Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Her har du det som en konge

Vi har testet BMWs råeste og mest luksuriøse toppmodell. 

Bilmodeller som betegnelsen Flaggskip, får automatisk et visst press på seg. De skal tross alt representere det ypperste av det som er tilgjengelig at luksus, teknikk og komfort.

BMW har i en årrekke gitt den oppgaven til sin 7-serie. Den konkurrerer med modeller som Mercedes S-klasse, Audi A8 og faktisk også Range Rover og Porsche Panamera.

Med andre ord: Kundene er velbemidlede, krevende og særdeles godt vant.

Utstyrs-bonanza

Når modellene som er nevnt over kommer i ny generasjon, er det med en rekke nyheter på teknikk og utstyrssiden. Noe annet vil vært uhørt i dette segmentet.

Vi har fått teste BMWs absolutte toppmodell: 750iL xDrive.
Vi har fått teste BMWs absolutte toppmodell: 750iL xDrive.

Og den siste ut i rekken, er altså nye BMW 7-serie. Den blodferske modellen ble lansert nå i høst, og har nettopp ankommet Norge.

Her får du mulighet til å styre stereo og telefon ved håndbevegelser i løse luften, det er ulike dufter som kan fylle coupeen, head up displayet er DIGERT (75 prosent større enn tidligere), bilen kan kjøre enda mer selvstendig enn før, nøkkelen har et display(!), det er belysning i selve takluka, egen ipad integrert i tillegg til de to skjermene til baksetet – og laserlys.

Her er det økonomien, og slett ikke fantasien, som setter grenser.

Det nye head up-displayet i BMW 7-serie er ganske enkelt helt rått! Og utvilsomt det største på markedet ... Merk at menyen med radiokanalen forsvinner igjen etter kort tid. Slik at det ikke blir for mye informasjon i vinduet på en gang. Det virker kanskje forstyrrende på bildet, men i praktisk bruk er det både praktisk og en god sikkerhet.
Det nye head up-displayet i BMW 7-serie er ganske enkelt helt rått! Og utvilsomt det største på markedet ... Merk at menyen med radiokanalen forsvinner igjen etter kort tid. Slik at det ikke blir for mye informasjon i vinduet på en gang. Det virker kanskje forstyrrende på bildet, men i praktisk bruk er det både praktisk og en god sikkerhet.

Les også: Brukt direktørbil: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

Kostbart? Joda ...

Den aller dyreste, best utstyrte og sterkeste modellen i rekken heter 750iL xDrive. Den er på mange måter et  utstillingsvindu for hva BMW er i stand til når de virkelig setter alle kluter til. Som testen skal vise, så er ikke det småtterier! 

Likevel, uansett hvor mye bil dette er, så må det sies at det er vanskelig å forsvare prislappen. Den er på intet mindre enn 2,2 millioner kroner! Det finnes flotte hus i Norge som koster mindre enn det.

Alle sanser 

Men i dette segmentet er det en uskreven lov at om du bryr deg om slike sammenligninger, så er det neppe bilen for deg.

Her må du alt fra starten av, glemme hvor absurd det er å punge ut et slikt beløp for en bil, og i stedet glede deg over smaken av luksus, alt du kan trykke på, lukte på, kjenne akselerasjonen- eller nyte synet av. For en ting er nemlig helt sikkert: Denne bilen henvender seg til ALLE sansene! 

Bli med på test av en helt uvanlig bil...

Selv nøkkelen bærer bud om at du har med en helt spesiell bil å gjøre. Den lades tradlåst i midtarmlene mens du kjører – men den lades fort ut hvis du glemmer å legge den på riktig plass hele tiden.
Selv nøkkelen bærer bud om at du har med en helt spesiell bil å gjøre. Den lades tradlåst i midtarmlene mens du kjører – men den lades fort ut hvis du glemmer å legge den på riktig plass hele tiden.

Her kan du lese testen av forrige generasjon 7-serie

Kjøreglede: 5/6

Det er vanskelig å komme på en bil som byr på så imponerende kjøreegenskaper – selv i denne klassen. 7-serien mestrer faktisk aktiv kjøring, til tross for sine over 5 meter i lengde og vekten på nesten 2 tonn. Det skal her nevnes at 7-serien er fått slanket bort opptil 130 kilo fra forrige generasjon.

Vi har ikke fått sammenlignet nye 7-serie direkte mot S-klasse, men inntrykket er at denne er betydelig mer sportslig satt opp. Ikke minst når du strammer opp styring, girkasse og understell i Sport-modus.

Når det er sagt, er det heller ikke mye å klage på når det kommer til komfort. Det er nesten helt tyst, takket være blant annet doble glass i vinduene, og den særegne følelsen av å sveve over underlaget er til stede store deler av tiden.

Testbilen har også et eget satelittsystem som sammen med navigasjonen forbereder bilen på hva som kommer.

Om du trenger, kan den dessuten heves, takket være luftfjæringen. Kombinert med firehjulsdrift, blir den dermed også en ypperlig hytteveis-cruiser.

Men alt dette til tross, virker den ikke fullt så komfortabel som S-klasse. Det er som nevnt vanskelig å avgjøre, siden det er en stund siden vi kjørte Mercedesen, som inntil nå har vært klassens konge. Men vi har en klar følelse av at de sportslige egenskapene stjeler noe av komforten. Vi skylder å nevne at bilen her er utstyrt med 20" felger og run flat-dekk. 

Du sitter i alle fall godt i komfortsetene, og kan velge mellom en rekke massasjeprogrammer som virkelig gjør nytten for en stresset førjulskropp. Vi synes egentlig alle fortjener å kjøre rundt i oppvarmede seter som gir deg massasje, en kald vinterdag. 

Her inne har du det som plommen i egget. På gulvet er det tykke og myke tepper.
Her inne har du det som plommen i egget. På gulvet er det tykke og myke tepper.

Les også: Dette kan være verdens best bil

Interiør/plass: 6/6

Du skal være rimelig omfavnsrik om du ikke finner deg til rette i denne bilen. Ikke minst gjelder det i baksetet. 

Executive Lounge heter det når du bestiller den lange versjonen i den mest påkostede varianten. Da kan du for eksempel trykke på en knapp, som i løpet av sekunder justerer setet ditt i "ligge-posisjon", flytter forsetet foran deg helt frem og vipper ut en skinntrukket fotstøtte. Du er sørgelig blottlagt for barnslig lyst om du ikke fryder deg over en slik knapp!

Midtkonsollen bak er for øvrig dominert av en rekke andre knapper som styrer seter, klimaanlegg, infotainmentsystem, takluke, lys og elektriske gardiner, 

Et aldri så lite nettbrett er innstallert i midtarmlenet. Det kan naturligvis tas ut – og styrer det meste av innstillinger på bilen.
Et aldri så lite nettbrett er innstallert i midtarmlenet. Det kan naturligvis tas ut – og styrer det meste av innstillinger på bilen.
Bord må til ...
Bord må til ...

Dessuten har du altså en integrert skjerm der, som kobles opp mot bilens trådløse nettverk. Denne kan brukes til å stille inn alt mulig av duppeditter i bilen, eller surfe på internett.

Atmosfærebelysningen kan veksles mellom ulike farger- og fargekombinasjoner. Og som sagt, taklukene (ja, det er to) er også belyst, slik at du kan få "stjernehimmel" i ulike farger, om du ønsker deg det.

Interiøret ser kanskje noe mer klassisk ut enn i S-klasse, som byr på enda mer luksus. Særlig i og rundt dashbordet. Den stående skjermen i 7-serien virker rett og slett litt liten og knuslete, i forhold til skjermene i S-klassen. 

Men la det ikke være tvil: Premiumfølelsen er der. Til fingerspissene.

