Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Først en beklagelse. Mine observasjonsevner er ikke bestandig på topp. Da jeg travet rundt fra hall til hall på Frankfurt-messen i høst, gikk jeg nemlig glipp av en liten godbit i den enorme Mercedes-hallen. En liten sennepsgul nyhet på to hjul hvor det sto skriblet AMG på siden. 

Da jeg fikk med meg nyheten, hadde jeg allerede dratt fra messen. Uten å ha undersøkt den nærmere selv, ble det feil å skrive om den. Men da jeg besøkte Tokyo Motor Show senere på høsten, gikk jeg nærmest rett på den, på Mercedes-standen. En nydelig motorsykkel kalt MV Agusta F3 800, lakkert i AMG sin "Solar Beam" gulfarge. Eller Serigstad-gul som gamle forhøster-entusiaster ville ha kalt fargen...

VW-gruppen snappet til seg Ducati

Så hva er greia her? Hvorfor står det en italiensk motorsykkel på Mercedes-standen med AMG-dekor? Spol tilbake til 2010, og du husker kanskje at Mercedes innledet et samarbeid med Ducati, et annet legendarisk italiensk motorsykkelmerke. Samarbeidet var såpass at Mercedes her i Norge inviterte til en herlig AMG/Ducati dag på våren 2011, hvor journalister fikk kjøre alt mulig av AMG og Ducati-produkter. 

SLK 55 AMG und Ducati FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIO /  Fra den tiden Mercedes og Ducati ønsket seg et samarbeid, her med en Streetfighter 848 og en SLK 55 AMG.
SLK 55 AMG und Ducati FOTO: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIO /  Fra den tiden Mercedes og Ducati ønsket seg et samarbeid, her med en Streetfighter 848 og en SLK 55 AMG.

Dette er tre av verdens verste biler

Men så kom bøllene fra VW-gruppen, og kjøpte Ducati med søkk og snøre rett framfor øynene på Mercedes-folket. Selv om Mercedes sin intensjon var å kjøpe Ducati på sikt, hadde man handlet for tregt. Men så dukket legendariske MV Agusta opp på radaren, og i 2014 handlet man fort og kjøpte 25 prosent av aksjene i selskapet, samtidig som man annonserte et samarbeid. 

En spesialversjon for salg?

Dette samarbeidet mellom Mercedes-AMG og MV Agusta har altså resultert i en spesialversjon av F3 800 med AMG-grafikk. Om sykkelen blir en one-off, eller en limited edition er ikke klart ennå. Men samarbeidet er spennende. For mange autofile står AMG for de heftigste bilmotorer som fins, og for mange av MC-folket er MV Agusta en rullende legende innen heftige tohjulinger.

Slik så den ut der den sto på standen til Mercedes under Tokyo Motor Show. Foto: Lord Arnstein Landsem
Slik så den ut der den sto på standen til Mercedes under Tokyo Motor Show. Foto: Lord Arnstein Landsem

Selskapet ble stiftet i 1945 av Domenico Augusta, og holder idag til i vakre omgivelser ved Varese-sjøen i Nord-Italia. Rundt 260 ansatte jobber på fabrikken, og produktporteføljen baserer seg på to ulike plattformer for henholdsvis tresylindrete og firesylindrete modeller. MV Agusta eier også Cagiva, et annet gammelt italiensk MC-merke.

Er dette årets dårligste bilkjøp?

Stor historisk verdi

Men bortsett fra at Mercedes-AMG har lyst på et motorsykkelmerke, hva får man ut av det hele? Ifølge tyskerne vil det strategiske samarbeidet hjelpe dem med å nå farts-entusiaster med både biler og motorsykler, og gjennom å samarbeide med marketing og salg, vil man nå mye målgrupper for begge merkene.  Både AMG og MV Agusta står for motorsports-teknologi for gatebruk, samt utsøkt design og brutale ytelser.

MV Agusta var konger på racerbanene, her Mike Hailwood som tok fire VM-titler for merket på 60-tallet. Foto: MV Agusta
MV Agusta var konger på racerbanene, her Mike Hailwood som tok fire VM-titler for merket på 60-tallet. Foto: MV Agusta

Mercedes er jo også et selskap som er flinke til å se den historiske verdien i ting (i 2014 vartet de opp med tidenes display av historiske racerbiler på utstillingenTechno Classica i Essen), og de ser selvsagt også den historiske verdien i MV Agusta. Det italienske merket har fortsatt rekorden i antall førertitler (18 VM-titler) i den grommeste klassen for tohjulinger: MotoGP.

Tangerer rekorden?

Mesterskapet ble stiftet i 1949, og i 1956 ble John Surtees verdensmester på en MV Agusta. Det ble han også tre år på rad fra 1958-1960, før han gikk over til firehjulinger, og ble verdensmester i Formel 1 i 1964 for Ferrari. Gary Hocking tok tittelen på en MV Agusta i 1961, før Mike "The Bike" Hailwood tok fire VM-titler på rad for MV Agusta fra 1962 til 1965.

Det ble fulgt opp av Giacomo Agostini som tok 7 VM-titler på rad for merket fra 1966 til 1972. Så kom Phil Read som vant fra 1973-1974. Det betydde at fra 1958 til 1974 kjørte verdensmesteren MV Agusta hvert eneste år! I år vant for øvrig Jorge Lorenzo på sin Yamaha, og det betyr at de to ledende japanske merkene Yamaha og Honda begge står med 17 VM-titler for førere, så neste år vil MV Agustas rekord bli tangert.

Sykkelen ser ekstremt grom ut, og har lånt fargen fra bilen i bakgrunnen. Foto: Daimler
Sykkelen ser ekstremt grom ut, og har lånt fargen fra bilen i bakgrunnen. Foto: Daimler

Nei - du bør ikke selge bilen din med garanti