Dette er noen av mange populære elbiler i Norge. Vi har tatt temperaturen på bruktmarkedet.
Dette er noen av mange populære elbiler i Norge. Vi har tatt temperaturen på bruktmarkedet.

Så billig kan du få elbil

Jo, du kan henge deg på trenden – uten å ha mye penger. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbiler er slett ikke noe nytt. Allerede på slutten av 1800-tallet ble det bygget elektriske biler. Siden har det vært gjort gjentatte forsøk, med litt ujevne mellomrom.

Her hjemme begynte snøballen å rulle tidlig på 90-tallet. Med norskproduserte Think. Det er nok også bilen vi kan takke alle elbill-fordelene. Men måtte jo finne på noe for å få folk til å kjøpe den merkelige bilen.

Men det var vel egentlig da Mitsubishi kom med sin i-Miev at hjulene for alvor begynte å rulle. Så kom Nissan Leaf, Tesla, Golf og den ene etter den andre.

Resultatet er at de siste to - tre årene har en elbil-bølgen formelig skyllet over landet.
Noe som igjen gjør at det dukker opp eksemplarer på bruktmarkedet.

Vi har tatt en liten sjekkrunde for å finne ut hvor billig du kan få noen av disse populære bilene nå.

2015 VW e-Golf. Kr. 235.000,-

 

VW e-Golf Faksimile fra finn.no
VW e-Golf Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her: 

VW Golf er en bil som holder seg godt i pris og e-Golfen er ikke noe unntak i så måte. Nesten snarere tvert imot. De holder seg nesten skummelt godt.

Den billigste vi finner akkurat nå er en 2015-modell som har gått bare 17.000 km. og som selges for 235.000 kroner.

e-Golf er på sett og vis bilen som for alvor gjorde elbil alminnelig. Og som Golfer flest - den har vært en stor suksess her i Norge.

Det som er verdt å tenke over er at en bil med varmepumpe er både mer behagelig på vinterstid og lettere å selge igjen. Derfor kan det være smart å finne en slik.

Alternativ: Den mindre VW e-UP er få du for rundt 140.000 kroner og rekkevidden er omtrent den samme.

Les vår test av e-Golf her:

 

2014 Tesla Models S. Kr. 480.000,-

 

Tesla Model S. Faksimile fra finn.no
Tesla Model S. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Tesla var bilen som virkelig gjorde vei i vellinga og som framsto som et ordentlig elbilalterntiv for en familie, med både mange sitteplasser og ikke minst laaang rekkevidde. At den både ser bra ut og også går bra, trekker naturlig nok heller ikke ned.

Men det er også en bil som satte sinnene i kok og som utfordret (og fortsatt gjør det) en sterk, norsk jantelov.

For er det egentlig riktig at staten "sponser" rikinger som har råd til å kjøpe elbil til godt over en halv million kroner? Den diskusjonen avstår vi fra her.

Men vi konstaterer at billigste Model S som ligger for salg nå, koster 480.000 kroner.

Alternativ: Om du vi ha en enda mer sporty Tesla, så finnes også Tesla Roadster. Den koster også noe mindre, men byr ikke på de samme praktiske egenskapene.

Les også: Duger Tesla på vinteren?

2000 Think City. Kr. 18.000,-

Think City. Faksimile fra finn.no
Think City. Faksimile fra finn.no

 Se hele annonsen og alle bildene her: 

Jo - det er sant! Du kan få elbil til 18.000 kroner. Riktignok da en noe tilårskommen Think som er noen hundre lysår unna Tesla både når det gjelder plass, rekkevidde, komfort og sosial status.

Men er du ute etter å kjøre elektrisk, passere gratis i bomringen, parkere gratis på kommunale plasser og å lade gratis - ja så er det ingen som spør om hva du betalte for elbilen din.

Denne bilen brukes daglig og er velfungerende, i følge selger.

Og så mye billigere enn dette blir det ikke. Vi tror vel også at vi kan love deg at naboen ikke sender deg lange misunnelig blikk ...

Alternativ: Om du synes at Think er litt stor, finnes også norskproduserte Buddy, som er enda mindre til omtrent samme pris.

Slik gikk det med Think til slutt

2011  Mitsubishi i-Miev. Kr. 92.500,-

Mitsubishi i-Miev Faksimile fra finn.no
Mitsubishi i-Miev Faksimile fra finn.no

 

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Lille, elektriske Mitsubishi i-Miev må ha vært en gullgruve for de norske forhandlerne. Da denne kom på markedet, var det en første noenlunde moderne elbilen og attpåtil med plass til fire, selv om plassen ikke var direkte raus.

Bilen ble da også en stor suksess og på mange måter den modellen som fikk fart på elbilsalget for alvor. Nå begynte det å ligne noe!

Den henger faktisk fortsatt rimelig greit med og selger brukbart, men prisene har droppet kraftig siden andre, større og sterkere konkurrenter har kommet til.

Det speiles også i bruktbilprisene. Nå får du den lille elektriske sjarmøren til godt under 100.000 på bruktmarkedet.

Alternativer: Både Peugeot og Citroen har en tvilling til denne - henholdsvis i-on og C-Zero

Les mer om priskrigen på denne bilen: 

 

Nissan Leaf. Faksimile fra finn.no
Nissan Leaf. Faksimile fra finn.no

2011 Nissan Leaf. Kr. 116.400,-

 

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Nissan Leaf er en annen elbil-pioner i Norge. Til tross for et noe futuristisk utseende, så var dette den første ellbilen i normal størrelse. Det vil si omtrent som en VW Golf eller Ford Focus.

Rekkevidden duger for de fleste og kvaliteten har i kjent Nissan-stil vært god.
Populariteten har tidvis vært så stor at vi nordmenn har støvsugd verdensmarkedet for å dekke etterspørselen etter denne nå så alminnelige bilen.

På bruktmarkedet har den også i lang tid vært etterspurt. Dette til tross - nå begynner de  billigste Nissan Leaf å nærme seg 100.000 kroner.

Vær imidlertid klar over at bruktimporterte Leaf skiller seg littfra de som er solgt nye i Norge, De "norske " bilene ligger derfor noe høyere i pris.

Alternativ: e-NV200 Evalia. Dette er Leaf-tvillingen som mange ikke vet om. Et større alternativ for storfamilien som vil kjøre elektrisk.  

Mange kjøper bil som mangler viktig vinter-utstyr