Les også: Bruktbiltest av BMW 7-serie

Rent visuelt mener vi at den vanlige utgaven av 7-serie har litt bedre proporsjoner, men den lange utgaven ser slett ikke verst ut den heller.
Rent visuelt mener vi at den vanlige utgaven av 7-serie har litt bedre proporsjoner, men den lange utgaven ser slett ikke verst ut den heller.

Motor: 6/6

Det er smått utrolig at en så diger bil kan by på akselerasjon i samme klasse som den langt mer sportslige BMW M5. Men det kan den altså. Selv i lang versjon. 

0-100 km/t tar kun 4,5 sekunder. Men selv om det helt klart merkes, er akselerasjonen så nedtonet og komfortabel, at det nesten er uvirkelig å se hvor raskt farten øker på speedometeret.

På et øyeblikk risikerer du å nå hastigheter som kan få deg bak lås og slå, uansett hvor høyt på strå du måtte være. Og uten at du en gang merker det, før det er for sent.

V8-eren er forøvrig tilgodesett med twin turbo! Det er da også noe av forklaringen på hvorfor bilen har en så imponerende akselerasjon. Effekten er på 450 hk, mens dreiemomentet er svimlende 650 Nm. Sistnevnte gir et solid bunndrag.

Lyden er godt dempet, men når du har den i sport, så kan du likevel lytte til symfonien av V8-eren i fullt firsprang. Og når du skifter gir, akkompagneres det hele av et lite blaff fra eksosanlegget. Joda, dette er BMW ...

Men vel så imponerende må vi si at oppgitt forbruk er. 0,83 l/mil på en så vanvittig doning er rett og slett svært bra.

Vi skylder å gjøre oppmerksom på at vi klokket inn et forbruk på 1,2 l/mil i løpet av testperioden på én uke. Men så var det nok ikke nødvendigvis det mest forbrukervennlige kjøremønsteret heller akkurat den uka ...

Selv om det er en diger bil, har BMW klart å gjøre nye 7-serie agressiv og sportslig i designet.
Selv om det er en diger bil, har BMW klart å gjøre nye 7-serie agressiv og sportslig i designet.

Design: 5/6

Akkurat som kjøreegenskapene og interiøret, er også eksteriøret mer sportslig enn de andre i klassen. Fronten byr på to sinte, brede lykter, mens de klassiske nyrene er langt større enn vi er vant med. Likevel blir proporsjonene riktige, siden selve bilen er så stor.

Testbilen har M-pakke (38.000 kroner), noe som blant annet gir en mer aggressiv frontfanger, med kromdetaljer og større luftinntak. Inkludert i M-pakken er dessuten kromprofilen langs siden.

Bakfra får vi også den massive følelsen. I bunnen av fangeren er det to digre, ovale enderør. Men om du kikker litt nøyere etter, er det to potter i hver av dem, slik det er i M-bilene.

Den forlengede modellen har ikke helt det samme vellykkede utseendet som den vanlige når du ser den rett fra siden. Den blir liksom litt absurd lang. Men fordelene, når det kommer til interiøret, veier nok tyngre enn estetikken, for de som vurderer en slik bil.

M-pakken inkluderer krom-detaljer og større luftinntak i fangeren. Om du vil, kan du også få kromdetaljene sorte.
M-pakken inkluderer krom-detaljer og større luftinntak i fangeren. Om du vil, kan du også få kromdetaljene sorte.

Les også: Her er den nye sjefen blant direktørbilene

Miljø/økonomi: 5/6

Dette punktet skulle en kanskje tro var helt meningsløst for en slik bil. Startprisen på nye 7-serie, med 211 hk, er imidlertid rundt halvparten av de 2,2 millioner kroner testbilen koster. 

