Genesis var en Hyundai-modell (her 2015-utgaven), men skal nå bli et eget premium-merke. Foto: Hyundai
Genesis var en Hyundai-modell (her 2015-utgaven), men skal nå bli et eget premium-merke. Foto: Hyundai

Nå skal de ta nye grep for å friste deg og meg

Lav pris og høy kvalitet er tydeligvis ikke nok. 

Å slå seg opp som bilkonsern er ingen lett oppgave. Japanerne klarte det fra 1960- til 80-tallet, gjennom ett overveldende fokus på kvalitet. Ulike modeller fra Toyota, Datsun, Mazda osv hadde sine svakheter, men rent teknisk var de mer feilfrie enn noen andre biler på markedet. Slikt falt i smak hos publikum, og de japanske merkene var kommet for å bli.

Da Sør-Korea kom på banen med Hyundai og Kia, skjedde alt i dobbelt tempo av det japanerne gjorde. Så sent som på 1990-tallet var Hyundai ansett som en kjedelig bil med laber kvalitet, men de dagene er for lengst over.

En stor utfordring i veien

I dag kommer både Hyundai og Kia som regel med i toppsjiktet når det blir framlagt kvalitetsundersøkelser, og således bør det være grunn for jubel i verdens største bilfabrikk i Ulsan, hvor man kan produsere 1,6 millioner biler årlig. Men allikevel ligger det en stor utfordring i veien, hvordan fortsetter man å ekspandere?

Slik pruter du deg til et ekstra godt bilkjøp

Både Hyundai og Kia ble salgssuksesser fordi de ble ansett som særdeles god valuta for pengene. De var billige, man fikk mye utstyr til prisen, det var få feil på dem, og garantien var god. Men de siste par årene har markedet vist seg å bli litt tøffere for de to merkene, selv om de selger åtte millioner biler i året, og til sammen har seks prosent markedsandel av det europeiske markedet.

K9 er toppmodellen til Kia, og selges i USA/Canada som K900. Til tross for en 426-hesters V8, har bilen ikke blitt noen salgshit.
K9 er toppmodellen til Kia, og selges i USA/Canada som K900. Til tross for en 426-hesters V8, har bilen ikke blitt noen salgshit.

Hvordan blir man større?

Man har nå gått bort fra målet om at Hyundai skulle klare fem prosent markedsandel i Europa, og også målet om å bli det største asiatiske merket i Europa kan bli tøft. Der ligger Nissan øverst med fire prosent, mens Hyundai med sine 3,3 prosent er innen rekkevidde, men ikke helt der. Så hvordan kan de to koreanske merkene ekspandere og utvide?

Det handler i grunnen kun om én ting. Produktene må bli ansett som mer innbydende, mer status, mer passion, mer autofile. Noe også alle sjefer i konsernet er fullt klar over, og grep er allerede tatt. Skal et produkt gjøres mer innbydende og forlokkende, er intet viktigere enn design.

Michael Cole er Chief Operating Officer for Kia i Europa, og har oppdaget hvor viktig design er: 

– Design er nummer 1-grunnen til at folk blir fristet av vårt merke.Det er ingen kunder lenger som kjøper Sportage på grunn av prisen, men de gjør det på grunn av designet, sier Cole i et nylig intervju med Automotive News, hvor han uttaler at målet for Kia er 500.000 solgte biler i Europa i 2020 (i 2014 solgte de 354.000 biler i Europa).

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo Concept ble vist i Frankfurt i høst, som et eksempel på hvor rått det nye merket N kan være.
Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo Concept ble vist i Frankfurt i høst, som et eksempel på hvor rått det nye merket N kan være.

Design og sporty kjøreegenskaper

For å hjelpe til med designet har Hyundai ansatt Luc Donckerwolke med en fortid fra Lamborghini, Seat og Bentley. En mann som tegnet Lamborghini Murcielago, er helt sikkert istand til å tegne en lekker Hyundai. Donckerwolke leder Hyundais designavdeling, men på sikt er han ventet å erstatte Peter Schreyer, som i dag er designsjefen for begge merkene.

Bestill i dag - få bilen i mars 2017

Kjøreegenskaper er også viktig, og er et område hvor begge merker har fått kritikk. For å bøte på det har man hentet inn Albert Biermann, som var Vice President for Engineering ved BMW sin M-avdeling. Han skal lede utviklingen av de mer sporty modellene.

N og Genesis

Samtidig har man også satt opp et testsenter på Nürburgring, og deltar også i Rally-VM. Legg til at man har annonsert entusiastmerket N (som skal være på plass hos forhandlere innen to år), og man skjønner at koreanerne mener alvor hva gjelder kjøreegenskaper og sporty oppsett.

Apropos nye merker; nå skal Genesis bli et nytt luksusmerke, for å konkurrere mot de tyske premiummerkene. Både Hyundai og Kia har mange store og flotte biler på det asiatiske og amerikanske markedet, og det vil være naturlig at noen av disse faller inn under Genesis-navnet her i Europa. 

Motorsport kan være et virkningsfullt våpen, når det gjelder å skifte image. Hyundai mener alvor i Rally-VM (her 2014-utgaven).
Motorsport kan være et virkningsfullt våpen, når det gjelder å skifte image. Hyundai mener alvor i Rally-VM (her 2014-utgaven).

Vil kunden betale?

Men noe samarbeid mellom Hyundai og Kia er det dårlig med. Så snart biler er kommet over den innledende utviklingsfasen, så har ikke rød (Kia) og blå (Hyundai) lenger noen kontakt. I salgs- og markedsavdelingen er det visstnok ikke lov å gå fra rød til blå (eller omvendt), noe som virker som en merkelig praksis for oss europeere.

Det å bygge en sterk identitet er uansett viktigst for begge merkene. Her kan design, luksuriøst utstyr, høyere prestisje og mer kjøreglede spille inn for å bygge denne identiteten. Men når man så tar disse grepene, vil naturligvis også bilene bli mye dyrere enn de er i dag. Og da kommer den virkelige testen.

Vil kundene straks finne seg en annen billig bil som er mye valuta for pengene? Vil den typiske Hyundai-kunden virkelig bry seg om at bilen hans får kjøreegenskaper på linje med en BMW 3-serie, og er han villig til å betale for det? Akkurat det er nok noe som har blitt heftig debattert på styrerommene i Sør-Korea.

Geir Helge selger den gamle Audien sin - for over fire millioner kroner

Equus heter toppmodellen til Hyundai, og den vil bli en av de nye modellene under det nye merket Genesis, da med navnet G90.
Equus heter toppmodellen til Hyundai, og den vil bli en av de nye modellene under det nye merket Genesis, da med navnet G90.