Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du virkelig utnytte rekkevidden på en elbil, må du spare mest mulig på strømmen. Det betyr forsiktig gassfot, men også minst mulig bruk av bremsepedalen. Å bremse er nemlig i praksis å kaste bort en god del verdifull energi.

Det igjen kan få noen lite hyggelige konsekvenser. Bremsene på elbiler er nemlig mer utsatt for å sette seg fast og få rustproblemer enn vanlige biler. Særlig nå i vinterhalvåret kan elbiler få problemer med bremsene. Mye kjøring på vann og saltsørpe, sammen med lite bevegelse på bremsene, øker risikoen for fastrustede bremser.

Holder avstand 

– Også vanlige biler får lettere rust i bremsene om vinteren. Vanligvis vil kraftige nedbremsinger begrense problemet. Men elbiler kjøres som regel på en jevnere og mer energisparende måte, hvor man rett og slett bremser mindre og ikke så kraftig, sier markedssjef Hans Erik Lian i Relekta.

De er leverandør av reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Bilister som kjører elbil blir gjerne mer bevisste på å kjøre energieffektivt. Man sparer strøm ved å holde avstand til bilen foran og bremse rolig ned, eller til og med bare ved å slippe gassen og la motoren bremse.

Ble trukket fra markedet på grunn av bremsesvikt

Smøre med fett

– Det er jo også målet med å kjøre en elbil, at man ikke forurenser mer enn nødvendig. Samtidig fører den defensive kjørestilen til at særlig bremsene blir brukt for lite og for forsiktig. En litt hardere oppbremsing fra tid til annen er fint for å øke bevegeligheten rundt bremseklossene. Men pass på at du ikke har en bil liggende rett bak når du bremser, sier Lian, i en pressemelding. 

Den økende tregheten kan unngås ved å smøre fett rundt og på baksiden av bremseklossene regelmessig, og særlig før vinteren.

Bremseproblemer: – Dette må vel være garantisak?

Koster penger

– Smørefettet må være laget for å tåle høye temperatursvingninger og må ha god festeevne slik at det ikke lar seg vaske bort. Etter lang tid skal fettet fortsatt ha smørefilm som sikrer bevegelse til bremseklossene, sier han.

Ifølge Lian kan bremsenes levetid forlenges betydelig. Det er også penger å spare på godt vedlikehold.

– Bremser som er ødelagt av rust må i verste fall byttes. Det kan koste fra 3.000 til 8.000 kroner dersom flere deler må byttes, sier han.

Lian anbefaler også å spyle hele bremsesystemet hver gang du vasker bilen.
– Vær nøye når du spyler både bremseskiver og kalippere, som er den store delen rundt bremseskivene. Det er inne i den bremseklossene sitter. Man ser den tydelig gjennom åpningen på felgene. På de fleste biler er det mulig å komme til ved å spyle gjennom åpningen i felgen og på innsiden bakfra. Da slipper man at salt blir sittende fast og danne rust, sier Lian.

Tuller ikke med bremser

Birger N. Haugs bilverksted på Rud i Bærum får inn mange elbiler med dårlig bremsevirkning.

– Kundene klager over at bremsene ikke tar skikkelig. Ved å demontere bremsene, rengjøre og slipe flatene, blir vi kvitt rusten. Så er det bare å smøre med et spesialfett og skru bremsene sammen igjen, sier teknisk leder Bent Mikkelstrup.

Han mener jobben bør gjøres på et verksted dersom man ikke har inngående kjennskap til bil.

– Bremser skal man ikke tulle med. Det er viktig at de monteres og behandles av profesjonelle, sier han.

Jo, også bremsene må luftes

Bakbremsene særlig utsatt

Selv om det er flest elbiler som trenger en overhaling av bremsesystemet, får også vanlige biler rust i bremseskivene. Særlig bakbremsene er utsatt.

– Bakbremsene sitter åpent, slik at de får sprut fra forhjulene. Ettersom 60 til 70 prosent av bremseeffekten kommer fra forhjulene, aktiveres bakbremsene sjelden, særlig når man kjører defensivt. Da utvikles ingen varme som tørker opp sølet, og ingen friksjon som fjerner rustdannelse, sier Mikkelstrup.

Dette er den beste elbilen i kulda

Det er ikke bare slitasje som kan gi bremseproblemer. Blir de for lite brukt, kan det også gi negative konsekvenser.
Det er ikke bare slitasje som kan gi bremseproblemer. Blir de for lite brukt, kan det også gi negative konsekvenser.

LES OGSÅ: Følte seg lurt etter elbil-kjøp