Den største SUVen til Mercedes går fra å hete GL til GLS, når den i mars lanseres i Norge i helt ny generasjon. Og takket være norske avgifter, går den også ned i pris.
Den største SUVen til Mercedes går fra å hete GL til GLS, når den i mars lanseres i Norge i helt ny generasjon. Og takket være norske avgifter, går den også ned i pris.

Nytt navn – og lavere priser 

Men gigant-SUVen til Mercedes er likevel ikke noen billigbil ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

GL har i en årrekke ruvet på toppen av SUV-stammen til Mercedes. Men det er som kjent ikke bare størrelsen som teller, og GL har også blitt tilgodesett med en raus bunke utstyr og luksusfølelse.

Nå er det snart klar for en ny generasjon, og i den forbindelse blir det også en navneendring. Det er i tråd med den gjennomgående omleggingen som gjøres i hele Mercedes-sortimentet. GL er nå de første bokstavene i alle SUV-modellene. I tillegg får de en bokstav som indikerer størrelsen.

GLA er bygd på A-klasse, og er den mest kompakte. Det som inntil nå har vært bare GL blir dermed til GLS – SUV-versjonen av selveste flaggskipet, S-klasse.

Dette er med andre ord en bil for de som ikke trenger å pante flasker og spare på skalkene, når det er lenge siden forrige lønning. Den gode nyheten er imidlertid at det har vært en prisnedgang.

Les også: Super-SUVen blir enda raskere

Lavere innstegspris

Salget er i gang allerede, med lansering i mars. Men selv om innstegsmodellen blir billigere, trenger du fortsatt mye penger for å få navnet ditt i vognkortet. 1.132.000 kroner er prisen for GLS 350 d 4Matic. Den utgående innstegsmodellen, GL350 BlueTec, startet 1.170.00 kroner.

GLS 350 d har en dieselmotor på 258 hk, og et forbruk som er nede i 0,76 l/mil. Noe av forklaringen på det lave forbruket, er den nye ni-trinns automatgirkassen.

Innvendig er det en god porsjon luksusfølelse. Den store skjermen på dashbordet er del av standardutstyret.
Innvendig er det en god porsjon luksusfølelse. Den store skjermen på dashbordet er del av standardutstyret.

AMG-versting med superkrefter

For de som måtte synes at det blir alt for lite muskler, kan en velge GLS 400, GLS 500 - eller toppmodellen GLS 63 AMG. Disse byr nemlig på henholdsvis 333 hk, 455 hk og 585 hk.

Men på disse bilene, som alle har bensinmotorer, blir naturligvis også prisene annerledes.

Toppmodellen koster deg 2.209.900 kroner. En av de dyreste nybilene du kan få kjøpt i Norge ...

Les også: Ny Mercedes-SUV utsolgt på én dag

Sju seter

GLS kan leveres som en fullverdig sjuseter, det loves komfort i særklasse og en rekke avanserte sikkerhetssystemer er på plass. For eksempel blir Collision Prevention Assist Plus del av standardutstyret. 

Mercedes lover også at blant annet DAB-radio, oppvarmede bakseter, 8" infotainmentskjerm og Eco start-stop-system ikke skal koste noe ekstra. 

Vi har ikke testet bilen, men så snart vi har gjort det, vil vi naturligvis dele inntrykkene med våre lesere.

– GLS har fått betydelige oppgraderinger både visuelt og teknisk og vil få svært gunstige priser som følge av avgiftsendringene i 2016. Vi tror GLS vil fortsette å være en aktuell bil for de som er på jakt etter en stor SUV, sier Reidar Holtedahl, konstituert direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Toppmodellen, GLS 63 AMG, vil lette kontoen din for 2.209.900 kroner.
Toppmodellen, GLS 63 AMG, vil lette kontoen din for 2.209.900 kroner.

Les også: Før var de verstinger – nå er de rene miljøbiler