Ser du hva denne bilen er en  hyllest til?

Opphavet var legendarisk i rally-løypene. 

Med sin tverre front og Bentley-aktige frontlykter, har bilen fått et helt unikt preg. Foto: Hoffmann og Novague
Med sin tverre front og Bentley-aktige frontlykter, har bilen fått et helt unikt preg. Foto: Hoffmann og Novague

Husker du Skoda 130 RS? Den dukket opp i 1975, og ble kjent som jernteppets Porsche 911. Bilen var en hyppig gjenganger i rallyløp rundt omkring i Europa, og tok en dobbeltseier i klassen opp til 1300 kubikk under 1977 Monte Carlo Rally. 

Med 140 hk og bare 720 kg å dra på, var den god for 220 km/t, og tok på slutten av 70-tallet drøssevis av seire i rallysporet, mange av dem med en nordmann bak rattet: John Haugland, som var fabrikkfører for Skoda fra 1971 til 1990.

Bilens aller største triumf kom imidlertid som asfalt-racer, da den stakk av med konstruktør-tittelen i det europeiske Touring-Car mesterskapet i 1981. 

Inspirert av 130 RS

Blant de mange som har falt for linjene til 130 RS, er den tsjekkiske designeren Petr Novague og Marek Hoffmann. Og de har ikke nøyd seg md det. Nei, de har tatt dette et godt steg videre og laget en bil som er en hyllest til opphavet.

Hoffmann (også han fra Tsjekkia) har stått for fabrikasjonen av bilen, mens linjene tilhører Novague som har vunnet flere designpriser, både innen industridesign og møbler.

Nå kjører mange norske Volvo-eiere på strøm

For noen år siden tegnet Novague to konseptbiler som en hyllest til Skoda 130 RS. Begge het Erko (den ene het Erko R2 og den andre Erko Showcar). Erko R2 var nokså lik bilen du ser her, som man har kalt for Skoda R200 Non-Fiction. Men den store interessen uteble for Erko-bilene, og han lagde derfor en ny hyllest til 130 RS.

Basert på Audis superbil

Som på Erko R2 er Skoda R200 Non-Fiction basert på en Audi R8 V8, og Novague forfinet den gamle karosserijobben ytterligere. Enhver som ser den tenker automatisk gammel Skoda, gjennom den tverre fronten med de to store runde frontlyktene, samt hekkspoileren bak. 

Slik er prisene på Jaguars nye luksus-SUV

Teknisk er bilen som en R8, inkludert den midtstilte 4,2-liters V8-motoren på 420hk, og den 6-trinns manuelle girkassen. Heller ikke innvendig har man forandret på så altfor mye, det er mest logoer og emblemer, og litt ny karbon, en skinnreim istedet for dørhåndtak, et annet ratt og et litt "enklere" dashbord.

Sannsynligvis blir det med den ene bilen, da prisen er oppgitt til 255.000 Euro, men skaperne har pratet om en liten produksjon på maks 24 biler hvis interessen skulle være der. Er du ihuga Skoda-fan som vil ha noe ingen andre har, kan dette dermed være din store sjanse. 

Her er selve prototypen på Norgesbilen