Det skal også nevnes at selv 750iL med 4x4 "kun" koster knappe 1,7 millioner kroner, og du får en hel del utstyr med for den prisen også. Det er bare det at om du spekker den slik som testbilen, så har du plutselig brukt over en halv million kroner på gadgets som tidligere nevnte baksete-lounge, head up display, bakseteunderholdning og annen moro.

Prismessig er 750iL xDrive direkte sammenlignbar med S500 4Matic. De koster begge i overkant av 1,6 millioner kroner. Men BMW-en er kjappere (0-100 km/t på 4,5 sek, mot 4,8 sek i S500). Forbruket er også lavere i BMW-en.

For øvrig har BMW vektlagt at også eieropplevelsen av 7-serien skal være noe litt utenom det vanlige. Så her er det en del ting som følger med om du velger en såkalt Optimum-pakke:

Serviceavtale i 5 år / 100.000 km
Dekkhotell i 3 år
Gratis vask ved service i 3 år
Hente / bringe-tjeneste ved service i 3 år

Miljøet er faktisk tenkt på, det også. Tro det eller ei. Vi har tidligere nevnt det imponerende forbruket. Det gir også et lavt utslipp. Relativt sett, vel og merke. 197 g/km.

Men at BMW har lagt seg i selen for å knipe mest mulig på CO2-utslippet, er det ingen tvil om. For eksempel er det spjeld i grillen, som kan lukkes når motoren ikke har behov for kjøling. Det bidrar til mindre luftmotstand, og dermed lavere forbruk/utslipp.

Vektbesparelsen er naturligvis også viktig for å kutte forbruket mest mulig.

Etterhvert kommer det også en ladbar hybrid, som selvsagt blir ekstra aktuell på det norske markedet. 

Alt er stort på denne bilen – inkludert bagasjerommet. Her har du 515 liter til rådighet.
Alt er stort på denne bilen – inkludert bagasjerommet. Her har du 515 liter til rådighet.

Les også: Diger luksusbil helt ned i 100.000 kroner

Konklusjon: 6/6

Vi har for lengst slått fast at S-klasse overtok tronen i dette segmentet, da de kom med sin nyeste generasjon i 2013. Så langt har de også beholdt den. Men nå har det altså kommet en ny konkurrent på banen – som forlanger respekt. 

BMW 750iL xDrive

Motor: 4,4-liter bensin, V8, turbo

Effekt: 450 hk

0-100 km/t: 4,5 sek.

Forbruk: 0,83 l/mil

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 515 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 523 x 190 x 148 cm

Startpris 730d xDrive (211 hk): 1.088.400 kroner 

Pris 570iL xDrive: 1.680.000 kroner 

Pris testbil: 2.208.330 kroner

Det fortjener den også. For BMW har vist at de virkelig kan bite fra seg. Og det er naturligvis også akkurat som det skal være når de kommer med en helt ny 7-serie.

Det er imidlertid relativt forskjellige utgangspunkt. Inntil vi får sammenlignet bilene direkte mot hverandre, mener vi å kunne merke at de henvender seg til litt ulike kunder: Som før er BMWen  mest sporty, Mercedes best på komfort. Men på luksus blir det mer og mer vanskelig å skille mellom de to. Begge vil være best, og begge er villige til å investere enorme beløp for å klare akkurat det. 

Det er ikke lenger en soleklar ener i klassen. Og det kan vi takke BMW for ...

Les også: Verditap: 1,1 millioner kroner

Ikke bilen for deg hvis: Du fortsatt venter på at Lotto-rekka skal slå inn

Bilen for deg hvis: Hvis Lotto-rekka akkurat har slått inn

Prøv også:

Mercedes S-klasse: Har vært sjef i klassen siden den kom i 2013

Audi A8: Mye luksus og godfølelse her også

Denne betegnelsen avslører at du kjører BMWs aller mest luksuriøse modell.
Denne betegnelsen avslører at du kjører BMWs aller mest luksuriøse modell.

Les også: 600.000 kroner i avslag på nybil!

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere