Når denne pakkes ut skal den være verdens raskeste bil

Etterfølgeren til 2000-tallets mest berømte superbil.

En hyggelig julehilsen. Gaven vil pakket ut under Geneve-utstillingen om et par måneder. Foto: Bugatti
En hyggelig julehilsen. Gaven vil pakket ut under Geneve-utstillingen om et par måneder. Foto: Bugatti

Vi har sett spionbilder lenge, men nå er det helt offisielt. Den nye Super-Bugattien vil bli avduket under Geneve-utstillingen i mars neste år, og den vil hete Bugatti Chiron.

Bugatti Veyron slo ned som en bombe da den kom i 2005, med sine vanvittige 1.001 hk. Det som virkelig setter ting i perspektiv var at de nærmeste konkurrentene da (som Porsche Carrera GT og Pagani Zonda F) opererte med rundt 600 hk. Altså at Bugattien hadde 400 hk mer. Det var et sinnssykt sprang når det gjaldt effekt, og gjorde at Veyron ble 2000-tallets store superbil.

Hybrid med 1.500 hk

Dermed spør mange seg: Kan Bugatti flytte grensene like mye denne gang med Chiron? Effekten skal bli på rundt 1.500 hk, i en hybrid-versjon av den gamle 8-liters W16-motoren. De siste årene har vi sett dramatiske superbiler som LaFerrari og McLaren P1 med hybrid-drivlinje, og det sporet vil også Chiron følge. Som på Veyron er det firehjulstrekk og dobbel-clutch kasse. Monocoquen er av karbon, og får et særdeles luksuriøst interiør.

Kaller verdensmesteren "et bortskjemt barn"

Målet for vekten er å komme under de 1.840 kg som Veyron Super Sport bærer på, selv om Chiron får et hybridsystem med elmotor og litium-ion batteri. Ytelser er ikke kjent, men en 0-100-tid på 2,3 sekunder virker realistisk, spesielt siden dagens modell gjør det på 2,5 sekunder. Toppfarten kan bli nærmere 460 km/t.

Har forhåndssolgt 100 biler

Designet blir ikke så veldig ulikt Veyron, og vil låne en del designtrekk fra konseptet Vision Gran Turismo (bygget på en Veyron) som man viste på Frankfurt-utstillingen i høst.

Et flatere panser og en mer framtredende grill har vi allerede observert på spionfotoer av nye Chiron. Som med Veyron er det ventet at rundt 450 biler vil bli produsert. Ifølge Bugatti har man allerede forhåndssolgt 100 eksemplarer av nye Chiron.

Dette er en bil verden ikke har sett maken til

Bilen har vært gjennom grundig testing i lengre tid, og for at girkassen skal tåle påkjenningen fra de enorme kreftene, vil motorens dreiemoment ha en maksverdi på 1.500 Nm. Det burde vel strengt tatt uansett holde for de fleste…

Eldste Formel 1-fører noensinne

Navnet Chiron har lenge vært det mest opplagte valget av flere grunner. Louis Chiron var en svært dyktig racerfører på sent 1920-tall og gjennom 30-tallet. Han kjørte mye for Bugatti, og hans mest berømte seier i 1931 Monaco Grand Prix kom bak rattet på en Bugatti T51.

Chiron kjørte også løp etter krigen, og står i rekordbøkene som den eldste Formel 1-fører noensinne, da han deltok i Monaco Grand Prix i 1958, i en alder av 58 år.

I 1998 kjøpte VW rettighetene til Bugatti-navnet, og i 1999 dukket konseptbilen Bugatti 18/3 Chiron opp på Frankfurt-utstillingen.

Det var ventet at navnet Chiron ville bli brukt på den kommende produksjonsbilen, men den tok imidlertid navnet sitt fra Pierre Veyron. En habil racerfører på 30-tallet (han vant blant annet Le Mans i 1939 sammen med Jean-Pierre Wimille i en Bugatti), men absolutt ikke i samme toppklasse som Chiron.

Statue i Monacos gater

Men nå er tiden kommet for å hedre Louis Chiron, med en ny superbil. Monaco, som var Chiron sitt hjemland, har for lengst hedret ham, og hvis du kjører Formel 1-ruten langs byens gater kan du ikke unngå å se statuen av Louis Chiron som er satt opp der.

Han vant riktignok bare Monaco Grand Prix én gang, men han er den eneste fra Monaco som har vunnet det mest prestisjetunge Grand Prix løp i verden. 

Slik går det når en småbil får over 1100 hestekrefter