Visste du at Flåklypa-filmen består av over 100 000 stillbilder?

Mye skjer i kulissene når man skal spille inn en dukkefilm. Her er noen avsløringer fra innspillingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nyeste filmen om Solan og Ludvig, Herfra til Flåklypa, har premiere 1. juledag.

Familiefilmen handler i kjent stil om sykkelreparatør og oppfinner, Reodor Felgen, B-mennesket Ludvig med utpreget høysnue og tydelig angst for gjennomgripende forandringer, og Solan Gundersen, morgenfuglen som er barnefødt optimist og som har ganske lav moral.

TV 2 tok en prat med produsent, regissør, manusforfatter og skuespillere for å få noen hemmelige avsløringer fra innspillingen.

Her er 20 kule fakta fra produksjonen:

Brukket bein

● Noe av det verste som kan skje for produksjonen er at Solan knekker foten. Da må han inn på operasjonsbordet og fikses, og hele produksjonen blir forsinket.

Nå avsløres det at Solan har knekt beinet flere ganger i løpet av innspillingen. Beina kan strekkes ganske mye, men på grunn av scener som at Solan skal stå på skøyter, må animatørene strekke litt ekstra i benet for å få det kult, og da knekker det, stadig vekk.

BRUDD: Solan knakk foten flere ganger når han skulle stå på skøyter. FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB
BRUDD: Solan knakk foten flere ganger når han skulle stå på skøyter. FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB

Gravitasjonsproblem

● Emanuel Desperados er veldig smal i beina og har brede skuldre. Da han ble omgjort til dukke, viste det seg at han hadde et stort gravitasjonsproblem. Produksjonen måtte kjøpe en helt ekstra rigg slik at han skulle kunne holde seg oppe, siden han var så tung i overkroppen.

Steinar Sagen

● Steinar Sagen sendte smiskebrev til regissøren hvor han fortalte at han hadde drømt om å få være Emanuel Desperados, og at han gjerne ville stemmelegge den skumle apen. Han fikk rollen etter prøvespillingen.

SMISKEBREV: Steinar Sagen fikk jobben med å stemmelegge apen Emanuel Desperados etter å ha sendt et hyggelig smiskebrev til regissøren av filmen, Rasmus A. Sivertsen. FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB
SMISKEBREV: Steinar Sagen fikk jobben med å stemmelegge apen Emanuel Desperados etter å ha sendt et hyggelig smiskebrev til regissøren av filmen, Rasmus A. Sivertsen. FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB

– Vi har noen fine opptak av han når han står i studio og lager lyder. Han får jo ikke lov til å si noen ord, han lager bare lyder som uttrykker det Emanuel føler inni seg, sier regissøren om Sagens innsats.

Fargeforskjell

● Solan hadde fargeforskjell på hodet da de startet filmingen. Da måtte en spesialmaler hentes inn fra Nederland for å drive med miniatyrmaling på Solans hode i flere dager.

Skulle blafre i vinden

● Det var spesielt vanskelig å animere hangglider-sekvensen på slutten av filmen. Regissøren trodde det skulle gå greit, men det tok en evighet, for alle de små trådene, tauene og detaljene skulle blafre i vinden.

40 dukker og flere hoder

● Det finnes fire Ludviger, fire Solaner og flere av hver av de andre karakterene. Totalt omlag 40 dukker. 

Noen av hovedkarakterene har også forskjellige hoder, som er enten strenge-hodet eller glad-hodet.

Hver pigg er støpt

STØPTE PIGGER: Hver pigg på Ludvig er støpt. FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB
STØPTE PIGGER: Hver pigg på Ludvig er støpt. FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB

● Ludvig er et pinnsvin, og hver enkelt pigg han har på kroppen er støpt i silikon og puttet på kroppen etterpå. Piggene er mindre enn en fyrstikk.

Tunge dukker

● Dukkene er tunge og har ledd som kan stå i positur lenge, uten at de begynner å sige ned. De har bevegelse i øynene og munn og i flere andre kroppsdeler.

Hjemmestrikket genser

● Marius-genseren til Reodor Felgen ble strikket med cocktailpinner med en tråd nesten like tynn som en sytråd, for å få til det finmaskede mønsteret i genseren hans.

Genseren ble strikket av bestemoren til en som jobbet på produksjonen. Hun bor i Grense Jakobselv og er ekspert på miniatyrstrikk.

Håndlages i miniatyr

● En av de store forskjellene på live action-filming og stop-motion-filming, som Herfra til Flåklypa er filmet med, er at ALT av dukker og utstyr må håndlages i miniatyr. I en vanlig film, kan man bruke utstyr og ting som finnes fra før.

ROADMOVIE: I filmen Solan og Ludvig, Herfra til Flåklypa skal karakterene ta seg fra Slidre til Flåklypa med en ost. Her er de på en fjelltopp.  FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB
ROADMOVIE: I filmen Solan og Ludvig, Herfra til Flåklypa skal karakterene ta seg fra Slidre til Flåklypa med en ost. Her er de på en fjelltopp.  FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB

Dukkeansvarlig

● På produksjonen er det en egen dukkeansvarlig som går rundt på settet og passer på at dukkene ikke ligger og slenger, og plasserer dem i boksene sine. Hun er kjempestreng i følge regissøren. 

Tar over en uke

● Gravitasjonskraften er noe av det vanskeligste med å lage dukkefilm. Ting som er veldig lett å få til i computeranimasjon, er veldig vanskelig å få til i en dukkefilm. Kjøring og full fart for eksempel. Kamerakjøringer blir det nesten ingen av på grunn av at det er så vanskelig. Det tar en uke å sette opp en kamerakjøring. Og det tar dobbelt så lang tid å filme en kamerakjøring. 

Ikke ett sekund til overs

● På live action filmer gjøres det utallige opptak til hver scene. Med stop-motion-filming lages det kun nøyaktig de 75 minuttene de trenger. Det finnes ikke et eneste sekund materiale som ikke er brukt i filmen. 

Stemmene først

● Stemmene legges aller først, og så animeres det etter stemmene. Skuespillerne leser inn replikkene og ser nesten ingenting til filmen før den er ferdig.

VANSKELIG: Det var spesielt vanskelig å animere hangglideren som skulle fly. Her et bilde fra filmplakaten til Solan og Ludvi,g Herfra til Flåklypa FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB
VANSKELIG: Det var spesielt vanskelig å animere hangglideren som skulle fly. Her et bilde fra filmplakaten til Solan og Ludvi,g Herfra til Flåklypa FOTO: FLÅKLYPA / FILMWEB

Helt korrekt dialekt

● Skuespillerne som har stemmene til alle figurene, får hjelp fra en person som til enhver tid sitter og passer på at de ikke viker fra dialekten sitt et eneste sekund. De vil nemlig ikke få kjeft fra folk fra Alvdal om at de ikke snakker rett.

Filmen hadde verdenspremiere i Alvdal.

Holder seg for nesa

● Ludvig har tette bihuler. Derfor må skuespiller Trond Høvik holde en finger på nesen når han skal høres ut som pessimisten med den utpregede høysnuen.

Startet i 2012

● Arbeidet med Herfra til Flåklypa startet i 2012. Produksjonen har holdt på i to år, og det har tatt ett år å flytte dukker rundt omkring i små båser for å få tatt alle bildene som til slutt blir til en film.

Tre sekunder per dag

● De hadde mål om å produsere tre sekunder med film for hver animatør per dag. (Animatøren er den som sitter og flytter på dukkene mellom hvert bilde som tas.) Det blir laget 24 sekunder film på en god dag.

● Filmen består av 108.000 enkeltbilder!

Et ganske stort team

● Det er et team på rundt 35 som jobber med animasjonen, derav åtte animatører som beveger dukkene.

Millioner av kroner

● Filmen har kostet 35,8 millioner kroner å lage. En dukke koster rundt 150.000 kroner. Variasjonen i pris går på hvor mye mimikk hodet skal ha.

Kovner i kamp

● Klovner i kamp har skrevet tittellåten til filmen. Den ser du under her!