Spesielt nå før jul har det tatt av med konkurranser og julekalendere på Facebook. Om du er en aktiv deltager kan det skape irritasjon blant vennene dine.  FOTO: DIVERSE SKJERMDUMPER  / FACEBOOK/TV 2-montasje
Spesielt nå før jul har det tatt av med konkurranser og julekalendere på Facebook. Om du er en aktiv deltager kan det skape irritasjon blant vennene dine. FOTO: DIVERSE SKJERMDUMPER / FACEBOOK/TV 2-montasje

Slik unngår du å være en Facebook-plage i 2016 

Er du ofte oppgitt over hva folk deler på Facebook, så kan du faktisk gjøre noe med elendigheten selv. 

«Klikk liker og del med dine venner », «tagg to venner og bli med i trekningen av en bålpanne» - jada, dette dukker stadig opp i nyhetsfeeden. 

Hva er det aller mest irriterende du ser på Facebook? Skriv svaret i kommentarfeltet vårt - på Facebook :) 

– På tide med en kikk i speilet 

Byråsjef i Coxit Magnus Brøyn er ekspert i sosiale medier. Han sier til TV 2 at det er på høy tid at vi tar en titt i vårt sosiale speilbilde. 

– Det er fortsatt noen som er sosiale analfabeter. De har ikke forstått hvordan Facebook fungerer, sier Brøyn. Han sier det kan ha litt med alder, og litt med personlighet å gjøre. De deler konkurranser, spill og kommenterer på alt. 

– Og så har du de som blir så ivrige når de ser en konkurranse at de ikke klarer å la være selv om de vet at det dukker opp i nyhetsfeeden til alle de kjenner. De blir rett og slett litt utilregnelige i gjerningsøyeblikket, og selv om de vet at det dukker opp i nyhetsfeeden til barna sine, klarer de ikke å la være. 

Brøyn viser til Facebooks egne undersøkelser for hva som er mest irriterende å få opp i nyhetsfeeden: 

1. De som viser frem et perfekt liv 
2. De som klager over at de er lei seg. Og ikke minst - de som skriver at det har skjedd noe fælt, men ikke hva 
3. De som poster masse dyrebilder 
4. De som deler konkurranser og spill 
5. De som kommenterer og deler alt - sosial diaré. 
 

Kan gjøres relevant 

Men fortvil ikke, dersom du synes det er mye unyttig støy i nyhetsfeeden din. Det er mulig gjøre Facebook mer relevant for deg.

 – Det første du må gjøre er å gi Facebook så mye informasjon som mulig om deg selv. Fyll ut interesser, og sørg for at du liker sider som du er interessert i.  Du vil til og med få mer relevante annonser. 

Magnus Brøyn mener mange fortsatt er sosiale analfalbeter, men det finnes håp.              FOTO: PRIVAT
Magnus Brøyn mener mange fortsatt er sosiale analfalbeter, men det finnes håp.              FOTO: PRIVAT

Dersom ikke dette hjelper nok, oppfordrer Brøyn deg til å gå igjennom filterne på Facebook. 

Du kan styre synligheten og dermed få frem mindre fra de som er ivrige konkurransedeltagere og deler kattevideoer. Dessverre vil da også de hyggelige statusoppdateringene forsvinne, og du vil kanskje gå glipp av meldingen om at en gammel venn ble pappa på ny. Men dersom dere har mange felles venner, liker eller kommenterer statusen, vil den ifølge Brøyn sannsynligvis bli synlig likevel. 

Om det fortsatt er for mye uinteressant, kan du gå hardere til verks. 

– Du kan slette venner. De får ikke beskjed om det. Men vær obs på at dersom du angrer må du sende ny venneforespørsel.  Du kan også blokkere personer. De vil da ikke kunne legge deg til som venn, eller chatte med deg. 

Sosial nødhjelp 

Men Facebook-eksperten, som selv innrømmer at han har justert ned synligheten på en del av sine venner, oppfordrer alle til å vise litt storsinn når vi går inn i det nye året. 

– Kanskje vi skal gi litt sosial nødhjelp til de som trenger det, i stedet for bare å bli oppgitte og slette folk fra feeden vår. Det kan være en idé å gi et lite hint om hvordan sosiale medier fungerer. 

Brøyn synes det er moro å se hvordan Facebook har forandret seg over de siste årene. Før var det foreksempel mange flere matbilder, men nå har folk skjønt at det ikke er så interessant for andre. 

– Tidligere la de fleste ut mange flere, og ofte kortere statusoppdateringer. Det kunne være sånn «På vei inn i dusjen», «Skal lese en bok» og så videre. Det ble små snapshots av hverdagslivet, en slags blanding Snapchat, Instagram og Twitter - men uten bilde og video. Nå har nok særlig Snapchat overtatt denne funksjonen. Det har gjort Facebook litt mindre personlig, og mer som en oppslagstavle, hvor statusene vi legger ut er mer gjennomtenkte og gjelder kanskje mer spesielle øyeblikk i livet. 

– Har du selv gått på en smell eller to på Facebook? 

– Hehe. Jada. Det er alltid gøy å se på oppdateringer fra noen år tilbake, der er det en del gammel moro. Og jeg har kanskje delt litt for mye offentlig, sier Brøyn. 

 

 

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK