Luksus og leire. Mercedes G-klasse fikser begge deler.
Luksus og leire. Mercedes G-klasse fikser begge deler.

En av verdens eldste nybiler holder fortsatt koken

STOCKHOLM (Broom TV 2): Vi tester der den virkelig hører hjemme.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke skikkelig lyst ennå, det blåser som bare rakker'n, det er bare noen få varmegrader og regnet regelrett øser ned. Det er uværet Helga som herjer...

Kameralinsen dugger og gjør at mesteparten av bildene jeg tar må kasseres. Dessuten var jeg oppe før en viss mann fikk på seg buksene i dag tidlig for å ta meg hit. Til dypet av de svenske skogene, en times kjøretur nord for Stockholm.

Det er i det hele tatt en ganske mye å "henge med nebbet" for. Om man vil.
Det vil – eller kan jeg – ikke! For jeg er nemlig på Ekeby Terreng Camp. På dagens bil-meny står Mercedes G-klasse i oppgradet utgave. Eller Geländewagen, som den het tidligere.

Det skal med andre ord mer til enn ruskevær og dugg på kameralinsa til for å kaste mørke skygger over denne dagen!

Er dette verdens mest harry SUV?

Karosseriformen på G-klasse er mer ikonisk enn moderne.
Karosseriformen på G-klasse er mer ikonisk enn moderne.

Ett ikon

Men lå oss begynne med et ørlite tilbakeblikk. Mercedes G-klasse kom helt tilbake i 1979 og er opprinnelig utviklet av østerrikske Puch. Bilen var først og fremst ment som et militært kjøretøy. Hvilket den også tjenestegjør som, den dag i dag.

Men den ble også mer. I jappetiden midt på 80-tallet var den kjent som Børs-traktoren over alle, der den suste fobi alle i kollektivfeltet (som minibuss) med vellykkede forretningsfolk bak rattet.

Siden har bilen gått sin seiersgang verden over. Tidens tann har liksom aldri helt klart å få has på den enkle og robuste konstruksjonen, med separat ramme og aksler opphengt i skrufjærer.

Hvor mange oppgraderinger den har hatt og versjoner som finnes, vet knapt noen. Men den henger fortsatt med i  beste velgående. Bilen har for lengst blitt både en legende og et ikon.

Både som en svært habil offroader og som luksus-SUV med prestasjoner som kan skremme vannet av det meste, om det finnes AMG-emblemer på bakluka.

Nå er det altså tid for en oppgradering igjen. Den forrige var i 2015 og besto av ny design på støtfangere, skjembreddere og et nytt 11,4-tommers kombiinstrument. For 2016-modellene bys det på oppgraderte motorer.

Mercedes Ener-G-Force: SUV-en du kan skremme naboen med 

G500 med V8 og 422 hk. er ganske morsom i gjørma!
G500 med V8 og 422 hk. er ganske morsom i gjørma!

Effekt opp - forbruk ned

G350 d får 34 hestekrefter ekstra og 60 Nm mer i moment samt lavere forbruk / utslipp.

G500 får en helt ny 4-liters biturbo V8 med AMG-aner. Turboene er bygget inn mellom sylinderrekkene, tar liten plass og veier lite. Dessuten reduseres forbruket fra de 422 hestekreftene med hele 18 prosent.

Nå kan dessuten G500 bestilles med adaptivt chassis med Sport- og Komfort-innstillinger. Dette for å gjøre bilen mer kapabel på landevei.

AMG G 63 og G 65 får mer effekt og byr nå på henholdsvis voldsomme 571 eller 630 hestekrefter.

Bilene som står til vår disposisjon i dag, er G 350 d i skogsløpene og G500 i for en morsom stund i et grustak.

Samt en annen helt ekstrem godbit. Nemlig den nye G 500 4x4² som i følge Mercedes selv skal være verdens mest ekstreme fabrikk bygde ofroader. Denne vil omtales i en egen sak her på Broom.no.

Moderne og luksuriøst interiør klarer til en viss grad å
kamuflere at G-klasse nærmer seg 40 år - men ikke helt.
Moderne og luksuriøst interiør klarer til en viss grad å kamuflere at G-klasse nærmer seg 40 år - men ikke helt.

Ikke alle kom opp

Det første jeg legger merke til når jeg klatrer inn, er at kupeen er smal. Det andre er at skinnet i setene er hanskemykt. og at dashbordet er gammeldags –men allikevel moderne. Dessuten at frontruta fortsatt er helt rett / flat. Akkurat som på en VW Boble fra før 1968.

Det er mulig at jeg som er født midt på 60-tallet burde være for gammel til slik, men jeg lar meg forføre når jeg vir på nøkkelen og V8-erens vellyd settet trommehinnene i svingninger. De doble eksosutløpene rett foran bakhjulene er også karslige, men ikke bare til pynt. Å ha eksosrør hengende nede og under helt bak på en bil som virkelig skal kjøre i terrenget, er jo å be om bråk...

Momentet er på massive 610 Nm og trengs når stupbratte bakker med relativt løs sand skal forseres. Oppover. Passelig god fart, hjulene rett fram, låst mellomdifferensial, lavgir, en liten porsjon mot og varsom gassfot er avgjørende for å komme opp. Ikke alle greier det, selv ved gjentatte forsøk.

Utfor de samme bakkene er trikset å låse bilen i 1. lav. Ta så labben av bremsen og la bilen jobbe seg ned - uten å røre bremsene.

For å gjøre en lang historie kort. Bilens terrengegenskaper er fenomenale. Dette er kanskje den mest kapable offroaderen du får kjøpt.

Mercedes Geländewagen: Bilen som nekter å dø

Mercedes G-klasse er noe av det råeste til å ta seg fram der
det ikke er vei.
Mercedes G-klasse er noe av det råeste til å ta seg fram der det ikke er vei.

Byr på mer av alt

I skogen imponerer ikke G350 D mindre. Fjæringsveien på G-klasse (uansett motor) er imponerende. En annen fordel med den noe gammelmodige konstruksjonen, er at man ser panser-hjørnene, det gjør det enklere å plassere bilen når trær og steiner står tett.

Ellers forserer den sidehelling, så man tror den skal velte, dype vann og gjørmehull og sleipe gressbakker, enkelt som bare det.

I tillegg byr den på en god dose luksus og en slags autoritet som gjør at den setter seg i respekt.

2016-modellen av Mercedes G-klasse byr rett og slett på litt mer av alt. 37 år har gått siden den kom. Det er en av verdens eldste biler som fortsatt lages. Det merkes, selvfølgelig. Alt annet hadde vært løgn, men den er definitivt still going og holder stilen svært bra. 

Vi fikk ikke anledning til å teste bilene på landeveien denne gangen, men det er liten grunn til å tvile på egenskapene i denne disiplinen heller. Vi vet at den fikser det også. Vi har jo kjørt den tidligere. Les hele testen her.

Se video: