2-liters motor. 

En sprekere turboversjon av Volvo 480 finnes også (fra 1989) men er ganske sjelden.

Litt rotete instrumentpanel. Speedometeret og instrumentene var detogså en del kluss med på de første årsmodellene.
Litt rotete instrumentpanel. Speedometeret og instrumentene var det også en del kluss med på de første årsmodellene.

Les den utrolige historien om Volvos aller første sportsbil her:

Droppet cabriolet og facelift

Tross velfylte ordrebøker ble produksjonsstarten forsinket. Få biler ble bygget første modellår. I stedet for bil, fikk kundene en påkostet bok om Volvo 480, mens de ventet...

Da den endelig kom, var som nevnt var kvaliteten ikke på topp. Det var særlig det elektriske anlegget som voldte mye trøbbel de første par årene.

Volvo løste dette etter et par år, men plukket samtidig bort mye av utstyret som var standard på de første årsmodellene, og tilbød dette som tilleggutstyr i stedet for.

Volvo hadde planer for en facelift og andre generasjon av 480, men disse ble forkastet i 1991. Trolig på grunn av dårlig salg. Samme vei gikk det med cabriolet-utgaven som var planlagt.

Hva koster de nå?

Slitte eksemplarer med behov for omsorg og kjærlighet får man fra rundt 15.000 kroner og oppover. EU-godkjent bruksbil fra rundt 25.000 kroner og for fine eksemplarer må man ut med rundt 40.000 kroner. Verre er det ikke!

Vippelykter er også en typisk 80-tallsgreie. Kanskje ikke direkte vakkert?
Vippelykter er også en typisk 80-tallsgreie. Kanskje ikke direkte vakkert?

Dette er bilene Volvo aldri laget

Benny mener:

På så gamle biler er en generell sjekk av forstilling, bremser og hjuloppheng et must.
Sjekk også at alt elektrisk fungerer. Det har vært en del kluss med instrurmentene. Vippelyktene har det vært mye tull med, det samme med sentrallåsen, tankluke-åpningen og speedometeret.

Se også etter rust. Det kommer først i hjulbuene bak, nederst på dørene og i overgangen mellom støtfanger og skjermer.

Vær forberedt på at det er vanskeligere å få tak i deler til 480, enn det man er vant til fra andre Volvo-modeller.

Det kan derfor være smart å velge en så komplett bil som mulig, med tanke på interiør, emblemer, pakninger og listverk.

Cabrioleten av 480 ble aldri en realitet. Kun noen få prototyper blebygget.
Cabrioleten av 480 ble aldri en realitet. Kun noen få prototyper ble bygget.

Denne Volvoen er i ferd med å bli sjelden:

Visste du at?

  • Til tross for at 480 ble utviklet med tanke på USA ble den aldri solgt der.
  • 80.643 biler ble bygget og produksjonen ble stoppet 7. september 1995.
  • En svært velutstyrt 480 GT ble produsert i et begrenset opplag.
  • Bilen ble produsert i Nederland, på samme sted som Volvo 340 / 360.
  • På grunn av problemene med Volvo 480, utsatte Volvo lanseringen av Volvo 440 og 460.

 

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Dette er fortsatt - etter 30 år -  ikke det første man tenker på når man hører Volvo, men den er kanskje ikke så dum allikevel?
Dette er fortsatt - etter 30 år -  ikke det første man tenker på når man hører Volvo, men den er kanskje ikke så dum allikevel?