Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda er et bilmerke som virkelig har reist kjerringa – som det jo heter – de siste årene.

Fra å være et bilmerke kun for spesielt interesserte og som ble fleipet og vitset med på 1970- og 80-tallet, har de i dag klart å snu et heller lurvete image til å bli et bilmerke som mange både ønsker seg og kjøper.

Et eventyr

I dag er Skoda Octavia Norges tredje mest solgte bilmodell og en undersøkelse viser nå at mer enn 25 prosent av alle nordmenn som skal kjøpe bil vurderer Skoda som et aktuelt merke. Det er et svært sterkt tall. 

Mekaniker Václav Laurin og bokhandler VáclavKlement var herrene bak Skoda-eventyret.
Mekaniker Václav Laurin og bokhandler Václav Klement var herrene bak Skoda-eventyret.

Det er med andre ord et aldri så lite bil-eventyr vi her er vitne til.

Men alt har en begynnelse. Så også med Skoda. Dette eventyret begynner slik: Det var en gang for lenge, lenge siden to karer som møttes. Den ene het Václav Laurin og var mekaniker. Den andre het Václav Klement og var bokhandler.

De møttes i en by som het Mladá Boleslav. Laurin og Klement ble gode venner og bestemte seg begynne å lage tråsykler sammen.

Skoda kommer med lav-pris SUV

Skodas fortid – og framtid.
Skodas fortid – og framtid.

Så motorsykler og biler

Mekanikeren fikk ansvaret for design og det mekaniske, mens bokselgeren med sin erfaring sørget for salg og markedsføring av syklene som ble solgt under merket Slavia.

Etter hvert begynte de å sette motorer på syklene sine også. Samarbeidet var vellykket.
I 1905 laget de sin første bil. Den fikk mye oppmerksomhet, blant annet for sin motor med overliggende kamaksel. Disse første bilene gikk under navnet Laurin & Klement. Oppkalt etter de to grunnleggerne.

Etter en sammenslåing med selskapet Pizen Skodova company i 1925, ble det etter hvert mer fart på sakene og bilproduksjon i større skala. Det var også da Skoda-navnet dukket opp for første gang.

Samlebånd-produksjon kom i gang i 1930. Modeller med navn vi kjenner fra dagens Skoda-palett dukker også opp. Rapid i 1935 og Superb som er en stor og luksuriøs bil blir produsert mellom 1934 og 1949. På 50-tallet dukket Octavia opp for første gang.

Skoda 1000 MB: Den la grunnlaget for en stor bilsuksess

To forskjellige generasjoner av storbilen Skoda Superb.
To forskjellige generasjoner av storbilen Skoda Superb.

Viktig nordmann

På 1960-tallet kom modellene med hekkmotor. Kvaliteten og kjøreegenskapene holdt ikke helt europisk standard etter hvert, og ryktet ble som vi innledningsvis var inne på, noe frynsete.

Det går nesten ikke an å snakke om Skoda-historien uten å ta en sving innom motorsport, som alltid har vært et satsingsområde. Da er det like umulig å komme unna nordmannen John Haugland som tok hjem svært mange seiere i sine rallyriggede Skoda 130 RS.

I Skodaens hjemland er denne mannen en legende – ja, nærmest en gud. Hans innsats med og for merket har hadde en uvurderlig verdi i en vanskelig tid. 

Nordmann og Skoda-legende: John Haugland
Nordmann og Skoda-legende: John Haugland

Skoda Octavia RS: Ikke noen kjedelig stasjonsvogn

Ikke snipp, snapp, snute ...

Etter kommunismens fall tidlig på 90-tallet ble Skoda en del av VW-gruppen.

Det er etter dette at Skoda gikk fra å være noe man lo og vitset med – til å bli et respektert merke som aldri har vært mer etterspurt enn i dag. 

Det som er litt annerledes med dette eventyret er at vi ikke kan si snipp, snapp snute. For eventyret er slett ikke ute.

Vi gratulerer så mye med de 120 første årene og gleder oss til å følge det spennende bilmerket videre.

Skoda Octavia Scout: Både tøff – og fornuftig 

Her er noen Skoda-høydepunkter fra de første 120 årene.
Her er noen Skoda-høydepunkter fra de første 120 årene.