Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Å være taxisjåfør i dag er et flott yrke. Når jeg i tillegg er heldig og har to drømmebiler i stallen, kan jeg ikke annet enn å glede meg til jobb hver eneste dag.

Det forteller Frode Tøllefsen, som startet sin sjåførkarriere for 13 år siden.

Da overtok han onkelens taxiløyve som innebar en ganske så alminnelig bil, en Toyota Avensis. I dag kjører 46-åringen derimot to langt mer uvanlige biler. Frodes hovedbil er helt nye Volvo XC 90, mens reservebilen er en splitter ny BMW 530 GT!

– Jeg vil helt klart betegne bilene som to ultimate drømmebiler, og de innfrir på alle områder. Nydelig komfort, kraftig motor og lavt forbruk er noen av elementene jeg liker best. I tillegg er høy bakkeklaring og firehjulsdrift en avgjørende faktor her oppe i nord.

Har oppfylt taxi-drømmen

Frode som holder til i Botnhamn på Senja, forteller at lange avstander og krevende kjøreforhold preger jobben. Derfor stiller han ekstra høye krav til bilene, både når det gjelder fremkommelighet og komfort.

– I tillegg til generelt krevende vær, har vi en fjellovergang som kan være et mareritt. Enorme snømengder og null mobildekning, gjør at jeg må stole blindt på bilen. Firehjulsdrift og forutsigbarhet er selvsagt et must.

Denne kombinasjonen er slett ikke den vanligste når det kommer til biler med taksameter og lysskilt på taket.
Denne kombinasjonen er slett ikke den vanligste når det kommer til biler med taksameter og lysskilt på taket.

Frode legger til at begge bilene hans er to ganske så utradisjonelle taxivalg, og at prislappen er godt over ”standardbilene” i bransjen.

– Når man lever av å kjøre bil, er det ekstremt viktig å trives bak rattet. Derfor verdsetter jeg høy komfort og god kvalitet. Når det er sagt, har jeg jobbet beinhardt i mange år for å realisere bildrømmen. 

– Hvorfor valgte du akkurat XC 90 som hovedbil?

– For det første har jeg kjørt Volvo i mange år, og er veldig fornøyd med bilene. Nye XC 90 er dessuten en liten revolusjon kontra forgjengeren, både når det gjelder design og kjøreegenskaper. Men den avgjørende faktoren for valg av begge bilene, er faktisk forholdet til min lokale bilforhandler.

– Ettersom jeg har kjøpt opptil flere biler hos lokalforhandleren, ble jeg påspandert et fabrikkbesøk hos Volvo i Göteborg. Det var en fantastisk opplevelse, både å se produksjonen, samt få sitte på i en testbil på bane. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle klemme en svenske, men etter noen heftige runder på Volvos test-track, måtte jeg bare gi han en solid klem, ler Frode.

Les også: BMW 5-serie GT: Halv pris etter bare tre år

Høy komfort og god fremkommelighet var viktige kriterier da Frode valgte sin XC 90.
Høy komfort og god fremkommelighet var viktige kriterier da Frode valgte sin XC 90.

Lever av sykekjøring

I dag har hans tre måneder gamle Volvo allerede rullet 38.000 kilometer, mens BMW-en  har passert 108.000. Det er med andre ord snakk om store avstander i Senja-området. 

Frode forteller blant annet at en tur til nærmeste sykehus i Tromsø betyr 22 mil, én vei. Videre har han tre mil til nærmeste legekontor - og det blir mange turer til nettopp disse stedene.

– Det er mye syketransport. Med mange eldre kunder, er det derfor veldig praktisk med SUV, slik at passasjerene enkelt kommer seg inn i bilen.

– Kort oppsummert har jeg to drømmebiler som er komfortable og underholdende å kjøre. Volvoen er hakket bedre rent praktisk, grunnet høyere bakkeklaring. Men ellers liker jeg begge veldig godt, og stortrives på jobb.

– Hva kjøper du neste gang?

– Nå holder jeg meg til Volvo og BMW. Når nye V90 kommer, skal jeg absolutt se nærmere på den, smiler Frode. 

Les også: Brukt taxi kan være et lite kupp