Dette kan være et skikkelig kupp

Her får du både fornuft og litt luksus.

Skoda Superb er en av markedets største familiebiler. På bruktmarkedet får du dessuten svært mye bil for pengene. Faksimile: Finn.no
Skoda Superb er en av markedets største familiebiler. På bruktmarkedet får du dessuten svært mye bil for pengene. Faksimile: Finn.no

Det er alltid morsomt å gjøre et kupp. Kanskje spesielt når du kan gjøre det på noe som i utgangspunktet koster så mye som en bil.

Men om du bruker litt tid på bruktmarkedet, er det altså fullt mulig å finne noen kjøp som virkelig byr på mye bil for pengene. Nyere Skoda er et ypperlig sted å begynne, for alle som virkelig leter etter valuta for pengene.

Og skal du først gå for Skoda, så hvorfor ikke ta flaggskipet Superb? En romslig og komfortabel bil - som også byr på en porsjon luksus oppi all snusfornuften. For eksempel denne 2013-modellen vi omtaler her. 

Ny i Norge kostet en tilsvarende utstyrt bil som vi omtaler her rundt 500.000 kroner. Nå blir den din for så lite som 339.000 kroner.

Les også: Når du skal ha mest mulig plass for pengene ...

Diesel, 4x4 og automat

Superb kom i helt ny generasjon i år, og i forbindelse med et generasjonsskifte, blir det gjerne et prisfall på utgående modell. Slik har det vært også med Superb. Det betyr at du nå kan gjøre svært gode kjøp på den forrige generasjonen. 

Vi har plukket ut en variant med 140 hk dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift. En kombinasjon mange nordmenn setter stor pris på.

Joda, vi vet at det for noen er fy-fy med diesel om dagen. Men det er nå vanskelig å komme bort ifra at disse motorene ofte innebærer lavt forbruk og et pent skyv også ved lavt turtall. Det vil nok gå en stund før nordmenn vender ryggen til dieselbilene ennå ...

Ikke facelift

140 hk er ikke mer enn det bør være i en såpass stor bil. Men det duger. 0-100 km/t leveres på 10,8 sekunder. 

Forbruket er hyggelige 0,63 l/mil. Det er slett ikke ille, på en stor bil med automatgir og firehjulsdrift.

Det skal påpekes at selv om dette omtales i annonsen som en 2013-modell, er det ikke en facelift-utgave som kom det året. Det er imidlertid ikke noe som bør bekymre deg alt for mye. Forskjellene er ikke veldig omfattende.

Les også: Det er en grunn til at vi anbefaler stajonsvogn

Mye utstyr

Bilen vi har funnet er hvit, med brunt skinn. Akkurat interiørfargen er kanskje ikke den flest krysset av for, men den gir et litt eksklusivt preg på bilen.

I tillegg er det topputgaven rent utstyrsmessig, Laurent & Klement, og du kan kose deg med skinninteriør, stor navigasjon med touchskjerm, multifunksjonsratt, xenonlys, stort stereoanlegg, pianolakk-lister, avtagbart hengerfeste og kjøleboks i midtarmlenet. For å nevne noe.

Klart du kan få luksus i en Skoda! 

Klikk her for å se hele annonsen

Plass, plass og mer plass

Men den virkelige paradegrenen er plass. Du får nemlig regelrett et hav av plass til rådighet. Ikke bare er bagasjerommet på smått vanvittige 633 liter (som blir til 1.865 liter om du legger ned ryggen på baksetene), men det er virkelige limousine-følelse i baksetet. Det er så god plass til bena at du skulle tro du satt i en forlenget utgave av en Mercedes S-klasse! 

Når du slår sammen alle disse punktene over, så skjønner du kanskje hvorfor akkurat Superb er en så populær bil – både på nybil- og bruktmarkedet.

Les også: Topp 10: Stasjonsvognene med mest plass

Garanti og driftssikkerhet

Noe å se opp for? Tja, i disse Dieselgate-tider er det verdt å merke seg at nettopp denne modellen benytter seg av 2-liters dieselen som omfattes av utslippsjukset.

Det kan derfor være lurt å sjekke at den ligger i systemet og får den oppdateringen den skal ha for å leve opp til de reelle utslipps-kravene.

Bilen vi omtaler leveres med knappe to års garanti, slik at du bør være greit sikret om noe skulle gå galt. Det ikke noen spesielle problemer med driftssikkerheten på disse bilene, og mye av teknikken er godt utprøvd i VW-modeller før det fant veien inn i Superben. 

Les også: Superben som er en ulv i fåreklær